Clicca qui per scaricare

Media Education in the Digital Age: An Interview with David Buckingham
Titolo Rivista: SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE  
Autori/Curatori: David Buckingham, Elisa Farinacci, Giacomo Manzoli 
Anno di pubblicazione:  2021 Fascicolo: 62 Media and/or literacy? Didattica dei media, didattica coi media Lingua: Inglese 
Numero pagine:  16 P. 17-32 Dimensione file:  299 KB
DOI:  10.3280/SC2021-062002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


This interview retraces and broadens some of the key concepts that Professor David Buckingham highlighted during his lecture Media and cultural education in the age of digital capitalism that he gave at the conference DAMS. Ieri, Oggi e Domani (April 22-24th, 2021) organized within the celebrations of the 50th anniversary of the foundation of the Drama, Art and Music Studies program (DAMS) at the University of Bologna. David Buckingham is an internationally recognized leading expert on children’s and young people’s interactions with electronic media, and on media literacy education. He was the founder and director of the Centre for the Study of Children, Youth and Media and has been a consultant for UNESCO, the United Nations, Unicef, the European Commission, Ofcom, and the UK government for several years.


Keywords: media literacy, digital capitalism, digital divide, media consumption, media education policy

  1. Buckingham D. (2007), Beyond technology. Rethinking learning in the age of digital culture, Polity Press, Cambridge.
  2. Buckingham D. (2013), Rethinking the Child Consumer: New Practices, New Paradigms, in Andò R., Cortoni I. (a cura di), Media Literacy per crescere nella cultura digitale, Armando, Roma.
  3. Bourdieu P., Passeron J.C. (1970), La Reproduction. Éléments d’une théorie du système d’enseignement, Minuit, Paris; trad. it. (2006) La riproduzione. Per una teoria dei sistemi di insegnamento, Guaraldi, Rimini.
  4. Jenkins H. (2006), Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York University Press, New York; trad. it. (2007) Cultura convergente, Apogeo, Milano, 2007.
  5. Johnson S. (2005), Everything Bad Is Good For You: How Today’s Popular Culture is Actually Making Us Smarter, Riverhead Books, New York; trad. it. (2006) Tutto quello che fa male ti fa bene. Perché la televisione, i videogiochi e il cinema ci rendono più intelligenti, Mondadori, Milano.
  6. Floridi L. (a cura di) (2015), The Onlife Manifesto. Being Human in a Hyperconnected Era, Springer, New York.
  7. Hall S., Whannel P. (1964), Popular Arts, Duke University Press, Durham; trad. It. (1970) Arti per il popolo: I media sono i mostri, Officina, Milano.
  8. Rancière J. (1987), Le maître ignorant. Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle, Frayard, Paris; trad. it. (2008) Il maestro ignorante, Mimesis, Milano.



  1. Impossibile comunicare con Crossref: The request was aborted: Could not create SSL/TLS secure channel.

David Buckingham, Elisa Farinacci, Giacomo Manzoli, in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 62/2021, pp. 17-32, DOI:10.3280/SC2021-062002

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche