PSICOLOGIA DI COMUNITA’


Peer Reviewed Journal



Submit a paper
PSICOLOGIA DI COMUNITA’
Journal of Community Psychology
2 issues per year , ISSN 1827-5249 , ISSNe 1971-842X
Printed issue price (also old issues): € 35,00
E-book issue price (also old issues): € 29,50

Subscription fees 2021
Institutional subscriber, companies:
Print (VAT included): Italy € 69,00;Other countries € 103,50;
Online only (VAT excluded):  € 75,00;

Info about  print subscription     Info about  online licence

Universities:
online (current + back issue, perpetual access, plus licence )
Info online licence

Personal subscriber:
Print: € 60,50 (Italy); Print: € 91,00 (Other countries); Online only: € 51,50 ; 
Info about subscription  Info about CONVENZIONI

Subscribe here


The Journal aims to address, from the political perspective that characterizes the discipline of Community Psychology, human and social problems emerging in the different community settings (local communities, virtual communities, schools, political institutions, informal groups, volunteer organizations, self and mutual help, welfare, families, etc.), with an attention to the current scientific debate. It welcomes research studies (quantitative, qualitative), review, case studies, theoretical reflections, reports and evaluations of interventions and services (formal and informal) aimed at social change and building empowered communities, with an attention also to the international context.
The owner of the Journal is the Italian Society of Community Psychology.
No fee is required from the authors to publish their manuscript.

General editor: Elvira Cicognani (Università di Bologna), Cinzia Novara (Università degli Studi di Palermo), Fortuna Procentese (Università di Napoli Federico II).
Scientific board: Caterina Arcidiacono (Università di Napoli Federico II), Donatella Cavanna (Università degli Studi di Genova), David M. Chavis (University of Maryland), Mauro Croce (Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana e Università della Valle d’Aosta), Norma De Piccoli (Università di Torino), Santo Di Nuovo (Università degli Studi di Catania), Donata Francescato (Università La Sapienza di Roma), Silvia Gattino (Università di Torino), Bianca Gelli (Università del Salento), Caterina Gozzoli (Università del S. Cuore di Milano), Maria Isabel Hombrados Mendieta (Universidad de Malaga), Gioacchino Lavanco (Università degli Studi di Palermo), Giovanna Leone (Università La Sapienza di Roma), Terri Mannarini (Università del Salento), Elena Marta (Università Cattolica S. Cuore di Milano), Elvio Raffaello Martini (Martini Associati - Milano), Bruno Mazzara (Università La Sapienza di Roma), Anna Maria Meneghini (Università degli Studi di Verona), Isabel Menezes (University of Porto), Mariagrazia Monaci (Università della Valle d’Aosta), Patrizia Meringolo (Università di Firenze), Jim Orford (University of Birmingham), Patrizia Patrizi (Università degli Studi di Sassari), Seth Pollack (University of Wisconsin-Madison), Maura Pozzi (Università Cattolica del S. Cuore di Milano), Isaac Prilleltensky (University of Miami), Ennio Ripamonti (Università Cattolica del S. Cuore di Milano), Sergio Salvatore (La Sapienza Università di Roma), Massimo Santinello (Università degli Studi di Padova), Fulvia Signani (Università degli Studi di Ferrara), Stefano Tartaglia (Università di Torino), Wolfgang Stark (University of Duisburg-Essen), Alessio Vieno (Università degli Studi di Padova), Chiara Volpato (Università degli Studi di Milano-Bicocca), Bruna Zani (Università degli Studi di Bologna), Adriano Zamperini (Università Cattolica del S. Cuore di Milano), Cristina Zucchermaglio (Università La Sapienza di Roma).
Editorial board: Cinzia Albanesi (Università di Bologna), Angela Fedi (Università degli Studi di Torino), Michela Lenzi (Università degli Studi di Padova), Daniela Marzana (Università Cattolica del S. Cuore di Milano), Minou Mebane (Università Telematica - Giustino Fortunato di Benevento).
Segreteria di redazione: Davide Boniforti (Metodi - Milano), Gabriele Prati (Università di Bologna).
Editorial office: Cinzia Novara (Università degli Studi di Palermo - cinzia.novara@unipa.it).

