Clicca qui per scaricare

La valutazione dei sistemi educativi: alcune linee di tendenza nei processi di riforma in corso in area OCSE
Journal Title:  RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s: Luca Dordit
Year: 2011 Issue: 49 language: Italian Pages: 14 Pg. 73-76 FullText PDF: 498 KB
DOI: 10.3280/RIV2011-049005
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation, click here) and here

  • Preview
  • Abstract

Il lavoro intende ricostruire alcune tra le principali linee di tendenza osservabili nei processi di riforma dei sistemi di valutazione dei sistemi educativi a livello nazionale, sulla base delle molteplici attività di ricerca compiute dall’OCSE negli anni recenti. Per tracciare il quadro dei principali elementi comuni ai processi riformatori, inizialmente si prendono in esame gli approcci ispirati alle logiche di accountability e di improvement, applicati alla valutazione nel settore dell’education. Si introducono successivamente le quattro dimensioni in cui l’OCSE articola il sistema valutativo: accertamento degli esiti di apprendimento degli studenti (student assessment), valutazione della performance degli insegnanti (teacher appraisal), valutazione delle istituzioni scolastiche (school evaluation) e valutazione complessiva del sistema educativo (system evaluation). Infine vengono riprese ed approfondite alcune tendenze comuni, riscontrabili sul piano internazionale per ciascuna delle dimensioni considerate.

The article, based on recent OCSE research, provides a review of main trends in reform processes of evaluation models in the field of educational systems. In the first part, the analysis focuses on approaches based on notions of accountability and improvement, which represent two central concepts in the development of educational systems. Subsequently, the article introduces four element proposed by OCSE to articulate the evaluation system: student assessment, teacher appraisal, school evaluation and system evaluation. Finally, for each element, the article proposes a brief analysis of international common trends.

Keywords: Student assessment, teacher appraisal, school evaluation, system evaluation, accountability, improvement.


    1. blallala, lalalal llalal llallal. 2011
    2. blallala, lalalal llalal llallal. 2012
     
    Below you can see the first page preview of the article.
    If you want, you can buy it (pdf file available) following the instructions to buy download credit.


    Pan
    Zoom out
    Zoom in
    Display actual size
    Zoom to page
    Zoom to width
    Rotate page counter clockwise
    Rotate page clockwise

    FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content
    Buy here

    Information about the Journal

    RSS FEED

    Versione Italiana

    Download credit

    Pubblicità