LIBRI DI ORONZO TRIO

Oronzo Trio, Antonio Iazzi

Consumers’ preferences in the estate market: An explorative research on the residential product

MERCATI & COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 3 / 2017

The aim of this paper is to investigate consumers’ preferences in the real estate industry, especially in the residential field, in order to provide a contribution to the strategic planning and positioning of real estate enterprises. The existing literature highlighted some specific characteristics of the building product and their role in housing choice. This paper explores the house attributes through a qualitative research carried out by the use of some semi-structured interviews in three focus groups and, in a second phase, by the laddering method. We have chosen three categories of potential purchasers according their age: less than 30 years (20-30), between 30 and 40, and over 40. In this way we describe the different paths taken in choosing the ideal home, and the attributes, benefits and values that explain each personality. The discussion contents have been elaborated in order to obtain three different hierarchical value maps, by which the existing links are represented. Common traits in some cases and different characteristics in others emerged, providing interesting insights into the purchasing drivers, the positioning of firms and also some inputs for further analysis.

Rivolto a studenti, professionisti e operatori delle Pubbliche Amministrazioni, il volume presenta concetti e strumenti teorici e applicativi del marketing aziendale, secondo un duplice percorso: da un lato individua gli elementi di base della disciplina, dall’altro li declina in strategie e attività attuate dai policy maker nella loro azione di governo del territorio.

cod. 365.1062

Gianluigi Guido, Stefania Massari

Lo sviluppo sostenibile.

Ambiente, risorse, innovazione, qualità. Scritti in memoria di Michela Specchiarello

Un quadro variegato degli aspetti quantitativi e qualitativi connessi al concetto di sviluppo. Uno strumento d’ausilio tanto per gli studiosi di scienze economiche e manageriali, quanto per coloro che vogliano guardare lontano, secondo uno sforzo produttivo di cross-fertilization, desiderosi di ricevere spunti di riflessione e stimoli scientifici per successivi approfondimenti.

cod. 365.1020

Oronzo Trio

La distribuzione nel settore edile tra cooperazione e conflitto

MERCATI E COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 4 / 2009

The distribution in the construction market between cooperation and conflict - The paper aims to analyze the links between industry and trade in the construction market looking for the specificness of subjects turning around it through an empiric survey realized in the 2008 with a sample of firms working in Abruzzo. In particular, it has been described the nature of these relations trying to answer the question if they can be defined as cooperative or conflictual ones and explaning their causes and consequences on the base of the interpretations of the interviewed sample. The result is the presence of a complex of quite collaborative relations thanks to investments in trust: this one is the real essence of the relation and, at the same time, the reason of its stability.

Oronzo Trio

Innovazione e risparmio energetico.

Nuove sfide per il cambiamento dell'edilizia abitativa

Le implicazioni della crescita eco-sostenibile per l’edilizia abitativa, i suoi risvolti per l’innovazione applicata e incorporata nel “prodotto casa” e le conseguenze sulle scelte di mercato delle imprese e degli acquirenti. Dai contributi raccolti emerge la natura multidimensionale dell’innovazione, che appare come il risultato di un processo che coinvolge, oltre alle imprese costruttrici, i progettisti (architetti e ingegneri) e i produttori di materiali e componenti.

cod. 365.637