Click here to download

Apprendimento e inconscio: una sfida per le competenze formative
Journal Title: EDUCAZIONE SENTIMENTALE 
Author/s: Giuseppe Varchetta 
Year:  2015 Issue: 24 Language: Italian 
Pages:  13 Pg. 12-24 FullText PDF:  81 KB
DOI:  10.3280/EDS2015-024003
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Learning and unconscious: a challenge for training skills. The article tries to establish the main hypothesis of our research presented in this number of our magazine: the hypothesis of the unconscious, without being decisive in itself, is a useful variable to pay for a more dense and organic understanding of learning and change processes. The analysis is programmatically general: the first part presents a synthesis of reflection on the contemporary context, while a second part analyzes the perspective of the unconscious in relation to learning in different contexts of research with a study of psychoanalytical contributions but without neglecting those that there come from other fields of research such as the neurosciences.
Keywords: Unconscious and learning, contemporary context, narrative, emotion, neuroscience.

  1. Ricoeur P. (1965). Dell’interpretazione. Saggio su Freud. Milano: Il Saggiatore, 2002.
  2. Riva M.G. (2004). Il lavoro pedagogico. Milano: Guerini.
  3. AA.VV. (2013). Introduzione in: Ferro A., a cura di, Psicoanalisi oggi. Roma. Carocci.
  4. Andreas Salomé L. (1917). I miei anni con Freud. Roma: Newton Compton, 1980.
  5. Agamben G. (2014). Il fuoco e il racconto. Roma: Nottetempo.
  6. Bion W. (1965). Trasformazioni: il passaggio dall’apprendimento alla crescita. Roma: Armando, 1973.
  7. Bion W. (1977). La Griglia e Cesura. In: Il cambiamento catastrofico. Torino: Loescher, 1981.
  8. Blandino G. e Granieri B. (1995). La disponibilità ad apprendere. Milano: Cortina.
  9. Capra F. e Luisi P.L. (2014). Vita e natura. Una visione sistemica. Sansepolcro: Aboca.
  10. Cepollaro G.L. e Varchetta G. (2014). La formazione tra realtà e possibilità. Milano: Guerini Next.
  11. Civitarese G. (2011). La violenza delle emozioni. Bion e la psicoanalisi postbioniana. Milano: Cortina.
  12. Chalmers D. (1995). Facing up to the problem of consciousness. Journal of Consciousness, Studies, 2 (3).
  13. Civitarese G. (2014). I sensi e l’inconscio. Roma: Borla.
  14. Damasio A. (1999). Emozione e coscienza. Milano: Adelphi, 2000.
  15. Diamond C. (2005). L’immaginazione e la vita morale. Roma: Carocci, 2006.
  16. Edelman G.M. e Tononi G. (1998). Un universo di coscienza. Torino: Einaudi, 2000.
  17. Fineman St., editor (1993). Emotions in organizations. London: Sage.
  18. Forti D. e Varchetta G., n.e. (2005). L’approccio psicoanalitico allo sviluppo delle organizzazioni. Milano: FrancoAngeli.
  19. Forti D. e Varchetta G. (2008). Pagliarani formatore. L’Educazione sentimentale, 11. Gaige A. (2013). Il sogno di Schroder. Torino: Einaudi, 2014.
  20. Harris Williams M. (2010). Lo sviluppo estetico. Roma: Borla, 2012.
  21. Massa R., a cura di (1992). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.
  22. Maturana H. e Varela F. (1980). Autopoiesi e cognizione. Venezia: Marsilio Editore, 1980., DOI: 10.1007/978-94-009-8947-4
  23. Morelli U. e Weber C. (1996). Passione e apprendimento. Milano: Cortina.
  24. Morelli U. (2013). Contro l'indifferenza. Possibilità creative, conformismo, saturazione. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  25. Mortari L. (2002). Aver cura della vita della mente. Firenze: La Nuova Italia.
  26. Pagliarani L. (1979). “L’universo coppia”. Milano (ciclostilato inedito).
  27. Pagliarani L. (1980). “Il rischio super-egoico nella formazione degli adulti”. Milano (materiale inedito del seminario omonimo).
  28. Pagliarani L. (1982). “L’educazione degli adulti: difficoltà pedagogiche e psicologiche” (dattiloscritto inedito).
  29. Quaglino G.P. (2011). La scuola della vita. Milano: Cortina.
  30. Turner B. (2000). Ripensare le organizzazioni: l’apprendimento organizzativo degli anni ’90. Studi organizzativi.
  31. Zamboni C. (2013). La creatività dell’inconscio nello sguardo di L.A. Salomé. In: Zamboni C., a cura di, L’inconscio può pensare? Bergamo: Moretti e Vitali.

Giuseppe Varchetta, in "EDUCAZIONE SENTIMENTALE" 24/2015, pp. 12-24, DOI:10.3280/EDS2015-024003

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content