EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING





Submit a paper
EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING
Research and Practices
Nuova edizione Open Access
2 issues per year , ISSNe 2499-507X

Articles freely available

Journal's articles avialable as "Open Access". Click here



This journal project evolved from a group of teachers and professionals who have a deep interest in teaching and learning practices from a multidisciplinary perspective. The setting is primarily higher education as well as of university-business dialogue, with a focus also on teaching support services and educational and training processes. The journal proposes articles and essays concerning teaching and learning in formal, informal and non-formal contexts, with particular interest for innovative methodologies and strategies for the development of educational professions.Focus areas for contributions include: teaching strategies, learning theory, curriculum design and development, assessment and evaluation, pedagogical processes, leadership and management in educational and training contexts, lifelong learning methodologies and tools. A privileged space will be dedicated to cooperative strategies and practices between labour market and educational institutions. National and international contributions are encouraged in two formats:

- refereed empirical research and theoretical/conceptual manuscripts

- non refereed field experiences.

The journal Excellence and Innovation in Learning and Teaching. Research and Practices aims to build a dialogue on national and international excellences in teaching and learning, offering a strategic resource for professionals. It is addressed to school and university teachers and scholars, but also to trainers and consultants in human resources management and development.

Scientific editor in chief: Ettore Felisatti (Università di Padova)
Daniela Acquaro (University of Melbourne. Australia), Vanna Boffo (Università di Firenze), Stefano Bonometti (Università degli Studi dell’Insubria), Marcie Boucouvalas (Virginia Polytechnic Institute, and State University, USA), Paolo Calidoni (Università di Parma), Massimo Castagnaro (Università di Padova), Alessandro Cavalli (Università di Pavia), Renata Clerici (Università di Padova), Joellen Coryell (Texas State University, USA), Gianpiero Dalla Zuanna (Università di Padova), Marina De Rossi (Università di Padova), Giovanna Del Gobbo (Università di Firenze), Regina Egetenmeyer (Julius-Maximilian-University, Würzburg, Germany), Paolo Federighi (Università di Firenze), Luciano Galliani (Università di Padova), Muzio Gola (Politecnico di Torino), Valentina Grion (Università di Padova), John Henschke (Lindenwood University), Susan Isenberg (Lindenwood University), Fiorella Kostoris (Sapienza Università di Roma), Francesco Lo Presti (Università di Roma Tor Vergata), Pietro Lucisano (Sapienza Università di Roma), Giunio Luzzato (Università di Genova), Claudio Melacarne (Università di Siena), Liisa Postareff (University of Turku, Finland), Emilia Restiglian (Università di Padova), Massimo Rugge (Università di Padova), Alessandro Schiesaro (Sapienza Università di Roma), Bola Simeon-Fayomi (Obafemi Awolowo University, Nigeria), Francesca Soramel (Università di Padova), Edward Taylor (Penn State Harrisburg, USA), Robert Wagenaar (University of Groningen, The Netherlands), Vincenzo Zara (Università del Salento).
Editors: Anna Serbati (Università di Padova), Lorenza Da Re (Università di Padova), Debora Aquario (Università di Padova), Daniele Agostini (Università di Padova), Roberta Bonelli (Università di Padova).

Department of Philosophy, Sociology, Education and Applied Psychology (FISPPA), University of Padova - Via Beato Pellegrino, 28 - 35137 Padova; Tel. +39.049 827 1713 e-mail rivista rivista.excellence.fisppa@unipd.it

Empirical researches and theoretical studies will be double-blind refereed.

Fascia A Anvur, area 11 SCIENZE STORICHE, FILOSOFICHE, PEDAGOGICHE, PSICOLOGICHE: 11/D1 (Pedagogia e storia della pedagogia), 11/D2 (Didattica, Pedagogia speciale e Ricerca educativa)

FrancoAngeli è consapevole dell’importanza - per accrescere visibilità e impatto delle proprie pubblicazioni - di assicurare la conservazione nel tempo dei contenuti digitali. A tal fine siamo membri delle due associazioni internazionali di editori e biblioteche - Clockss e Portico - nate per garantire la conservazione delle pubblicazioni accademiche elettroniche e l’accesso futuro nel caso in cui venissero a mancare le condizioni per accedere al contenuto tramite altre forme.

Sono repository certificati che offrono agli autori e alle biblioteche anche la garanzia dell’aggiornamento tecnologico e di formati per permettere di fruire in perpetuo e nel modo più completo possibile dei full text.

Per saperne di più: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.





Issue 0/2021 Special Issue - Faculty Development e Digital Scholarship: questioni di ricerca nell’istruzione superiore


Loredana Perla, Viviana Vinci, Editoriale (Editoriale)
Loredana Perla, Viviana Vinci, Modellistiche co-epistemologiche per la formazione del docente universitario: il progetto Prodid Uniba (Co-epistemological modeling for academic development: The Prodid Uniba project)
Renata Clerici, Anna Serbati, Lorenza Da Re, Strumenti e dispositivi di analisi e valorizzazione della professionalità docente in Università (Strategies and tools to analyse and value faculty professional competences in University)
Luigina Mortari, Alessia Bevilacqua, Roberta Silva, Fedra Alessandra Pizzato, L’analisi delle pratiche discorsive come strumento a servizio dell’innovazione didattica nella Higher Education: un’esperienza nella legal education (The analysis of discursive practices at the service of the teaching innovation in Higher Education: A legal education experience)
Giovanni Moretti, Arianna L. Morini, Arianna Giuliani, La funzione strategica dell’Università per il miglioramento della qualità dei contesti educativi sul territorio (The strategic role of the University for the improvement of the quality of educational contexts in the territory)
Graziano Cecchinato, Innovare la didattica universitaria con il feedback formativo in itinere (Innovating undergraduate teaching with ongoing formative feedback)
Anna Dipace, Alessia Scarinci, Formazione metodologica, tecnologie didattiche ed esperienze nella promozione delle competenze di insegnamento e apprendimento (Methodologies, educational technologies and experiences in promoting teaching and learning skills)
Simona Ferrari, Irene Mauro, Salvatore Messina, Paolo Raviolo, Pier Cesare Rivoltella, E-tutoring nella didattica telematica. Pratiche di modellamento (E-tutoring and digital teaching. Modeling practices)
Juliana Elisa Raffaghelli, "Datificazione" e istruzione superiore: verso la costruzione di un quadro competenziale per una rinnovata Digital Scholarship (Datafication and higher education: Towards a competence framework for a renewed digital scholarship)
Antonella Lotti, Faculty Learning Communities e Comunità di Pratica per lo sviluppo professionale del docente. L’esperienza dell’Università di Genova (Faculty Learning Communities and Communities of Practice for Faculty Development. The University of Genoa’s experience)


Table of contents

2021   2020  

Clic here to see the previous years articles