Click here to download

Territorial cohesion and internal cohesion of Inner Areas: why does the local governance matter
Journal Title: TERRITORIO 
Author/s: Giusy Pappalardo 
Year:  2019 Issue: 89 Language: Italian 
Pages:  11 Pg. 112-122 FullText PDF:  1397 KB
DOI:  10.3280/TR2019-089015
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The 2007 Lisbon Treaty stimulated new discourses related with the concept of territorial cohesion. The importance of adopting a place-based approach to such policies emerged, putting people living in places at the center of the discourse. As a consequence, not only multi-level governance, but also the complex internal organizational structures of communities (local governance) do matter. In the framework of the Italian cohesion policy, specifically within the National Strategy for Inner Areas, this article discusses the governance structures of an experimental area, the Simeto Valley in Sicily, arguing the importance of adopting specific organizational structures and processes of local learning for successful outcomes of place-based cohesion policies.
Keywords: Community-based planning, institutional innovation; action research

  1. Faludi A., 2013b, «Territorial cohesion and subsidiarity under the European Union treaties: A critique of the ‘territorialism’ underlying». Regional Studies, 47, 9: 1594-1606., DOI: 10.1080/00343404.2012.657170
  2. Francini M., Palermo A., Viapiana M.F., 2017, «Aree interne: un’importante ‘inclinazione’ territoriale per integrate politiche di coesione». Territorio, 80: 132-139., DOI: 10.3280/TR2017-080018
  3. Fratesi U., Wishlade F.G., 2017, «The impact of European Cohesion Policy in different contexts». Regional Studies, 51, 6: 817-821., DOI: 10.1080/00343404.2017.1326673
  4. Lo Presti V., Luisi D., Napoli S., 2018, «Scuola, comunità, innovazione sociale». In: De Rossi A. (a cura di), Riabitare l’Italia. Le aree interne tra abbandoni e riconquiste. Roma: Donzelli, 417-434.
  5. Lucatelli S., Carlucci C., Guerrizio A., 2013, «A strategy for ‘Inner Areas’ in Italy». Education, Local Economy and Job Opportunities in Rural Areas in the Context of Demographic Change. Asti: Proceedings of the 2nd eurufu Scientific Conference, 69-79.
  6. Lucatelli S., Tantillo F., 2018, «La Strategia nazionale per le aree interne ». In: De Rossi A. (a cura di), Riabitare l’Italia. Le aree interne tra abbandoni e riconquiste. Roma: Donzelli, 403-406.
  7. Lucatelli S., Monaco F., 2018, a cura di, La voce dei Sindaci delle aree interne. Problemi e prospettive della Strategia nazionale. Catanzaro: Rubbettino.
  8. Magnaghi A., 2000, Il progetto locale. Torino: Bollati Boringhieri. McCann P., Varga, A., 2015, «The reforms to the regional and urban policy of the European Union: eu Cohesion Policy». Regional Studies, 49, 8: 1255-1257., DOI: 10.1080/00343404.2015.1048976
  9. Minervini G., 2016, La politica generativa. Pratiche di comunità nel laboratorioPuglia. Roma: Carocci.
  10. Pappalardo G., Gravagno F., 2018, «Beyond dichotomies, in the search for a democratic dialogue toward social-ecological care: Lessons from the Simeto River Agreement in Sicily, IT». Tracce Urbane. Rivista Italiana Transdisciplinare di Studi Urbani, 2, 3: 93-114., DOI: 10.13133/2532-6562_2.3.14274
  11. Pappalardo G., Gravagno F., Ferrigno M., 2018, «Building common knowledge for co-designing and implementing river contracts: the landscape units of the Simeto River Agreement». UPLanD-Journal of Urban Planning, Landscape & Environmental Design, 3, 1: 129-140., DOI: 10.6092/2531-9906/5865
  12. Paris M., Casella A., 2018, «Quale cooperazione intercomunale fuori dalle città metropolitane. Il percorso di riconoscimento dell’ipa veronese come laboratorio per il governo dell’area vasta». Archivio di studi urbani e regionali, 123: 76-98., DOI: 10.3280/ASUR2018-123004
  13. Pezzi M.G., Punziano G., 2017, «La categoria di ‘distanza’ come proxy delle questioni ruralità, perifericità e sviluppo locale nella strategia nazionale per le aree interne». Sociologia e Politiche Sociali, 3: 167-192., DOI: 10.3280/SP2017-003009
  14. Prisco M.R., 2014, «Spazio, luoghi, territorio: ripensare la spazialità delle politiche di coesione territoriale», Annali del Dipartimento di Metodi e Modelli per l’Economia, il Territorio e la Finanza dell’Universita degli Studi di Roma La Sapienza, 1: 67-84.
