Click here to download

When the Forum Replaces the Factory. Attempts to Build Identity in the Era of the End of the Work
Journal Title: SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE  
Author/s: Valerio Lastrico 
Year:  2013 Issue: 46 Language: Italian 
Pages:  18 Pg. 95-112 FullText PDF:  550 KB
DOI:  10.3280/SC2013-046007
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The article analyzes posts of a forum of young unionists from CGIL, related to threads concerning the way out the union representation crisis. The aim is to study the strategies proposed in actors’ discussions towards identity paths able to provide membership for categories currently not entering the union: first of all young flexible workers. Investigating the cognitive paths within the discussions, the author notes that young unionists chose to follow the move ments on the ground of exalting horizontal online participation as the solution to establish a new collective identity, but at the risk of focusing on the instrument more than on the goal, on the medium more than on the content, with new problems in terms of identity.
Keywords: Iidentity, social media, participation, trade union, flexibility, young workers.

  1. Benford R., Snow D. (2000), Framing Processes and Social Movements: An Overview, «Annual Review of Sociology», n. 26, pp. 611-639.
  2. Blondiaux L., Sintomer Y. (2002), L’impératif délibératif, «Politix», n. 57, pp. 17-35.
  3. Bobbio L. (2006), Tipi di preferenze, tipi di deliberazione, Convegno SISP 2006.
  4. Boccia Artieri G. (2011), Forme e pratiche della socievolezza in rete. Connessi in pubblico, «Sociologia della comunicazione», n. 41-42, pp. 105-119.
  5. Bolter J. D., Grusin R. (1999), Remediation. Understanding New Media, MIT Press, Cambridge-London; trad. it. Remediation. Competizione e integrazione tra media vecchi e nuovi, Guerini, Milano, 2002.
  6. Borghi V. (2011), La presa della rete: tendenze e paradossi del nuovo spirito del capitalismo, «Rivista Italiana di Sociologia», n. 3, pp. 445-460.
  7. boyd d. (2009), I social media sono qui per restare… e ora?, «Sociologia della Comunicazione», n. 40, pp. 35-46.
  8. boyd d. (2011), Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications, in Z. Papacharissi (ed.), Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites, Routledge, New York, pp. 39-58.
  9. Briganti G. (2012), Il Rapporto tra Sindacati e Social Media, www.blogrisparmio. it/Applicativi/1204125.
  10. Caronia A. (2005), Il salto quantico e le forme della democrazia, «Sociologia della Comunicazione», n. 38, pp. 59-64.
  11. Castel R. (2003), L’insécurité sociale, Seuil, Paris.
  12. Castells M. (1996), The Rise of the Network Society, Blackwell, Cambridge.
  13. Celata G., Pirani P. (2012), Il sindacato a fil di Rete. Dal volantone all’era del 2.0, Il diario del lavoro, Roma.
  14. Codeluppi V. (2012), L’immaginario delle reti, «Im@go», n. 0, pp. 19-28.
  15. Colombo F. (2013), Il potere socievole. Storia e critica dei social media, Bruno Mondadori, Milano. Colombo F., Boccia Artieri G., Del Grosso Destrieri L., Pasquali F. (a cura di) (2012), Media e generazioni nella società italiana, FrancoAngeli, Milano.
  16. Comunello F. (2010), Networked sociability. Riflessioni e analisi sulle relazioni sociali (anche) mediate dalle tecnologie, Guerini, Milano.
  17. D’Ambrosi L., Massoli L. (2012), Attivismo giovanile e media sociali: tra consumi civici e sviluppo di capitale sociale, «Sociologia della Comunicazione», n. 43, pp. 105-119.
  18. Dahlberg L. (2011), Re-constructing Digital Democracy: An Outline of Four “Positions”, «New Media & Society», n. 13, pp. 855-872.
  19. De Benedittis M. (2003), Comunità in rete. Relazioni sociali e comunicazione mediata da computer, FrancoAngeli, Milano.
  20. De Kerckhove D. (2006), Prefazione, in T. Bazzichelli, Networking. La rete come arte, Costa & Nolan, Milano. De Leonardis O. (2008), Nuovi conflitti a Flatlandia, in G. Grossi (a cura di), Conflitti contemporanei, Utet, Torino.
