LIBRI DI HANS JOAS

Hans Joas, Andrea M. Maccarini

La sacralità della persona

Una nuova genealogia dei diritti umani

Cosa significa custodire l’umanità, oggi, nella società globale? E quali forze ideali e sociali potranno tutelarla davvero? Hans Joas propone qui la sua risposta, intrecciando teoria sociologica, storia sociale, storia del pensiero e filosofia morale in una sintesi raffinata e originale.

cod. 484.4

Lorenza Gattamorta

Riflessività e sé dialogico

Avendo sullo sfondo la tradizione che affonda le sue radici nel pragmatismo americano e nell’interazionismo simbolico di Mead, il volume propone un’analisi della relazione tra riflessività personale e dimensione dialogica del sé. Tenendosi lontani dagli scogli del sociologismo e del postmodernismo, i saggi presentati intendono ritrovare una giusta collocazione a un sé che è incastonato nelle relazioni sociali e linguistiche, ma che sempre le eccede attraverso la riflessività.

cod. 1534.4.21

Hans Joas

L'autonomia del sé: l'eredità di Mead e la sua sfida post-moderna

SOCIOLOGIA E POLITICHE SOCIALI

Fascicolo: 3 / 2008

The Autonomy of the Self: the Meadian Heritage and Its Postmodern Challenge - This paper addresses the question of the relationship between creativity and autonomy originally related to each other in the concept of the self as one of the crucial parts of the Meadian and symbolic interactionist heritage and asks how we should construe this relation today. After a brief reconstruction of the history of the notions of «self» and «identity» the paper takes up the postmodern challenge of these notions by clarifying and partially revising them. It discusses the three aspects of a possibly over-socialized conception of the person (we should not misunderstand intersubjectivity as continual intersubjectivity), the irreducibility of difference between socialized individuals, and the role of power and exclusion in processes of identity formation that can only succeed under dialogical conditions. Violence and exclusion may serve to stabilize identities and to this extent are functional equivalents of dialogical stabilization, but are not on their own able to serve as the basis for identity formation.