Click here to download

Catania and the Streets of Exotic Taste. Business and Food Consumption of Immigrant Citizens
Journal Title: SOCIOLOGIA URBANA E RURALE 
Author/s: Elisa Lombardo 
Year:  2018 Issue: 115suppl. Language: Italian 
Pages:  15 Pg. 115-129 FullText PDF:  1186 KB
DOI:  10.3280/SUR2018-115-S1009
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



Keywords: Ethnic business, residential concentration, public spaces, food practices

  1. Allen R. and Busse E. (2016). The social side of ethnic entrepreneur breakout: evidence from Latino immigrant business owners. Ethnic and Racial Studies, 39, 4: 653-670., 10.1080/01419870.2015.107848DOI: 10.1080/01419870.2015.107848
  2. Ambrosini M. (2008). Un’altra globalizzazione. La sfida delle migrazioni internazionali. Bologna: Il Mulino.
  3. Ambrosini M. (2012). ‘We are against a multi-ethnic society’: policies of exclusion at the urban level in Italy. Ethnic and Racial Studies, 36, 1: 136-155., 10.1080/01419870.2011.64431DOI: 10.1080/01419870.2011.64431
  4. Amendola G. (2016). Le retoriche della città. Tra politica, marketing e diritti. Bari: Dedalo. Anderson E. (2004). The Cosmopolitan Canopy. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 595: 14-31., 10.1177/0002716204266DOI: 10.1177/0002716204266
  5. Aymard M., Barca F. (a cura di) (2002). Conflitti, migrazioni e diritti dell’uomo. Soveria Mannelli: Rubbettino.
  6. Aytar V., Rath J. (eds.) (2012). Selling Ethnic Neighborhoods. The Rise of Neighborhoods as Places of Leisure and Consumption. New York: Routledge.
  7. Avola M., Consoli M.T. (a cura di) (2013). Alle pendici dell’etnico. L’offerta di lavoro degli immigrati: una risorsa per il settore della ristorazione e del turismo catanese? Acireale- Roma: Bonanno.
  8. Bagnasco A. (1999). Tracce di comunità. Bologna: Il Mulino. Bettin G. (1979). I sociologi della città. Bologna: Il Mulino.
  9. Cassano F., Fogu C. (2010). Il pensiero meridiano oggi: Intervista e dialoghi con Franco Cassano. California Italian Studies, 1, 1, testo disponibile al sito: http://escholarship.org/uc/item/2qf1598v, consultato in data 1 settembre 2017.
  10. Cirelli C. (2016). Rileggendo la città: le recenti trasformazioni del commercio a Catania. Geotema, 51: 48-59.
  11. Colloca C. (2015). Il modello mediterraneo di immigrazione e il diritto alla città. In: Omizzolo M. e Sodano P., a cura di. Migranti e territori. Lavoro, diritti, accoglienza. Roma: Ediesse.
  12. Consoli M.T. (a cura di) (2009). Il fenomeno migratorio nell’Europa del Sud. Il caso siciliano tra stanzialità e transizione. Milano: Franco Angeli.
  13. de Certeau M. (1990). L’invention du quotidien. I Arts de faire. Paris: Gallimard (trad. it.: L’invenzione del quotidiano. Roma: Edizioni Lavoro, 2012).
  14. Finocchiaro E. (2009). Metamorfosi urbane: Catania fra attività commerciali tradizionali e mercati etnici. Geotema, 38: 133-139.
  15. Gentileschi M.L. (2004). Centri storici delle città sud-europee e immigrazione. Un nodo di contraddizioni. Geotema, 23: 28-56.
  16. Hannerz U. (1996). Transnational Connections. Culture, people, places. London-New York: Routledge (trad.it.: La diversità culturale. Bologna: Il Mulino, 2001).
  17. Hiebert D., Rath J., Vertovec S. (2015). Urban Markets and diversity: Toward a Research Agenda. Ethnic and Racial Studies, 38, 1: 5-21., 10.1080/01419870.2014.95396DOI: 10.1080/01419870.2014.95396