  21. De Leonardis O. (2010), Welfare partecipato: incastrati nella partecipazione, in E. Alecci, M. Bottaccio (a cura di), Fuori dall’angolo, L’ancora del mediterraneo, Napoli, pp. 95-96.
  22. De Leonardis O., Negrelli S., Salais R. (2012), Democracy and Capabilities for Voice. Welfare, Work and Public Deliberation in Europe, Peter Lang, Brussels.
  23. Felstiner W., Abel R., Sarat A. (1981), The Emergence and Transformation of Disputes: Naming, Blaming, Claiming, «Law and Society Review», n. 15, pp. 631-654.
  24. Ferraresi M., Maga E. (2012), La comunicazione sindacale. Dal volantino al social network, Tecnodid, Napoli.
  25. Formenti C. (2008), Cybersoviet. Utopie postdemocratiche e nuovi media, Cortina, Milano.
  26. Foucault M. (1993), Surveiller et punir, Gallimard, Paris.
  27. Gerhards J., Rucht D. (1992), Mesomobilization: Organizing and Framing in Two Protest Campaigns in West Germany, «American Journal of Sociology», n. 98, pp. 555-595.
  28. Habermas J. (1997), Popular Sovereignty as Procedure, in J. Bohman, W. Rehg (ed.), Deliberative Democracy: Essays on Reason and Politics, MIT Press, Cambridge, pp. 35-66.
  29. Hess C., Ostrom E. (eds.) (2006), Understanding Knowledge as a Commons, MIT Press, Cambridge.
  30. Hirschman A. (1970), Exit, Voice, and Loyalty, Harvard University Press, Cambridge.
  31. Johnson T., Zhang W., Bichard S., Seltzer T. (2011), United We Stand? Online Social Network Sites and Civic Engagement, in Z. Papacharissi (ed.), Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites, Routledge, New York, pp. 185-207.
  32. Lascoumes P., Le Galès P. (eds.) (2004), Gouverner par les instruments, Sciences Po, Paris.
  33. Lastrico V. (2012), Intanto vogliamo il pane, per le rose vedremo. Le rivendicazioni di lavoro al tempo della crisi, Convegno SISP 2012.
  34. Lovink G. (2011), Networks Without a Cause, A Critique of Social Media, Polity Press, Cambridge.
  35. Maraffi M. (a cura di) (1981), La società neocorporativa, il Mulino, Bologna.
  36. Margolis M., Resnick D. (2000), Politics as Usual: The “Cyberspace Revolution”, Sage, Thousand Oaks.
  37. Mattoni A. (2009), Precarious Identities in Italian Mobilizations against Precarity, Convegno SISP 2009.
  38. Mazzoli L. (2012), Il patchwork mediale. Comunicazione e informazione fra media tradizionali e media digitali, FrancoAngeli, Milano.
  39. Mazzoli L. (a cura di) (2009), Network effect. Quando la rete diventa pop, Codice, Torino. McLuhan M. (1964), Understanding Media, Gingko Press, Berkeley.
  40. Melucci A. (1992) Il gioco dell’io. Il cambiamento di sé in una società globale, Feltrinelli, Milano.
  41. Mutz D. C. (2006), Hearing the Other Side: Deliberative versus Participatory Democracy, Cambridge University Press, New York.
  42. Orfeo P. (2012), Sindacato 2.0, «Community on-line».
  43. Rifkin J. (1995), The End of Work, Putnam, New York.
  44. Rossi L. (2009), Media & Generations: How User Generated Content Reshape Generational Identity in the Mass Media System, «Sociologia della comunicazione », n. 40, pp. 109-118.
  45. Salvo G., Benvenuti A. (2010), Il sindacato nella rete. Da internet ai social network, Edizioni Lavoro, Roma.
  46. Tosoni S. (2004), Identità virtuali. Comunicazione mediata da computer e processi di costruzione dell’identità personale, FrancoAngeli, Milano.
  47. West D. (2011), Ten Ways Social Media Can Improve Campaign Engagement, www.brookings.edu/research/opinions/2011/06/28-social-media.
  48. Yardi S., boyd d. (2010), Dynamic Debates: An Analysis of Group Polarization over Time on Twitter, «Bulletin of Science, Technology & Society», n. 30, pp. 316-327.
  49. Zanella S. (2012), Il quarto Status: sindacati e social network, http://nuvola.corriere.it/2012/04/04/il-quarto-status.

Valerio Lastrico, When the Forum Replaces the Factory. Attempts to Build Identity in the Era of the End of the Work in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 46/2013, pp. 95-112, DOI:10.3280/SC2013-046007

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content