Tell me what language do you speak? The multilingualism of a learning group of the French language with severe patients

Journal title PSICOTERAPIA PSICOANALITICA
Author/s Patrizia Gallo
Publishing Year 2022 Issue 2022/2 Language Italian
Pages 10 P. 197-206 File size 148 KB
DOI 10.3280/PSP2022-002014
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Through the conduct of a French language learning group, the author tells how, thanks to the group device and the use within it of a third object, such as the translation of a foreign language, it was possible to create a bridge sense towards a possible third area of symbolization, to which the patients have been able to access. Simultaneously, the constancy of the encounter and the continuous work of reclamation of the emerging affective contents allowed them, each in their own way, to sustain the fatigue of learning and to experiment, favoring a living learning experience. Thanks to the conjunction of these two aspects, it can be hypothesized that an opportunity to "learn from experience" was thus favored, a precursor to the development of a sublimation capacity.

Keywords: learning, affect, symbolization, group, psychosis, cognitive deficit

  1. Bion W.R. (1962). Apprendere dall’esperienza. Roma: Armando, 2009.
  2. Bion W.R. (1967). Analisi degli schizofrenici e metodo psicoanalitico. Roma: Armando, 2009.
  3. Camilleri A., De Mauro T. (2013). La lingua batte dove il dente duole. Roma-Bari: Laterza.
  4. Dossena F. (2017). La relazione primaria come prima esperienza di apprendimento. In Tagliani P. (a cura di). Difficoltà di apprendimento come sintomo. Legami, trauma e identità. Sesto San Giovanni: Mimesis.
  5. Erikson E.H. (1982). I cicli della vita. Continuità e mutamenti. Roma: Armando, 2018.
  6. Fattori L., Benincasa G. (1996). Psicoterapia psicoanalitica e deficit cognitivo. Milano: Cortina.
  7. Green A. (1993). La sublimazione: del destino della pulsione sessuale al servizio della pulsione di morte. In Il lavoro del negativo. Roma: Borla, 1996.
  8. Guerra T. (2006). Poesie in dialetto romagnolo. Antologia. Rimini: Pazzini Editore.
  9. Jaques E. (1970). L’apprendimento dell’incertezza. In Lavoro creatività e giustizia sociale. Torino: Bollati Boringhieri, 1978.
  10. Khan M.M.R. (1963). Il concetto di trauma cumulativo. In Lo spazio privato del Sé (1974). Torino: Bollati Boringhieri, 1979.
  11. Milner M. (1955). Il ruolo dell’illusione nella formazione del simbolo. In La follia rimossa delle persone sane. Quarantaquattro anni di esplorazioni nella psicoanalisi (1987). Roma: Borla, 1992.
  12. Riefolo G. (2003). Scenari e cose dei servizi riabilitativi. In Correale A. et al. (a cura di). Psicoanalisi e luoghi della riabilitazione. Lecce: Frenis Zero.
  13. Riefolo G. (2021). Psicoanalisi per servizi in tempi di crisi. -- Testo disponibile al sito: http://www.psicoanalisiesociale.it
  14. Salzeberger-Wittenberg I., Williams Polacco G., Osborne E. (1983). I fattori emotivi dell’apprendimento. In L’esperienza emotiva nel processo di insegnamento e di apprendimento. Napoli: Liguori, 1993.
  15. Segal H. (1957). Alcune note sulla formazione del simbolo. In Casi clinici. Roma: Il Pensiero Scientifico, 1980.
  16. Valdrè R. (2015). Sulla sublimazione. Un percorso del destino del desiderio nella teoria e nella cura. Sesto San Giovanni: Mimesis.
  17. Winnicott D.W. (1970). La cura. In Dal luogo delle origini (1986). Milano: Cortina, 1990.

Patrizia Gallo, Dimmi che lingua parli? Il multilinguismo di un gruppo di apprendimento della lingua francese con pazienti gravi in "PSICOTERAPIA PSICOANALITICA" 2/2022, pp 197-206, DOI: 10.3280/PSP2022-002014