LIBRI DI ERNESTO TOMA

Ernesto Toma

Economia, istituzioni, etica e territorio.

Casi di studio ed esperienze a confronto

Il volume raccoglie una serie di contributi, realizzati da studiosi di discipline economiche, geografiche, aziendali, giuridiche e matematico-statistiche, focalizzati sull’analisi di casi studio che presentano un comune filo conduttore rappresentato da aspetti connessi allo sviluppo economico e al governo del territorio.

cod. 2000.1508

Pasquale Recchia, Ernesto Toma

La valutazione degli istituti scolastici: problemi di stima e alcune evidenze empiriche sui risultati dei test INVALSI

RIV Rassegna Italiana di Valutazione

Fascicolo: 61 / 2015

The standardized learning tests, proposed in recent years in Italy by INVALSI, represent valuable tools for evaluating the educational system and provide policy guidance to policy makers. This work aims to describe an adequate assessment methodology of schools in terms of effectiveness measured as added value, providing some results concerning the regional differences in Italy, and highlights some problems related to these assessments. To do this we appropriately used multilevel regression models. The empirical results highlight the backwardness of the southern regions than in northern parts of the country, only in small part due to a different economic and social composition, but they show the presence of some southern classes getting surprisingly positive results.