LIBRI DI GILDA ANTONELLI

Oggi per un’azienda è fondamentale avere un’identità organizzativa forte e condivisa, che la definisca e possa essere proiettata all’esterno come immagine positiva e veritiera. Da qui nasce la necessità di studiare la relazione tra social media e identità, argomento quanto mai attuale e ancora troppo poco affrontato. Questo libro vuole colmare questo gap della letteratura ed esplorare, attraverso la presentazione di casi studio dettagliatamente illustrati, come misurare l’identità delle organizzazioni sui social media.

cod. 365.1255

Stefano Di Lauro, Aizhan Tursunbayeva, Gilda Antonelli, Marcello Martinez

Measuring organizational identity via LinkedIn: The role played by employees’ tenure, type of employment contract and age

STUDI ORGANIZZATIVI

Fascicolo: 2 / 2018

In the era of social media every single member of an organization has an equal opportunity to project their own perception of the organization externally via their personal social media accounts. However, the role of employees in organizational identity projection has been overlooked in academic research. The empirical case study presented in this paper addresses this gap by exploring how data from employees’ personal LinkedIn accounts can be used to measure how they manifest organizational identity, and the roles that their seniority of service, type of contract and age play in this. The selected Case Company is located in Italy. Descriptive statistics and linear regression were used to analyse the data that was manually collected from employees’ public LinkedIn profiles. Although our findings demonstrate that none of the selected variables affected the organizational identity that employees projected on their LinkedIn accounts, the paper nonetheless proposes a unique framework for measuring employee’s perception of organizational identity via LinkedIn, thus providing a framework for further research. Finally, the findings of this study, as well as follow-up practices implemented in the Case Company, can be of value to Human Resources and Social Media practitioners who are considering whether to introduce or already implementing social media use practices in organizations. .

Gilda Antonelli, Laura Marino

Sistemi produttivi locali e cluster di imprese.

Distretti industriali, tecnologici e proto-distretti

Obiettivo del volume è di ripercorrere i principali studi organizzativi di politica economica e gestionali a sostegno della teoria dei distretti industriali per arrivare ad analizzare la situazione specifica della regione Molise, verificando la presenza/assenza di cluster di imprese e suggerendo possibili politiche regionali di sviluppo.

cod. 380.387

Mario Brunetti

Modello Enel.

Evoluzione tra monopolio e mercato

Il volume analizza circa “mezzo secolo” di storia del lungo processo di evoluzione organizzativa di Enel (e del sistema di distribuzione dell’energia elettrica in Italia), considerato come un insieme di periodi di crescita graduale e trasformazioni radicali, veri e propri “terremoti” del sistema organizzativo ma anche azioni contenute, ugualmente importanti anche se operanti a scale minori.

cod. 365.872