LIBRI DI FABIO DONATO

Francesco Badia, Fabio Donato

Opportunities and risks in using big data to support management control systems: A multiple case study

MANAGEMENT CONTROL

Fascicolo: 3 / 2022

The growing importance of big data in the current business context is a recognized phenomenon in managerial studies. Many such studies have been focused on possible changes from the use of big data analytics in business, and with reference to management control systems. However, the number and extent of studies attempting to analyze the opportunities and risks of using big data analytics in control systems from an empirical perspective appear rather limited. This work conducts case studies analyzing three companies that have used big data in their decision-making processes within management control systems. The empirical analysis shows how proper management of big data can represent a fundamental opportunity for the development of managerial control systems, with some possibilities not yet fully explored even by those who have already introduced big data analytics in these systems. Big data quality and privacy protection appear to be the profiles presenting the greatest opportunities for future study. Furthermore, new challenges seem to emerge for accountants and controllers, who now are called to a new approach regarding how they should interpret their professional roles.

Barbara Sibilio, Antonio Matacena

I musei ecclesiastici

Proposte di valorizzazione

Il volume costituisce un percorso di lettura, in chiave aziendale, finalizzato alla valorizzazione del patrimonio culturale dei musei ecclesiastici. Per rendere efficace questo obiettivo è necessario dotarsi di metodologie e strumenti organizzativi e gestionali che consentano di ottimizzare i processi di definizione degli indirizzi strategici, di programmazione e attuazione delle azioni da intraprendere, nonché di valutazione e comunicazione dei risultati, attraverso anche un dialogo con gli stakeholder.

cod. 377.3

Antonio Taormina

La formazione al management culturale.

Scenari, pratiche, nuove sfide

Il volume rappresenta lo stato dell’arte nel nostro paese di un’area della formazione fondamentale per lo sviluppo e l’innovazione dei settori della cultura e della creatività. La sua finalità è proporre elementi di riflessione per le istituzioni culturali, le università e gli altri enti che progettano e realizzano percorsi formativi, per i docenti e soprattutto per i futuri manager della cultura.

cod. 1257.51

How can the topic of accessibility enhance the value of cultural heritage? This book aims at overcoming the traditional relationship between accessibility and disability. The texts address a large audience of professionals, scholars and students who are dealing with topics related to the design and management of accessible spaces, goods and services, with particular reference to those in the cultural heritage, museum and tourist sectors.

cod. 382.7

Barbara Sibilio, Fabio Donato

Governare e gestire le aziende culturali

Il volume analizza caratteristiche e modalità di funzionamento delle aziende culturali italiane. L’obiettivo è di favorire una crescita della logica manageriale nelle aziende culturali e di contribuire alla loro capacità di raggiungere le proprie finalità istituzionali – culturali e sociali – in condizioni di sostenibilità.

cod. 377.1

Luca Anselmi, Fabio Donato

Il declino del sistema dei controlli manageriali nelle pubbliche amministrazioni.

Dal federalismo ai costi standard

Attraverso un’analisi verticale, con una disamina relativa agli enti locali, alle aziende sanitarie e alle università, il testo analizza il sistema di controllo che si instaura tra amministrazioni centrali e regioni e quello di carattere relazionale e partecipativo tra cittadini/utenti e amministrazioni pubbliche.

cod. 374.1.2

This paper aims at analysing the case of the National Museum of Science and Technology "Leonardo da Vinci", in Milan, focusing particularly its performance measurement system. The performance measurement system is neither fully coherent with the strategic aims of the organisation nor complete, although it has some positive characteristics. The deficiencies of the internal measurement system are well-known to the management of the museum. Some possible improvements of the performance measurement system are suggested. Under this respect, it is pointed out the need for a higher consistency between the mission of the organization and its performance measurement system. That is necessary both for supporting the internal decision systems, and for improving the transparency and the degree of accountability of the museum.

AA.VV

Comunicare le città d'arte.

Economia e cultura, media e tecnologia. Convegno Corecom Emilia-Romagna

Per l’homo turisticus l’approfondimento storico e culturale trova una realizzazione piena nella visita delle città d’arte. Ma anche le città d’arte debbono essere comunicate, in modo da stimolare il desiderio di conoscerle. E debbono essere dotate di attrezzature idonee per facilitare ai turisti la visita e la comprensione non solo dei monumenti, ma ancor più del passato storico nella sua continuità con la realtà presente. Il presente volume raccoglie quanto è stato proposto in tal senso in un convegno organizzato dal Corecom dell’Emilia Romagna.

cod. 2000.1194

Il volume raccoglie una selezione di relazioni presentate al Workshop “Il futuro prossimo dei musei: risultati e competenze” (Firenze, 2006). In questa occasione sono stati dibattuti i primi risultati di una ricerca incentrata su temi legati al “museo” e al valore aggiunto che la sua gestione è in grado di generare.

cod. 1820.170