L'evoluzione del senso di efficacia per compiti di lettura e scrittura: effetti di scolarità e competenza

Titolo Rivista DiPAV - QUADERNI
Autori/Curatori Barbara Arfé, Bianca De Berna, Francesca Poeta
Anno di pubblicazione 2007 Fascicolo 2007/18 Lingua Italiano
Numero pagine 23 P. 53-75 Dimensione file 98 KB
DOI
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

This study examined whether reading and writing self-efficacy beliefs differ in children with different achievement level (average, poor and good readers and writers) and in children of different grade level (4th , 6th, and 8th graders). Two hundred and thirty-five children participated. Seventy-three children attended the 4th grade, 83 the 6th grade, and 79 the 8th grade of three mainstream elementary and middle schools, located in Verona and Padova (north-east Italy). The student’s academic self-efficacy beliefs (Caprara, 2001), and their reading and writing self-efficacy beliefs were assessed. Children also performed a reading task (Cornoldi and MT group, 1998), a dictation task and a written composition task. Results revealed effects of schooling on academic self-efficacy beliefs, and for the reading and writing tasks, but no effects related to reading and writing self-efficacy beliefs. Accuracy of self-efficacy evaluations increases with grade level, but not with achievement level, indicating an independent effect of grade and achievement level on student’s self-efficacy.;

Barbara Arfé, Bianca De Berna, Francesca Poeta, L'evoluzione del senso di efficacia per compiti di lettura e scrittura: effetti di scolarità e competenza in "DiPAV - QUADERNI" 18/2007, pp 53-75, DOI: