Click here to download

L’inconscio in aula. Psicoanalisi e formazione: un matrimonio possibile?
Journal Title: EDUCAZIONE SENTIMENTALE 
Author/s: Adelaide Baldo 
Year:  2015 Issue: 24 Language: Italian 
Pages:  19 Pg. 25-43 FullText PDF:  109 KB
DOI:  10.3280/EDS2015-024004
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The unconscious in the classroom (training situations). Psychoanalysis has long reflected on the processes by which, through sensory and protomental experiences, we build the symbolic structures that underpin our thinking. It has also made clear the difference between the unconscious, our emotions and capacity for self-reflection, which pivot on our ability to relate with reality, through which we foster our personal identity, knowledge and culture. In light of these studies, psychoanalytic theory can be usefully applied in the practice of training, despite the evident differences in setting and method.
Keywords: Protomental, desire, implicit relational unconscious knowledge

  1. Aa.Vv. (1981). La relazione analitica. Roma: Borla.
  2. Aa.Vv. (2003). Principi di neuroscienze. Milano: CEA Ansermet F. e Magistrett P. (2008). A ciascuno il suo cervello. Plasticità neuronale e inconscio. Torino: Bollati Boringhieri.
  3. Anzieu D. e Martin J.Y. (1986). Dinamica dei piccoli gruppi. Roma: Borla.
  4. Béguin A. (2003). L’anima romantica e il sogno. Milano: Il Saggiatore.
  5. Berlin I. (2001). Le radici del romanticismo. Milano: Adelphi.
  6. Bion W. (1961). Esperienze nei gruppi. Roma: Armando Editore.
  7. Bion W. (1972). Apprendere dall’esperienza. Roma: Armando Editore.
  8. Bléger J. (1996). Psicoigiene e psicologia istituzionale. Molfetta: la Meridiana.
  9. Bonazzi M., a cura di (2014). L’inconscio è la politica. Sesto San Giovanni: Mimesis.
  10. Borgogno F. (1999). Psicoanalisi come percorso. Torino: Bollati Boringhieri.
  11. Cena L. e Imbasciati A., a cura di (2014). Neuroscienze e teoria psicoanalitica. Berlino: Springer.
  12. Cesareo V. e Vaccarini I. (2012). L’era del narcisismo. Milano: FrancoAngeli.
  13. Conrotto F. (2005). Tra il sapere e la cura, Un itinerario freudiano. Milano: FrancoAngeli.
  14. Conrotto F. (2014). Ripensare l’inconscio. Milano: FrancoAngeli.
  15. Conrotto F. (2014). In: Munari e Mangini, a cura di, Metamorfosi delle pulsioni. Milano: Franco Angeli
  16. Daly G. e Zizek S. (2006). Psicoanalisi e mondo contemporane. Bari: Dedalo Edizioni.
  17. Dawkins R. (1989). Il gene egoista. Milano: Mondadori.
  18. Ellenberger H. (1976). La scoperta dell’inconscio. Torino: Bollati Boringhieri
  19. Ferro A. (2014). Le viscere della mente. Milano: Cortina.
  20. Forti D. e Varchetta G. (2003). L’approccio psicosocioanalitico allo sviluppo delle organizzazioni. Milano: FrancoAngeli.
  21. Freud S. (1901). Psicopatologia della vita quotidiana. Torino: Bollati Boringhieri.
  22. Freud S. (1911). I due principi dell’accadere psichico. In: Opere. Torino: Bollati Boringhieri.
  23. Freud S. (1916-17). Introduzione alla psicoanalisi. Torino: Bollati Boringhieri.
  24. Kaës R. (1973). Quattro studi sulla fantasmatica della formazione e il desiderio di formare.
  25. In: R. Kaës et al., Desiderio e fantasma in psicoanalisi e in pedagogia. Roma: Armando Editore.
  26. Kernberg O. (1998). Le relazioni nei gruppi. Milano: Raffaello Cortina.
  27. Klein M. (2006). Scritti 1921-1958. Torino: Bollati Boringhieri.
  28. Lacan J. (2004). Il seminario. Libro V. Le formazioni dell’inconscio. 1957-1958. Torino: Einaudi.
  29. Lasch C. (1979). La cultura del narcisismo. Milano: Bompiani.
  30. Munari F. e Mangini E., a cura di (2014). Metamorfosi della pulsione. Milano: FrancoAngeli.
  31. Resnik R. (2010). L’inconscio tra disagio e civiltà. Venezia: Libreria Editrice Cafoscarina.
  32. Semi A., a cura di (1997). Il modello freudiano. In: Trattato di Psicoanalisi. vol. I. Milano: Cortina.
  33. Semi A. (2001). Introduzione alla metapsicologia. Milano: Raffaello Cortina.
  34. Petrella F. (1980). La psiche è estesa: breve viaggio nell’apparato metaforico freudiano. Gli Argonauti, 5, 97-114.
  35. Pollina G. e Magatti P., a cura di (2013). Gruppo di lavoro, gruppo operativo. Milano: Guerini e Associati.
  36. Pommier G. (2004). Comment les neurosciences démontrent la psychanalyse. Paris: Flammarion

Adelaide Baldo, in "EDUCAZIONE SENTIMENTALE" 24/2015, pp. 25-43, DOI:10.3280/EDS2015-024004

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content