Editoriale. Strategie di sistema per la promozione della professionalità docente in università. Dalla valutazione della didattica all’intervento sul campo
Titolo Rivista: EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING
Autori/Curatori: Ettore Felisatti
Anno di pubblicazione: 2016
Fascicolo: 1
Lingua: Italiano
Numero pagine: 12
P. 5-16
Dimensione file: 51 KB
DOI: 10.3280/EXI2016-001001
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:
clicca qui
qui
The Italian university doesn’t support faculty development. Teaching is not valued as much as research. In response to this concern this paper presents PRODID, a project of Padua University that outlines strategic actions for fa¬culty development.
Keywords: Higher education; faculty development; didactics; training for innovation; systemic actions; Teaching and Learning Centre
- Dalton, J.E., Watson, M. (1997). Among Friends. Oakland: Developmental Studies Center.
- Alberici, A., Catarsi, C., Colapietro, V., Loiodice, I. (2007). Adulti e università. Sfide e innovazioni nella formazione universitaria e continua. Milano: Franco Angeli.
- Biggs, J.B. (1999). What the Student does: Teaching for Enhanced Learning. Higher Education Research, Development, 18, 1, 57-75.
- Biggs, J.B. (2001). The Reflective Institution: Assuring and Enhancing the Quality of Teaching and Learning. Higher Education, 41, 3, 221-238.
- Biggs, J.B. (2011). Teaching for Quality Learning at University: What the Student does. London: McGraw-Hill Education.
- Bolognani, M., Catalano, G. (2007). Strategie competitive e università. Sviluppo e organizzazione, 222, 35-64.
- Boyer, E. (1990). Scholarship Reconsidered: Priorities of the Professoriate. Princeton, NJ: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
- Castagnaro, M., Capogna, S. (2014). L’ANVUR e la qualità della didattica universitaria. Formazione, Insegnamento. Rivista internazionale di Scienze dell’educazione e della formazione, 12, 1, 25-37.
- Castoldi, M. (2009). Valutare le competenze. Roma: Carocci.
- Clark, P. (2003). Quality in the Digital Age. In Eden Annual Conference: The Quality Dialogue. Integrating Quality Cultures in Flexible, Distance and e-Learning (1-5). Rodhes, Grece: European Distance Education Network.
- Delors, J. (1996). Nell’educazione un tesoro. Rapporto all’UNESCO della Commissione Internazionale sull’Educazione per il XXI secolo. Roma: Armando.
- Diamond, R.M. (2002). Faculty, Instructional and Organizational Development: Options and Choices. In Gillespie, K.H., Hilsen, L., Wadsworth, E.C. (eds.). A Guide to Faculty Development. Practical Advices, Examples and Resources (2-8). San Francisco: Jossy-Bass.
- European network for quality assurance in higher education (ENQA) (2007). European Standards and Guidelines for Internal Quality Assurance within Higher Education Institutions.
- Federici, G., Ragone, G. (2008). Università e apprendimento permanente: politiche e azioni di sistema. Je-Lks. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 1, 1000-1010.
- Felisatti, E. (2011). Didattica universitaria e innovazione. In Galliani, L. (a cura di). Il docente universitario. Una professione tra ricerca, didattica e governance degli atenei. Lecce: Pensa Multimedia.
- Felisatti, E. (2011a). Didattica universitaria, valutazione e comunità dei docenti. In Current Approaches in Sciences of Education. International Conference, Xth edition. Suceava: Editura Universitatii “Stefan cel Mare”.
- Felisatti, E., Serbati, A. (2014). Professionalità docente e innovazione didattica. Una proposta dell’Università di Padova per lo sviluppo professionale dei docenti universitari. Formazione e insegnamento, XII, 1, 137-153.
- Felisatti, E., Serbati, A. (2015). Apprendere per imparare: formazione e sviluppo professionale dei docenti universitari. Un progetto innovativo dell’Università di Padova. Giornale italiano della ricerca educativa, VIII, 1, 323-339.
- Ghislandi, P. (2005). Didattiche per l’università (vol. 1). Trento: Università degli studi di Trento. Dipartimento di Scienze della Cognizione e della Formazione.
- Giovannini, M.L. (2010). Imparare il “mestiere” di insegnare all’università: orientamenti e sfide. In Giovannini, M.L. (a cura di). Insegnare all’università. Modelli di formazione in Europa. Bologna: Cleub.
- González, J., Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Final report, Phase One. Bilbao, Spain: University of Deusto.
- Hargreaves, D.H. (2006). A New Shape for Schooling?. London: Specialist Schools and Academies Trust.
- Hénard, F., Roseveare, D. (2012). Fostering Quality Teaching in Higher Education: Policies and Practices. An IMHE Guide for Higher Education Institutions, OECD.
- High level group on the modernisation of higher education (2013). Report to the European Commission on Improving the Quality of Teaching and Learning in Europe’s Higher Education Institutions. Belgium: European Union.
- Leadbeater, C. (2004). Personalisation Through Participation: A New Script for Public Services. London: Demos.
- Messina, L., Zambelli, F. (2008). Formazione degli insegnanti e ricerca didattica universitaria. In Biasin, C. (a cura di). La responsabilità sociale dell’università per le professioni. Lecce: Pensa Multimedia.
- Pittas, P.A. (2000). A Model Program from the Perspective of Faculty Development. Innovative Higher Education, 25, 2, 97-110.
- Ribolzi, L. (2013). Valutare l’università: una sfida non solo per l’ANVUR. Sociologia e ricerca sociale, 100, 23-32.
- Romano, J.L., Hoesing, R., O’Donovan, K., Weinsheimer, J. (2004). Faculty at Mid-career: A Program to enhance Teaching and Learning. Innovative Higher Education, 29, 1, 21-48.
- Semeraro, R. (a cura di) (2006). La valutazione della didattica universitaria. Docenti e studenti protagonisti di un percorso di ricerca. Milano: Franco Angeli.
- Skolverket (2000). Lifelong Learning and Lifewide Learning. Stockholm: The National Agency for Education.
- Spendlove, M. (2007). Competencies for Effective Leadership in Higher Education. International Journal of Educational Management, 21, 5, 407-417.
- Tigelaar, D.E., Dolmans, D.H., Wolfhagen, I.H., Van der Vleuten, C.P. (2004). The Development and Validation of a Framework for teaching Competencies in Higher Education. Higher Education, 48, 2, 253-268.
- Turri, M. (2014) The Difficult Transition of the Italian University System: Growth, Underfunding and Reforms (ahead-of-print),, DOI: 10.1080/0309877X.2014.895303
- Turri, M. (2014). Calimero all’università valutazione della didattica e sistema AVA. Tratto da: www.fga.it/fileadmin/Documenti_Vari/Fondazione_Agnelli__2014_Rapporto_ sulla_valutazione_della_didattica_universitaria.pdf.
- Waldeck, J.H. (2006). What Does “Personalized Education” mean for Faculty, and How Should It Serve Our Students?. Communication Education, 55, 3, 345-352.
- Weimer, M. (2002). Learner-centered Teaching: Five Key changes to Practice. San Francisco: Jossey-Bass.
- Impossibile comunicare con Crossref: The remote server returned an error: (404) Not Found.
Ettore Felisatti, in "EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING" 1/2016, pp. 5-16, DOI:10.3280/EXI2016-001001