  18. Idos (2016). Dossier statistico immigrazione. Roma: Centro Studi e Ricerche Idos.
  19. Lanzani A. (2002). Commercio, metamorfosi urbane e possibili strategie di governo. Rivista Geografica Italiana, 109, 3: 479-522.
  20. Marcuse P. (1995). Not Chaos but Walls. Postmodernism and the Partitioned City. In Watson S. and Gibson K. (eds.). Postmodern Cities and Spaces. Cambridge: Basil Blackwell.
  21. Mazzette A. (2007). Città mediterranee tra mito e consumo. In: Angelini A., a cura di, Mediterraneo. Città, culture, ambiente, governance, migranti. Milano: Franco Angeli.
  22. Mela A., Belloni M.C., Davico L. (2000). Sociologia e progettazione del territorio. Roma: Carocci.
  23. Nuvolati G., Marzorati R. (2007). Quartieri etnici tra conflitti e city marketing. Sociologia urbana e rurale, 83: 61-84.
  24. Peraldi M. (2001). Cabas et containers: activités marchandes informelles et réseaux migrants transfrontaliers. Paris: Maisonneuve & Larose.
  25. Portes A. (1998). Social Capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology. Annual Review of Sociology, 24: 1-24.
  26. Portes A., Sensenbrenner J. (1993). Embeddedness and Immigration : Notes on the Social Determinants of Economic Action. The American Journal of Sociology, 98, 6: 1320- 1350., 10.1086/23019DOI: 10.1086/23019
  27. Ram M., Smallbone D., Deakins D., Jones T. (2003). Banking on ‘Break-Out: Finance and the Development of Ethnic Minority Business. Journal of Ethnic and Migration Studies, 29, 4: 663-681., 10.1080/136918303200012344DOI: 10.1080/136918303200012344
  28. Rogers A. (1998). The Spaces of Multiculturalism and Citizenship. International Social Science Journal, 50, 156: 201-213., 10.1111/1468-2451.0012DOI: 10.1111/1468-2451.0012
  29. Semi G. (2006). Il ritorno dell’economia di bazar. Attività commerciali marocchine a Porta Palazzo, Torino. In: Decimo F., Sciortino G., a cura di, Stranieri in Italia. Reti migranti. Bologna: Il Mulino.
  30. Solano G. (2015). Percorsi di lavoro autonomo e integrazione degli immigrati. Sociologia del lavoro, 138: 138-153., 10.3280/SL2015-13800DOI: 10.3280/SL2015-13800
  31. Sorgi O. (2007). I mercati storici siciliani tra persistenza e cambiamento. In: Sorgi O., a cura di, Mercati storici siciliani. Regione Siciliana.
  32. Teti V. (1999). Il colore del cibo. Roma: Meltemi.
  33. Tidore C. (2007). Scenari multiculturali nel centro storico tra effervescenze e criticità. In Angelini A. (a cura di). Mediterraneo. Città, culture, ambiente, governance, migranti. Milano: Franco Angeli.
  34. Vertovec S. (2007). Super-diversity and its implication. Ethnic and Racial Studies, 30, 6: 1024-1054., 10.1080/0141987070159946DOI: 10.1080/0141987070159946
  35. Weber M. (1922). Wirtschaft und Gesellschaft. Tubinga: Mohr [trad.it.: Economia e Società. Milano: Edizioni di Comunità, 1974].
  36. Zhou M. (2004). Revisiting Ethnic Entrepreneurship: Convergencies, Controversies, and Conceptual Advancements. International Migration Review, 38, 3: 1040-1074.

Elisa Lombardo, Catania and the Streets of Exotic Taste. Business and Food Consumption of Immigrant Citizens in "SOCIOLOGIA URBANA E RURALE" 115suppl./2018, pp. 115-129, DOI:10.3280/SUR2018-115-S1009

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content