Clicca qui per scaricare

Forme proprietarie ed efficienza produttiva nei servizi socio-assistenziali. Un’analisi non-parametrica
Titolo Rivista:  ECONOMIA PUBBLICA
Autori/Curatori: Sergio Destefanis, Ferdinando Ofrìa
Anno di pubblicazione: 2009 Fascicolo: 5-6 Lingua: Italiano
Numero pagine: 23 P. 75-97 Dimensione file: 939 KB
DOI: 10.3280/EP2009-005004
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più, clicca qui e qui


This paper considers a sample of 228 Italian organisations providing communal services with the aim of measuring their technical efficiency using the DEA (Date Envelopment Analysis) method and of testing the existence of efficiency differentials among nonprofit, forprofit and public organisations. The results show that no significant efficiency differentials exist across organisational forms. The innovative aspects of this paper include: 1) the allowance for the role of non-paid labour, that characterises particularly the nonprofit sector; 2) the inclusion among the inputs of indicators of both paid and non-paid work-hours (as opposed to number of workers) and among the outputs of service hours per user; 3) the differentiation, within the nonprofit sector, between social cooperatives, religious nonprofit organisations, and non-religious nonprofit organisations.

Keywords: Efficienza produttiva, nonprofit
JEL Code: C39, D24, J28, L30


     Sergio Destefanis, Ferdinando Ofrìa, Forme proprietarie ed efficienza produttiva nei servizi socio-assistenziali. Un’analisi non-parametrica in "ECONOMIA PUBBLICA " 5-6/2009, pp. 75-97, DOI:10.3280/EP2009-005004

         


    FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
    Acquista qui

    Informazioni sulla rivista

    Sottoscrivi il FEED
    per conoscere subito
    i contenuti dell'ultimo fascicolo di questa Rivista

    English Version

    Download credit

    Pubblicità