Click here to download

Identity of the monument’s structure. Themes for a debate
Journal Title: TERRITORIO 
Author/s: Nicola Ruggieri 
Year:  2018 Issue: 85 Language: Italian 
Pages:  6 Pg. 148-153 FullText PDF:  1149 KB
DOI:  10.3280/TR2018-085017
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The concept of ‘ars’ in antiquity identified a knowledge of rules through which products are made. The term work of art evolved over the centuries in a definition that corrupted the original one, linking itself to the so-called ‘beauty’ theory. Such a mutated definition has been used for the monuments, assuming a history transcending value whose interest is uniquely given by its figurative features, neglecting the structure. The monument, including its constituting structure and materials, instead, is an artwork in a broadest definition, not exclusively linked to esthetical value but above all to the experiences (the history) supported by the suffered signs, values and non-values. The structure is connoted by an identity, expression of precise values, to be integrally conserved, including materials, constraints organization, in general static scheme, essential documents for the history of architecture and science.
Keywords: Monument; structure; conservation

  1. Bonelli R., 1963, «Restauro. Il restauro architettonico». In: Enciclopedia Universale dell’Arte, vol. XI. Venezia-Roma: Istituto per La Collaborazione Culturale, 344-352.
  2. Brandi C., 1953, «Il restauro secondo l’istanza estetica». Bollettino dell’Istituto Centrale del Restauro, 13: 1-8.
  3. Brandi C., 1963, Teoria del restauro. Lezioni raccolte da L. Vlad Borrelli, J. Raspi Serra, G. Urbani. Roma: Edizioni di Storia e Letteratura.
  4. Brandi C., 1967, Struttura architettura, Relazione svolta nella seduta ordinaria dell’8 aprile 1967. Roma: Accademia dei Lincei.
  5. Brandi C., 1977, Teoria del restauro. Collana Piccola Biblioteca n. 318. Torino: Einaudi.
  6. Bredekamp H., 1996, Nostalgia dell’antico e fascino della macchina. Piacenza: Il Saggiatore.
  7. Carbonara G., 2000, «Critica, estetica, metodologia e conservazione le tendenze attuali del restauro in architettura». In: Secondo Supplemento della Enciclopedia Universale dell’Arte. Novara: Istituto geografico De Agostini, 533-541.
  8. Croce B., 1990, Aesthetica in nuce. Milano: Adelphi (i ed. 1928).
  9. Dezzi Bardeschi M., 1993, «Autenticità e limiti dell’interpretazione». Ananke, 2: 10-12.
  10. Dezzi Bardeschi M., 1994, Restauro: punto e da capo. Milano: FrancoAngeli.
  11. Di Pasquale S., 1996, L’arte del costruire, tra conoscenza e scienza. Venezia: Marsilio Editori.
  12. Eco U., 1968, La struttura assente. La ricerca semiotica e il metodo strutturale. Milano: Bompiani.
  13. Mazzolani F.M., Mandara A., 1991, a cura di, L’acciaio nel consolidamento. Milano: Assa
  14. Eco U., 2016, Arte e bellezza nell’estetica medioevale. Milano: La nave di Teseo (i ed. 1987).
  15. Orlandi G., 1966, a cura di, Alberti L.B., De re aedificatoria. Milano: Il Polifilo (i ed. 1450).
  16. Feiffer C., 2007, «Le tendenze del restauro italiano tra conservazione, recupero, restauro e ripristino». In: Il restauro della Porta di S. Pietro I a San Pietroburgo. Milano: De Lettera, 2-21.
  17. Formaggio D., 1973, «Arte». Collezione Enciclopedia filosofica. Milano: isedi.
  18. Giovannoni G., 1910, [recensione al libro di] A. Choisy. Vitruve, xxv: 444-446.
  19. Giovannoni G., 1939, «Il metodo nella storia dell’architettura». Palladio, III, 2: 77-79.
  20. Gros P., 1997, a cura di, Vitruvio, De Architectura. Torino: Einaudi.
  21. Gurrieri F., 2016, «Consolidamento e restauro Regole di carta, Regole di pietra». Bollettino Ingegneri, 4: 3-6.
  22. Macchi G., 2008, «Authenticity of Structural Conception». Atti del convegno Values and Criteria in Heritage Conservation, icomos, iccrom e Fondazione R. del Bianco, 2- 4 marzo 2007. Firenze: Polistampa.
  23. Marconi P., 1999, Materia e significato. La questione del restauro architettonico. Roma-Bari: Laterza.
  24. Winckelmann J., 1764, Geschichte der Kunst des Altertums. Dresden: Georg Conrad Walther (trad. it. 1832, Opere di J.J. Winkelmann prima edizione italiana completa. Prato: Fratelli Giachetti).
  25. Pane R., 1948, Architettura e arti figurative. Venezia: Neri Pozza.
  26. Rocchi G., 1990, «Introduzione». In: Marino L., Il rilievo per il restauro. Milano: Hoepli, 6-7.
  27. Ruggieri N., 2017, «Inattualità del restauro considerazioni teoretiche sulla Conservazione dell’architettura». Arkos, 19-20: 49-55.
  28. Sanpaolesi P., 1973, Discorso sulla metodologia del restauro dei monumenti. Firenze: edam.
  29. Scarrocchia S., 2011, a cura di, Riegl. Il culto moderno dei monumenti, il suo carattere e i suoi inizi. Milano: Abscondita (i ed. 1903).
  30. Tampone G., 2007, «Evoluzione dei criteri di consolidamento dei monumenti di carattere archeologico». In: Genovese R.A. (a cura di), Archeologia, città, paesaggio, Napoli: Arte tipografica, 125-136.
  31. Tampone G., 2010, «Istanze culturali e ideologiche di conservazione delle testimonianze materiali». Bollettino Ingegneri, 1-2: 13-21.
  32. Tampone G., Gurrieri F., Giorgi L., 2012, a cura di, Piero Sanpaolesi, restauro e metodo. Firenze: Edizioni Nardini.
  33. Torsello B.P., 2005, a cura di, Che cos’è il restauro? Nove studiosi a confronto. Venezia: Marsilio.
  34. Zucconi G., 1996, a cura di, Gustavo Giovannoni, Dal capitello alla città. Milano: Jaca Book.

Nicola Ruggieri, Identity of the monument’s structure. Themes for a debate in "TERRITORIO" 85/2018, pp. 148-153, DOI:10.3280/TR2018-085017

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content