  15. Faludi A., 2013a, «Territorial cohesion, territorialism, territoriality, and soft planning: a critical review». Environment and Planning A, 45, 6: 1302-1317.
  16. Saija L., 2015, «‘Questa politica parla di noi!’. Breve storia dell’autocandidatura della comunità della Valle del Simeto». Territorio 74: 108-114., DOI: 10.3280/TR2015-074019
  17. Abrahams G., 2014, «What ‘is› territorial cohesion. What does it ‘do’: Essentialist versus pragmatic approaches to using concepts». European Planning Studies, 22, 10: 2134-2155., DOI: 10.1080/09654313.2013.819838
  18. Armiero M., Gravagno F., Pappalardo G., Ferrara A.D., 2019, «The Nature of Mafia. An Environmental History of the Simeto River Basin Sicily». Environment and History, online, 1-26., DOI: 10.3197/096734019X15463432086793
  19. Avdikos V., Chardas A., 2016, «European Union Cohesion Policy post 2014: More (place-based and conditional) growth – Less redistribution and cohesion». Territory, Politics, Governance, 4, 1: 97-117., DOI: 10.1080/21622671.2014.992460
  20. Balducci A., Fedeli V., Curci F., 2017, «Per guardare oltre la metropoli».
  21. In: Balducci A., Fedeli V., Curci F. (a cura di), Oltre la metropoli. L’urbanizzazione regionale in Italia. Milano: Guerini e associati, 295-307.
  22. Barca F., 2001, «New trends and the policy shift in the Italian Mezzogiorno ». Daedalus, 130, 2: 93-113.
  23. Reardon K.M., 2006, «Promoting reciprocity within community/university development partnerships: Lessons from the field». Planning, Practice & Research, 21, 1: 95-107., DOI: 10.1080/02697450600901566
  24. Reason P., Bradbury H., 2001, eds., Handbook of action research: Participative inquiry and practice. London: Sage.
  25. Saija L., 2014, «Proactive conservancy in a contested milieu: from social mobilisation to community-led resource management in the Simeto Valley». Journal of Environmental Planning and Management, 57, 1: 27-49., DOI: 10.1080/09640568.2012.735198
  26. Saija L., De Leo D., Forester J., Pappalardo G., Rocha I., Sletto B., Corbun J., Mwau B., Magnaghi A., 2017, «Learning from practice: environmental and community mapping as participatory action research in planning». Planning Theory & Practice, 18, 1: 127-153., DOI: 10.1080/14649357.2016.1262982
  27. Saija L., Pappalardo G., 2018, «An Argument for Action Research-Inspired Participatory Mapping». Journal of Planning Education and Research, online, 1-11., DOI: 10.1177/0739456X18817090
  28. Sarmiento-Mirwaldt K., 2015, «Can multiple streams predict the territorial cohesion debate in the eu». European Urban and Regional Studies, 22, 4: 431-445., DOI: 10.1177/0969776413481984
  29. Tantillo F., 2015, «La co-progettazione locale e la strategia d’area: il metodo di lavoro e le missioni di campo». Territorio 74: 97-101., DOI: 10.3280/TR2015-074017
  30. Whyte W.F., 1997, Creative problem solving in the field: Reflections on a career. Lanham, md: Rowman Altamira.
  31. Saija L., 2017, La ricerca-azione in pianificazione territoriale e urbanistica. Milano: FrancoAngeli.
  32. Barca F., 2009, «An agenda for a reformed cohesion policy. A place-based approach to meeting European Union challenges and expectations». Independent Report prepared at the request of Danuta Hübner, Commissioner for Regional Policy.-- www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/regi/dv/barca_report_/barca_report_en.pdf (ultimo accesso: 2018.11.29).
