Clicca qui per scaricare

Professioni ad alto contatto: lo stress e il burnout tra carico e relazione con il cliente in un’applicazione del modello Job demands - job resources
Titolo Rivista: RISORSA UOMO  
Autori/Curatori: Stefano Taddei, Mariella Caria, Bastianina Contena, Eva Venturini 
Anno di pubblicazione:  2011 Fascicolo: Lingua: Italiano 
Numero pagine:  12 P. 509-520 Dimensione file:  292 KB
DOI:  10.3280/RU2011-004008
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


Attention to the interpersonal components made it possible to extend the study of burnout in professions characterized by constant contact with the customers. Using the Job Demands (JD) - Job Resources (JR) Model, this study aims to investigate a) whether specific work and relational JD can predict exhaustion and depersonalization; b) whether JR relating to employment can predict personal accomplishment. Surveyed 350 high contact workers who were given a questionnaire composed of a) Maslach Burnout Inventory - General Survey; b) Organizational Check-Up System and c) Customer- related Social Stressors scales. The results show substantial predictability of JD than emotional exhaustion and depersonalization and of JR than personal accomplishment, suggesting specific interventions for the prevention of burnout in high contact professions.


Keywords: Burnout, Modello Domande-Risorse lavorative, stress lavoro-correlato, lavoro emotivo, sovraccarico lavorativo.



  1. Impossibile comunicare con Crossref: The remote server returned an error: (404) Not Found.

Stefano Taddei, Mariella Caria, Bastianina Contena, Eva Venturini, in "RISORSA UOMO " 4/2011, pp. 509-520, DOI:10.3280/RU2011-004008

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche