Car use is an increasingly serious problem in many modern cities because of polluting emissions, noise, accidents and congestion. To examine this issue, this paper analyzes the individual choice between taking the car and using alternative transport modes (e.g. walking, cycling, taking the bus etc.) in the presence of cars’ negative impacts on alternative transport modes. Using a simple evolutionary model, we show the existence of suboptimal Nash equilibria characterized by the widespread use of cars and discuss the effects of simple transport policies that reduce cars’ negative impacts on alternative transport modes.
L’uso dell’auto è oggi un problema sempre più grave per molte città, a causa di emissioni inquinanti, rumore, incidenti e congestioni. Per esaminare il tema, questo lavoro analizza la scelta individuale tra prendere l’auto e usare mezzi di trasporto alternativi (ad esempioandare a piedi o in bicicletta o infine usare i mezzi pubblici) in presenza di impatti negativi dovuti alle auto sui metodi di trasporto alternativi. Usando un modello evolutivo semplice, si mostra l’esistenza di equilibri di Nash subottimali caratterizzati da un ampio uso di auto e si discutono gli effetti di semplici politiche di trasporto che riducono l’impatto negativo delle auto su modalità di trasporto alternative.
Keywords: Urban transport, Cars, Negative impacts, Evolutionary dynamics, Suboptimal Nash equilibria
Jel Code: Q52, Q58, R41