  33. Barca F., McCann P., Rodríguez-Pose A., 2012, «The case for regional development intervention: place-based versus place-neutral approaches ». Journal of Regional Science, 52, 1: 134-152.
  34. Barca F., Casavola P., Lucatelli S., 2014, «Strategia nazionale per le aree interne: definizione, obiettivi, strumenti e governance». Collana Materiali Uval, 31: 7-63. --http://old2018.agenziacoesione.gov.it/opencms/export/sites/dps/it/documentazione/servizi/materiali_uval/Documenti/MUVAL_31_Aree_interne.pdf (ultimo accesso: 2019.03.09).
  35. Barca F., 2018a, «In conclusione: immagini, sentimenti e strumenti eterodossi per una svolta radicale». In: De Rossi A. (a cura di), Riabitare l’Italia. Le aree interne tra abbandoni e riconquiste: Roma: Donzelli, 551-566.
  36. Barca F., 2018b, «Politica di coesione: tre mosse». Documenti Istituto Affari Internazionali.-- www.iai.it/it/pubblicazioni/politica-di-coesione-tre-mosse (ultimo accesso: 2019.11.29).
  37. Bradbury H., Reason P., 2003, «Action research: An opportunity for revitalizing research purpose and practices». Qualitative social work, 2, 2: 155-175., DOI: 10.1177/1473325003002002003
  38. Calvaresi C., a cura di, 2015, «Una strategia nazionale per le aree interne: diritti di cittadinanza e sviluppo locale». Territorio, 74: 78-133., DOI: 10.3280/TR2015-074013
  39. Camagni R., Capello R., 2017, «Rationale and design of eu cohesion policies in a period of crisis». In: Capello R. (ed.), Seminal Studies in Regional and Urban Economics. Cham (ch): Springer, 345-372.
  40. Carrosio G., Moro G., Zabatino A., 2018, «Cittadinanza attiva e partecipazione ». In: De Rossi A. (a cura di), Riabitare l’Italia. Le aree interne tra abbandoni e riconquiste. Roma: Donzelli, 435-456.
  41. Coletti R., 2013, «Il discorso sulla coesione territoriale in Europa: le ragioni di un successo». Archivio di studi urbani e regionali, 106: 60-78., DOI: 10.3280/ASUR2013-106005
  42. com-Commissione delle Comunità Europee, 2008, «Libro verde sulla coesione territoriale. Fare della diversità territoriale un punto di forza ». Comunicazione della Commissione al Consiglio, al Parlamento Europeo, al Comitato delle Regioni e al Comitato Economico e Sociale Europeo.-- www.ec.europa.eu/regional_policy/archive/consultation/terco/paper_terco_it.pdf (ultimo accesso: 2018.11.29).
  43. Cotella G., Janin Rivolin U., 2015, «Europeizzazione del governo del territorio: un modello analitico». Territorio, 73: 127-134., DOI: 10.3280/TR2015-073019
  44. Crosta P.L., 2010, Pratiche. Il territorio e l’uso che se ne fa. Milano: FrancoAngeli.
  45. D’Amico R., Piraino A., 2014, a cura di, Il governo locale in Sicilia. Materiali per la riforma. Milano: FrancoAngeli.
  46. Davoudi S., 2005, «Understanding territorial cohesion». Planning, Practice & Research, 20, 4: 433-441., DOI: 10.1080/02697450600767926
  47. Decandia L., Lutzoni L., 2016, La strada che parla. Dispositivi per ripensare il futuro delle aree interne in una nuova dimensione urbana. Milano: FrancoAngeli.
  48. De Rossi A., 2018, a cura di, Riabitare l’Italia. Le aree interne tra abbandoni e riconquiste. Roma: Donzelli.
  49. Faludi A., 2004, «Territorial cohesion: Old (French) wine in new bottles». Urban Studies, 41, 7: 1349-1365., DOI: 10.1080/0042098042000214833

Giusy Pappalardo, Territorial cohesion and internal cohesion of Inner Areas: why does the local governance matter in "TERRITORIO" 89/2019, pp. 112-122, DOI:10.3280/TR2019-089015

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content