Click here to download

Rethinking educational services in the perspective of sustainability: Three work proposals to cultivate capabilities environments
Journal Title: EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING 
Author/s:  Claudio Pignalberi 
Year:  2019 Issue: Language: Italian 
Pages:  15 Pg. 77-91 FullText PDF:  305 KB
DOI:  10.3280/EXI2019-001005
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Starting from the UN Agenda 2030, the paper aim to propose a reading path regarding the possible applicability of some fourth goal actions (quality education) in order to promote sustainable education in educa-tional services. It proposes, in a particular way, three paths of work based on the value of agency, capability and generativity for the growing of ed-ucational environments that invest in social practices and that know how to better orient, in the learner, the (auto)direction.
Keywords: Agentivity, capability, community of practice, informal learn-ing, social practice

  1. Alessandrini, G. (2017). Atlante di Pedagogia del lavoro. Milano: FrancoAngeli.
  2. Arendt, H. (1989). Vita activa. Milano: Bompiani.
  3. Argyris, C. & Schön, D.A. (2005). Apprendimento organizzativo. Teoria, metodo e pratiche. Milano: Guerini.
  4. ASviS (2018). L’Italia e gli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile. Roma: ASviS.
  5. Binanti, L. (2014). La capacitazione in prospettiva pedagogica. Lecce-Brescia: Pensa Multimedia.
  6. Borghi, B.Q. & Guerra, L. (2007). Manuale di didattica per l’asilo nido. Roma-Bari: Laterza.
  7. Bruner, J. (1984). Autobiografia. Roma: Armando.
  8. Demetrio, D. (1990). L’età adulta. Teorie dell’identità e pedagogia dello sviluppo. Roma: La Nuova Italia Scientifica.
  9. Dewey, J. (1949). Democrazia e educazione. Firenze: La Nuova Italia.
  10. Ellerani, P. (2017). Costruire l’ambiente di apprendimento. Prospettive di cooperative learning, service learning e problem-based learning. Teramo: Lisciani Scuola.
  11. ISTAT (2019). Rapporto SDGS 2019. Informazioni statistiche per l’Agenda 2030 in Italia. Roma: Istat.
  12. Mantovani, P. (2008). Accogliere per Educare. Pratiche e saperi dei servizi per l’infanzia. Trento: Erickson.
  13. Margiotta, U. (2018). La formazione dei talenti. Tutti i bambini sono un dono, il talento non è un dono. Milano: FrancoAngeli.
  14. MIUR (2017). Piano per l’Educazione alla Sostenibilità.
  15. Nussbaum, M.C. (2011). Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: il Mulino.
  16. Nussbaum, M.C. (2012). Creare capacità. Liberarsi dalla dittatura del Pil. Bologna: il Mulino.
  17. OECD (2019). Trends Shaping Education 2019. Paris: OECD Publishing.
  18. ONU (2015). Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile. Risoluzione dell’Assemblea Generale, 25 settembre 2015.
  19. Pignalberi, C. (2017). La dimensione informale degli apprendimenti: sviluppare “possibili” traiettorie nella direzione del lavoro. METIS, VII, 1.
  20. Rogers, C.R. (1973). Libertà nell’apprendimento. Firenze: Giunti.
  21. Sen, A.K. (2000). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.
  22. Tough, A. (1971). The Adult’s Learning Projects. Toronto: OISE Press.
  23. Urbani, C. (2018). Lo sviluppo professionale docente dalle competenze alla capacitazione. Un modello per la prescolastica. Milano: FrancoAngeli.
  24. Vygotskij, L.S. (1966). Pensiero e linguaggio. Firenze: Universitaria Barbera.
  25. Wenger, E. (2006). Comunità di Pratica. Apprendimento, significato e identità. Milano: Cortina Raffaello.

Claudio Pignalberi, Rethinking educational services in the perspective of sustainability: Three work proposals to cultivate capabilities environments in "EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING" 1/2019, pp. 77-91, DOI:10.3280/EXI2019-001005

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content