Training as an internal processing process

Journal title PSICOTERAPIA PSICOANALITICA
Author/s Caterina Barone
Publishing Year 2023 Issue 2023/1 Language Italian
Pages 17 P. 35-51 File size 235 KB
DOI 10.3280/PSP2023-001003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Starting from her own experience, the author think about the inter-nal implications of the training process in its individual, group, cogni-tive and affective aspects. She is especially interested to think about the affective/emotional dimension of learning, especially under the pressures of institutional dynamics. To do this, she uses a kind of two-steps storytelling and the historicization of some aspects of her training. In this way, recalling lived experiences allows for a narrative enriched by reworking, in light of new and more current knowledge and experiences. From this study, comes a vision of psychoanalytically oriented training, rather than as a path of theoretical learning, but as a process, never quite concluded, of growth of the whole person, aimed at find-ing one’s own and unique way of working and individuating oneself in relation to one’s masters (including the analyst) and learned theories.

Keywords: training, group, affections, learning, growth.

  1. Bauleo A. (1992). Ripensando l’idea di gruppo. In Cellentani O. (a cura di). Il gruppo nella formazione degli operatori sociali. Milano: Franco Angeli.
  2. Bion W.R. (1972). Apprendere dall’esperienza. Roma: Armando.
  3. Bion W.R. (2001). Trasformazioni. Il passaggio dall’apprendimento alla crescita. Roma: Armando.
  4. Bion W.R. (2021). Elementi di Psicoanalisi. Roma: Astrolabio Ubaldini.
  5. Cellentani O. (1992). Il gruppo nella formazione degli operatori sociali. Milano: Franco Angeli.
  6. Correale A. (1991). Il campo istituzionale. Roma: Borla.
  7. De Brasi M.S. (1992). Apprendimento in gruppo: l’enigma della trasmissione. In Cellentani O. (a cura di). Il gruppo nella formazione degli operatori sociali. Milano: Franco Angeli.
  8. Di Chiara G. (1999). L’inconscio e la formazione psicoanalitica. Rivista di Psicoanalisi, 45: 445-463.
  9. Gabbard G.O., Ogden T.H. (2014). Sul diventare Psicoanalista. Annata Psicoanalitica Internazionale, 7: 133-149.
  10. Greenson R. R. (1974). Tecnica e pratica psicoanalitica. Milano: Feltrinelli.
  11. Guntrip H. (1972). Appendice all’edizione italiana. In Bion W.R. Apprendere dall’esperienza. Roma: Armando.
  12. Imbasciati A. (1983). Sviluppo psicosessuale e sviluppo cognitivo. Firenze: Il Pensiero Scientifico.
  13. Imbasciati A. (1991). Affetto e rappresentazione. Per una psicanalisi dei processi cognitivi. Milano: Franco Angeli.
  14. Kaës R. (1981). Quattro studi sulla fantasmatica della formazione e il desiderio di formare. In Kaës R., Anzieu D., Thomas L.V., Le Guerinel N., Filloux G., Desiderio e fantasma in psicanalisi e pedagogia. Roma: Armando, 1981.
  15. Kaës R. (1983). L’apparato pluripsichico. Costruzioni del gruppo. Roma: Armando.
  16. Kernberg O.F. (2018). Psicoanalisi e Formazione. Cambiamenti di prospettive del training psicoanalitico. Milano: Franco Angeli.
  17. Mottana P. (1993). Formazione e Affetti. Roma: Armando.
  18. Pichon-Riviere E. (1985). Il processo gruppale: dalla psicoanalisi alla psicologia sociale, a cura di Raffaele Fischetti. Loreto: Libreria editrice lauretana.
  19. Racalbuto A. (1994). Tra il fare e il dire. L’esperienza dell’inconscio e del non verbale in psicoanalisi. Milano: Raffaello Cortina.
  20. Starace G. (2016).  Conclusioni, interruzioni, concludenze. Psicoterapia Psicoanalitica, 2: 7-25. DOI: 10.3280/PSP2016-00200
  21. Vergine A. (2007). Riflessioni sulla formazione psicoanalitica. Rivista di Psicoanalisi, 53: 977-994.
  22. Winnicott D.W. (1951). Oggetti transizionali e fenomeni transizionali. In Winnicott D.W., Dalla pediatria alla psicoanalisi. Firenze: Martinelli, 1975.
  23. Winnicott D.W. (1971). Gioco e realtà. Roma: Armando, 1992.

Caterina Barone, Formazione come processo di elaborazione interna in "PSICOTERAPIA PSICOANALITICA" 1/2023, pp 35-51, DOI: 10.3280/PSP2023-001003