Click here to download

Globalization and rules for well-being sustainability
Journal Title: RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA' 
Author/s: Daniela Covino, Flavio Boccia, Gian Paolo Cesaretti 
Year:  2013 Issue: Language: Italian 
Pages:  25 Pg. 93-117 FullText PDF:  238 KB
DOI:  10.3280/RISS2013-001007
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Well-being sustainability is a complex goal, demanding multi-trajectory and multilevel strategies, based on definition, sharing and respect of rules by all stakeholders and related to decision areas reflecting in sustainability results in economic, social, environmental and human aspects. Lacking rules, individuals pursue their own competitive advantages, neglecting effects on diverse capital stocks, in terms of sustainability. In a global dimension, Institutions are invested of giving rules in order to address, control and, in case, punish behaviors if adverse to sustainability rules.
Keywords: Economic sustainability, environmental sustainability, social sustainability, globalization, competitive advantages, international Institutions.

  1. Agazzi E. (2001). Globalizzazione e perdita delle identità. In: Paoletti L. & Zamagni
  2. S. (2001). Globalizzazione e particolarità. Fondazione Internazionale Nova Spes, pp.124-131.
  3. Agnew J. P.(1994). The territorial trap: the geographical assumptions of international relations theory. Review of International Political Economy, 1, 1: 53-80,, DOI: 10.1080/09692299408434268
  4. Camagni R. (2003). A proposito di competitività territoriale: concetto solido o fuorviante?. In: Cucculelli M., Mazzoni R. (2003). Risorse e competitività. Milano: FrancoAngeli.
  5. Caroli, M. G. (2006). Il marketing territoriale. Strategie per la competitività sostenibile del territorio (Vol. 1). Milano: FrancoAngeli.
  6. Carta M. (1999). L’armatura culturale del territorio. Milano: FrancoAngeli.
  7. Cesaretti G.P, Misso R. (2012). La sostenibilità dello sviluppo. In: Andreopoulou Z., Cesaretti G.P. and Misso R. (eds). Sostenibilità dello sviluppo e dimensione territoriale-Il ruolo dei sistemi regionali a vocazione rurale. Milano: FrancoAngeli, pp. 15-35.
  8. Cesaretti G.P, Scarpato D. (2010). Competitività territoriale sostenibile e agroalimentare: l’approccio alla “qualità di sistema. In: Cesaretti G.P. & Scarpato D. (eds). Politiche integrate per uno sviluppo competitivo sostenibile dell’agroalimentare. Milano: FrancoAngeli, pp. 30-47.
  9. Cesaretti G.P. (2011). L’approccio della Fondazione Simone Cesaretti alla Sostenibilità dello Sviluppo umano. Rivista di studi sulla sostenibilità, 1: 11-13,, DOI: 10.3280/RISS2011-001003
  10. Dematteis G., Governa F. (a cura di) (2005). Territorialità, sviluppo locale, sostenibilità: il modello SloT. Milano: Franco Angeli.
  11. Duchesne S., Frognier A.P. (2002). Sur les dynamiques sociologiques et politiques
  12. de l’identification à l’Europe. Revue française de science politique, 52, 4: 355-374,, DOI: 10.3406/rfsp.2002.403724.GolinelliC.M.(2002).Ilterritoriosistemavitale.Versounmodellodianalisi.Torino:Giappichelli
  13. Ianuario S., Olleia A. (2010). L’identità territoriale: elemento distintivo e fattore di competizione nel contesto globale. In: Cesaretti G.P. & Scarpato D. (eds). Politiche integrate per uno sviluppo competitivo sostenibile dell’agroalimentare. Milano: FrancoAngeli.
  14. Johnston R. (2003). Territory and territoriality in a globalizing world. Ekistics, 70, 418-419: 64-70.
  15. Magnaghi A. (2000). La progettazione del territorio. Torino: Bollati Bolinghieri.
  16. Misso R. (2012). I sentieri della sostenibilità territoriale. In: Andreopoulou Z., Cesaretti G.P. and Misso R. (eds). Sostenibilità dello sviluppo e dimensione territoriale-Il ruolo dei sistemi regionali a vocazione rurale. Milano: FrancoAngeli, pp. 37-58.
  17. Napolitano E. M. (2002). Il marketing interculturale. Le identità diventano valore. Milano: FrancoAngeli.
  18. Pilati L. (1996). I sistemi agricoli nelle interdipendenze territoriali. Una lettura stereologica. Rovereto: Edizioni Osiride.
  19. Pollice F. (2005). Il ruolo dell’identità territoriale nei processi di sviluppo locale. Bollettino della Società Geografica, 10(1): 75-92.
  20. Raagmaa G. (2002). Regional Identity in Regional Development and Planning. European Planning Studies, 10(1): 55-76,, DOI: 10.1080/09654310120099263
  21. Sack R.D. (1986). Human Territoriality: Its Theory and History. Cambridge: Cambridge University Press,, DOI: 10.2307/2505108
  22. Scarpato D. (2010). La dimensione territoriale dello sviluppo tra competitività e sostenibilità. In: Cesaretti G.P. & Scarpato D. (eds) (2010). Politiche integrate per uno sviluppo competitivo sostenibile dell’agroalimentare. Milano: FrancoAngeli, pp. 19-29.
  23. Simon C., Steel B.S., Lovrich N.P. (2011). State and Local Government: Sustainability in the 21st Century. USA: Oxford University Press.
  24. Valdani E., Arcani F. (2000). Strategie di marketing per il territorio: come vendere un’area geografica. In: Perrone V. (a cura di). L’occupazione possibile. Milano: Etaslibri.

Daniela Covino, Flavio Boccia, Gian Paolo Cesaretti, Globalization and rules for well-being sustainability in "RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'" 1/2013, pp. 93-117, DOI:10.3280/RISS2013-001007

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content