LIBRI DI SABRINA LATUSI

Sabrina Latusi

Prodotto, marca, territorio

Comunicazione, valori del territorio e sistema di offerta

Perché un caffè bevuto a Napoli evoca emozioni e riflessioni che non si provano altrove? Perché i consumatori sono disposti a pagare un premium price per i prodotti a denominazione di origine? Quali valori e quali caratteristiche culturali, storiche e paesaggistiche sono associate alle destinazioni turistiche tanto da renderle mete ambite e sognate? Il libro induce policy maker, manager, ricercatori e studenti a riflettere sulle caratteristiche di un territorio e sulle opportunità che venga gestito come un brand.

cod. 248.9

Sabrina Latusi, Marcello Tedeschi, Cristina Zerbini

Sexual stimuli in advertising: The opposite sex effect

MERCATI & COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 1 / 2018

Sexual stimuli in advertising often evoke an emotional state able to shape both attitude towards the advertisement and towards the brands that interact in fostering consumers’ purchase intention. These relationships can be influenced by the interaction between the gender of the respondent and the gender of the model (opposite sex effect). The present study focuses on the interaction between brand and advertising attitude and their conjoint effect on purchase intention in the light of the opposite sex effect. Results show that such effect influences the attitude towards the advertisement while it does not emerges whit reference to attitude towards the brand and purchase intention. Implications for advertising and brand management are discussed.

Beatrice Luceri, Sabrina Latusi, Elisa Martinelli

L’acquirente cross-format: modelli di mobilità nel rocery

MERCATI E COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 3 / 2014

Lo studio indaga il comportamento di acquisto cross-format nel settore dei beni di largo consumo. L’obiettivo è mettere in relazione il numero di canali di acquisto utilizzati con un insieme di caratteristiche riferite al consumatore, secondo l’approccio costi- benefici. I dati di un campione di 1.674 consumatori indicano che, tra le caratteristiche socio-demografiche della domanda, solo il genere impatta sui modelli di frequentazione delle forme distributive. Ulteriori determinanti della mobilità risultano il canale di acquisto prevalente e la percezione dell’attività di acquisto. Le implicazioni manageriali sono discusse con indicazioni per la ricerca futura.

Sabrina Latusi

La gestione della stagionalità nella politica assortimentale

MERCATI E COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 3 / 2009

The management of seasonal changes in retailers’ assortment policy - The paper analyses the management of seasonal changes in retailers’ assortment policy. By analysing the weekly sales of over 300 product categories, a methodology to classify product categories based on the seasonal evolution of sales is proposed. Retailers’ capability to adapt their assortment policy by markets and store formats in front of different product category selling seasons has been assessed. Finally, the effectiveness of the strategies to define the starting and ending points of the merchandising season for different product categories has been evaluated. The research shows that the management of seasonal changes in retailers’ assortment strategies is an area where improvements in terms of both efficiency and efficacy can still be made. Finally, the results are translated into a set of managerial considerations and guidelines aimed at the optimization of retailers’ policies.

Keywords: assortment policy, selling season, merchandising season, product categories, retail

Parole chiave: politica assortimentale, stagionalità, stagione di merchandising, categorie merceologiche, distribuzione