Click here to download

Apprenticeship as recursive and circular tension between action and reflection
Journal Title: RICERCHE DI PSICOLOGIA  
Author/s: Cristina Casaschi 
Year:  2016 Issue: Language: Italian 
Pages:  9 Pg. 369-377 FullText PDF:  169 KB
DOI:  10.3280/RIP2016-003006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The apprenticeship can be addressed as looking for confirmation already known theories, or as an opportunity for self-education. What makes the difference is the cultural position of the knowing subject, that to be such must move in continuous and recursive tension between action, reflection and theorising.
Keywords: Apprenticeship, action, reflection, circular, knowledge

  1. Bateson, G. (1972). Verso un ’ecologia della mente. Trad. it., Milano: Adelphi, 1977.
  2. Bersanelli, M., & Gargantini, M. (2003). Solo lo stupore conosce. L’avventura della ricerca scientifica. Milano: BUR.
  3. Bertagna, G. (2010), Dall’educazione alla pedagogia. Avvio al lessico pedagogico e alla teoria dell’educazione. Brescia: La Scuola.
  4. Bertagna, G. (Ed.) (2012). Fare Laboratorio. Scenari culturali ed esperienze di ricerca nelle scuole del secondo ciclo. Brescia: La Scuola.
  5. Carrell, A. (1952). Riflessioni sulla condotta della vita. Trad. it., Siena: Cantagalli 2004.
  6. Cerioli, L. (Ed.) (2006). Tutorship nel nuovo sistema formativo. Milano: FrancoAngeli.
  7. Ceruti, M. (2014). La fine dell’onniscienza. Roma: Studium.
  8. Perret Clermont, A.N., Pontecorvo, C., Resnick, L.B., Zittoun, T., Burge, B. (2004). Joining society: Social interaction and learning in adolescence and youth. Cambridge, UK, New York: Cambridge University Press.
  9. Resnick, L.B. (1995). Imparare dentro e fuori la scuola. In C. Pontecorvo, A.M. Ajello, C. Zucchermaglio (Eds.), I contesti sociali dell’apprendimento, (pp. 61-81). Milano: LED.
  10. Rigotti, E. (2009). Conoscenza e significato. Per una didattica responsabile. Milano: Mondadori.
  11. Sennett, R. (2008). L’uomo artigiano. Trad. it., Milano: Feltrinelli, 2010.
  12. Shon, D.A. (1987). Formare il professionista riflessivo: per una nuova prospettiva della formazione e dell’apprendimento nelle professioni. Trad. it., Milano: FrancoAngeli, 2006.
  13. Teihlard de Chardin, P. (1955). Il fenomeno umano. Trad. it., Brescia: Queriniana, 2014.
  14. Vygotskij, L.S. (1934). Pensiero e linguaggio. Trad. it., Firenze: Giunti, 2007.
  15. Wenger, E. (1998). Comunita di pratica. Apprendimento, significato e identita. Trad. it., Milano: Raffaello Cortina, 2006

Cristina Casaschi, Apprenticeship as recursive and circular tension between action and reflection in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 3/2016, pp. 369-377, DOI:10.3280/RIP2016-003006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content