LIBRI DI FABRIZIO MOSCA

Fabrizio Mosca

Heritage di prodotto e di marca

Modelli teorici e strumenti operativi di marketing per le imprese nei mercati globali del lusso

L’heritage nell’ambito del marketing viene considerato quale attributo del product e service concept e rappresenta la sintesi di un sotto-insieme di attributi immateriali simbolici, quali il legame con il passato, la figura del fondatore, le tecniche di lavorazione delle origini, le persone che hanno reso celebre il prodotto, il territorio di origine. L’importanza di questi attributi immateriali segna anche la profonda diversità tra i mercati del lusso e della moda e quelli dei beni di consumo e durevoli, per i quali l’heritage è meno importante.

cod. 1531.8

Fabrizio Mosca, Bernardo Bertoldi, Chiara Giachino, Margherita Stupino

Facebook and Twitter, social networks for culture. An investigation on museums

MERCATI & COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 2 / 2018

Social networks are used by companies in order to maintain contacts with existing customers and gain new clients. In the cultural sector these instruments have been adopted only recently. The contribution of new technologies is crucial specially in terms of the huge opportunities they offer to give and receive feedback as well as to create a direct relationship between institutions and audiences. For museums, being online is as important as knowing how to use Web 2.0 in an effective way. Over the last decade, museums have experienced a strong cultural shift from object-oriented towards audience-oriented strategic approaches. Measuring the engagement rate of museums on the main social networks (Facebook and Twitter) is a first indication of the ability of museums to engage audiences, regardless of their popularity or the number of annual visitors. However, considering the number of Likes or Tweets is not enough to evaluate the effectiveness of the social strategies of museums. Users must feel part of museums’ life and interact with it. This research analyzes the results obtained by four samples of museums (varyingly well-known) on their Facebook and Twitter page with the aim of evaluating their level of interaction with audiences.

Piero Giammarco, Francesca Silvia Rota

La sfida dell'intangibile.

Strumenti, tecniche, trend per una gestione consapevole nelle organizzazioni e nei territori

Se le basi del vantaggio competitivo negli anni ’80 facevano riferimento a elementi tangibili, dagli anni ’90 in poi l’attenzione si è spostata sempre di più su quelli intangibili che meglio si configurano come base del vantaggio competitivo, in un ambito in costante evoluzione. In un ambiente così dinamico la sfida implica la salvaguardia dei propri vantaggi competitivi, andando ad analizzarne le basi nel profondo.

cod. 1530.94