From absence in writing to writing notes in the development of Lisa’s therapy

Journal title PSICOTERAPIA PSICOANALITICA
Author/s Francesca Calioni Bembo
Publishing Year 2018 Issue 2018/1 Language Italian
Pages 15 P. 94-108 File size 1737 KB
DOI 10.3280/PSP2018-001008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The author investigates and works on her use of taking down notes during a patient’s therapy, and tries to find its significance from the initial absence of writing, which she attributes to a need conveyed by a part of the patient’s Self kept secret and clandestine. In the development of the therapy the author focuses on the times of mutual tuning up and overlapping between a no more imitative use of drawing by the patient and the beginning of taking down notes by the therapist, which reveals itself as an expression of creative writing by both.

Keywords: On writing psychoanalysis, on not being able to take down notes between sessions, absence of writing, on writing as experience of secondary thought, on drawing and writing as means of creative experience.

  1. Algini M.L. (1999). Dal transfert alla scrittura. Tavola rotonda “La comunicazione dell’esperienza clinica”, Psicoterapia Psicoanalitica, VI: 62-67.
  2. Bellanova B. (1965). Rapporti tra terapia ed espressione pittorica dell’analisi di un omosessuale. Rivista di Psicoanalisi, 11, 3, 211-225.
  3. Capogrossi Guarna G. (1997). Dall’esperienza clinica alla scrittura. Alcune riflessioni. Psicoterapia Psicoanalitica, 2: 15.
  4. Chianese D., Fontana A. (2010). Immaginando. Milano: FrancoAngeli.
  5. Ferenczi S. (1913). Un sintomo “transitorio”: la posizione del paziente durante la seduta. In: Opere, vol. 2. Milano: Cortina, 1990.
  6. Ferruta A. (2005). Configurazioni iconiche e pensabilità. In: Ferruta A. (a cura di), Pensare per immagini. Roma: Borla, pp. 25-42.
  7. Gaddini E. (1959). Immagine corporea primaria e periodo fallico: considerazioni sulla genesi dei simboli di forma rotonda. In: Scritti. Milano: Cortina, 1989.
  8. Gaddini E. (1982). Il sé in psicoanalisi. In: Scritti (1953-1985). Milano: Cortina, 1989.
  9. Gori E.C. (2001). L’esperienza psicoanalitica. Scrivere i “fatti clinici”. Bologna: Pendragon.
  10. Grinberg L. (1979). Countertransferece and Projective Counteridentification. Contemporary Psychoanalysis, 15: 226-247. DOI: 10.1080/00107530.1979.1074557
  11. Mascagni M.L. (a cura di) (1994). Studi sul pensiero di Eugenio Gaddini. Chieti: Metis.
  12. Milner M. (1950). Disegno e creatività. Firenze: La Nuova Italia, 1957.
  13. Ogden T.H. (2016). Vite non vissute. Esperienze in psicoanalisi. Milano: Cortina.
  14. Riefolo G. (2005). Per via d’immagini. In: Ferruta A. (a cura di), Pensare per immagini. Roma: Borla, pp. 43-57.
  15. Roussillon R. (1997). Il setting psicoanalitico. Logica e archeologia. Roma: Borla.
  16. Russo L. (2008). Evento e Psiche. In: Cupelloni P. (a cura di), L’impronta del trauma. Sui limiti della simbolizzazione. Milano: FrancoAngeli.
  17. Winnicott D.W. (1971). Gioco e realtà. Roma: Armando, 1974.

Francesca Calioni Bembo, Dall’assenza della scrittura allo scrivere appunti. Il caso di Lisa in "PSICOTERAPIA PSICOANALITICA" 1/2018, pp 94-108, DOI: 10.3280/PSP2018-001008