Clicca qui per scaricare

"Finis scholae". La scuola post-democratica
Titolo Rivista: HISTORIA MAGISTRA 
Autori/Curatori: Salvatore Cingari 
Anno di pubblicazione:  2013 Fascicolo: 11 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  7 P. 9-15 Dimensione file:  111 KB
DOI:  10.3280/HM2013-011002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


This article deals with the crisis of the Italian school in the context of the crisis of Western democracy. Politics and culture are increasingly absorbed by economic power and spectacular. The production of subjectivity does not pass, then, from the school, but from other training agencies, as media and mercatistiche. Reforms "meritocratic" actually aim to counter the egalitarian values and the role assigned to public school from the republican constitution. The teachers have been subjected to years a strong media and political attack because they are also one of the few islands of "resistance" to this microphysical authoritarianism.


Keywords: Post-democrazia, democrazia, scuola pubblica, meritocrazia, resistenza

Salvatore Cingari, in "HISTORIA MAGISTRA" 11/2013, pp. 9-15, DOI:10.3280/HM2013-011002

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche