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Per una metacultura della valutazione, fra saperi nazionali e pratiche disciplinari
Titolo Rivista: SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE  
Autori/Curatori: Lella Mazzoli 
Anno di pubblicazione:  2013 Fascicolo: 100 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  6 P. 17-22 Dimensione file:  584 KB
DOI:  10.3280/SR2013-100003
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The research evaluation in Universities is strictly connected with the cultural idea on this term shared not only in the academic field. The present debate underlines a conflict between different models of categorization and judgement probably going through our history and not only these days. The evaluation cultures are observed using a distinction that sociology of communication establishes between two classical and opposite models. The syntactic model and its idea of mechanical measurement and data transmission and the pragmatic model, pointing out that communication has to be observed ad a relational reality. This distinction is used to understand in the same way the evaluation of scientific knowledge, underlining that in evaluation as well as in communication we can’t ignore quantitative and qualitative aspects. It has to be used a sort of hybridization between digital and analogue elements.


  1. E. Di Nallo (a c. di) (1998), Il significato sociale del consumo, Roma-Bari, Laterza.
  2. J. Habermas (1986), Teoria dell’agire comunicativo, Bologna, Il mulino.
  3. L. Mazzoli (2001), L’impronta del sociale. La comunicazione fra teorie e tecnologie, Milano, FrancoAngeli.
  4. E. Morin (2001a), Il metodo 1. La natura della natura, Milano, Raffaello Cortina.
  5. E. Morin (2001b), I sette saperi necessari all’educazione del futuro, Milano, Raffaello Cortina.
  6. E. Morin (2004), Il metodo 2. La vita della vita, Milano, Raffaello Cortina.
  7. C.E. Shannon, E.Weaver, La teoria matematica della comunicazione, Milano, Etas Kompass, 1971.
  8. P. Watzlawick, J.H.Beavin, D.D. Jackson (1971), Pragmatica della comunicazione umana. Studio dei modelli interattivi, delle patologie e dei paradossi, Roma, Astrolabio.
  9. M. Weber (2003), Il metodo delle scienze storico-sociali, Torino, Einaudi.

Lella Mazzoli, in "SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE " 100/2013, pp. 17-22, DOI:10.3280/SR2013-100003

   

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