LIBRI DI CHIARA BOVE

Nicola Rainisio, Linda Pola, Alessandra Mussi, Chiara Bove, Paolo Inghilleri

Career aspirations, expectations, and perceived contextual barriers in native and foreign-born citizens: An italian case study

RICERCHE DI PSICOLOGIA

Fascicolo: 3 / 2022

The Italian labor market is recognized as disadvantaged for foreign-born citizens, with negative effects on their psychosocial wellbeing. In other countries, significant differences between career aspirations and expectations or perceived opportunities in native and foreign-born citizens has been welldocumented, mainly due to the presence of perceived socio-economic barriers, while studies on this topic are lacking in Italy. Addressing this research gap, we investigated the relationship between career expectations and aspirations in native and foreign-born citizens and the role of the perceived contextual barriers within an Italian sample. 291 inhabitants of Pioltello, a multicultural municipality in the metropolitan area of Milan, were involved in our quantitative study. Results suggest that, in line with the latest research trends, the Italian context differences already emerge in the aspirational phase, as foreign-born citizens are more aligned than natives with the labor market demands. Differently, natives operate a stronger realignment in the transition from career aspirations to expectations. Moreover, foreign-born citizens also perceive a stronger influence of socio-economic barriers on their career opportunities. Policy implications of this findings in psycho-social and educational fields, aimed at promoting individual and social wellbeing, are finally discussed.

Chiara Bove

Capirsi non è ovvio

Dialogo tra insegnanti e genitori in contesti educativi interculturali

L’intercultura evidenzia alcune ambiguità concettuali e terminologiche legate al tema della relazione tra insegnanti e genitori. In questa prospettiva, il testo propone di rileggere gli incontri tra insegnanti e genitori come un’esperienza di apprendimento partecipato profondamente formativa: ne beneficiano i bambini, ma anche le famiglie e gli educatori. Un testo per studenti universitari, ricercatori, insegnanti/educatori, ma anche per tutti coloro che si occupano di infanzia e di pedagogia della famiglia.

cod. 665.9

Francesca Linda Zaninelli

Pedagogia e infanzia.

Questioni educative nei servizi

Il volume affronta i temi della partecipazione dei genitori alla vita dei servizi educativi anche in ottica plurale e interculturale, della formazione degli educatori, della continuità educativa zero-sei e dell’organizzazione dei bambini in gruppi verticali o orizzontali, intrecciandoli a questioni inedite quali l’ingresso anticipato alla scuola dell’infanzia e le sezioni primavera e i nidi in azienda e in università.

cod. 316.3

Chiara Bove

Ricerca educativa e formazione

Contaminazioni metodologiche

Il testo affronta il tema dei nessi tra ricerca sul campo in educazione e formazione degli insegnanti e degli educatori, esplorando le potenzialità metodologiche della ricerca etnografica, dell’etnografia visuale, della dimensione dialogica dei gruppi e di alcuni modelli di intervista di ispirazione clinica.

cod. 292.1.20

Luigi Alberto Pini, Laura Restuccia Saitta

Diamo parole al dolore

La percezione del disagio e della difficoltà nella vita quotidiana delle bambine e dei bambini

cod. 2000.1134

Graziella Favaro, Susanna Mantovani

Nello stesso nido

Famiglie e bambini stranieri nei servizi educativi

cod. 1115.1.5