Contact: rivistapsicologiadicomunita@sipco.it

The Journal uses a double blind peer review process. Reviewers are chosen for their expertise. The article will be sent anonymously to reviewers to avoid possible influences due to the name of the author. The Editors, in coordination with the Editorial board, may decide not to submit the article to any referee in the case it is judged as not relevant, not rigorous or not meeting appropriate scientific standards. Reviewers' evaluations will be sent to the author also in case of negative response.

Referee anno 2019
Referee anno 2020

Francoangeli is aware of the importance of ensuring the preservation of digital content in order to increase the visibility and impact of its publications. For this purpose, we are members of Clockss and Portico. They are international associations of publishers and libraries, created to ensure the preservation of electronic academic publications and future access whenever the conditions for accessing the content through other forms fail.
They are certified repositories offering also authors and libraries the guarantee of technological updating, and formats to allow them to enjoy full text in perpetuity and in the most complete way possible.

For more information: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.

The Journal is addressed to:
academics and scholars, professionals and practitioners (e.g. social workers, counsellors, etc.). The Journal may offer useful stimuli (at theoretical and methodological level) to expert professionals and practitioners in community psychology, as well as to those ones who are approaching this discipline and are interested in its innovative contributions to social and community intervention, young researchers. The Journal may offer young researchers useful information on methodological approaches and tools for community psychology interventions.



Articolo gratuito Free PDF Articolo a pagamento Pay per view access Acquista il fascicolo in e-book Issue available as e-book


Issue 2/2018 
Buy the issue as e-book


Massimo Santinello, Presentazione del numero. Photovoice come strumento di ricerca azione partecipata
Gioacchino Lavanco, Nota editoriale
Marta Rohani Moaied, Cinzia Albanesi, Photovoice: lavorare con gli adolescenti per decostruire gli stereotipi di genere (Photovoice: working with adolescents to deconstruct gender stereotypes)
Anna Padoan, Giulia Dante, L’impatto di un progetto di photovoice con un gruppo di donne accomunate dalla malattia oncologica al seno (The impact of a photovice project on a group of women who experienced breast cancer)
Massimo Santinello, Marta Gaboardi, Francesca Disperati, Michela Lenzi, Alessio Vieno, Photovoice nei luoghi di lavoro: quali caratteristiche organizzative influenzano il lavoro con le persone senza dimora? (Photovoice & workplace: which organizational characteristics influence working with homeless people?)
Manuela Galderisi, Cinzia Albanesi, Photovoice. La voce degli adolescenti di Roncofreddo. Un progetto di ricerca-intervento svolto nella comunità di Roncofreddo (Photovoice. The voice of the teenagers from Roncofreddo. A research-action project made in the Roncofreddo’s community)
Roberto Castiglia, Maria Garro, Aluette Merenda, Alessandra Salerno, Il diritto alla salute sessuale nella disabilità. Il ruolo dei caregiver e degli operatori delle relazioni d’aiuto (Sexual health and rights of people with disability. The role of caregiver and social care professionals)
Sabina La Grutta, Maria Stella Epifanio, Giuseppina Carini, Daniela Matranga, Daniela Cecchini, Rosa Lo Baido, Lo sviluppo della conoscenza a scuola: attraversare con il gruppo le esperienze emotive (The development of knowledge in School: experiencing the emotional feelings through a group)
Fabio Mauthe Degerfeld, Smartphone a scuola? Si può.. Una linea infinita di possibilità nel processo di insegnamento-apprendimento (The use of smartphone in school as a learning tool. Is it possible? Infinite possibilities in the Learning set)
Alessio Castiglione, Giorgia Coppola, Giulia Alessi Batù, Silvia Palma, Affrontare il cyberbullismo in classe. Comprendere e riconoscere gli effetti collaterali dei social network (To combat the cyberbullying in class. To understand and to recognize the collateral effects of the socials network)
Mariagrazia Anna D’Addona, Rossella Carlo, "Campania Bullying Stop" ("Campania Bullying Stop". The challenges of bullying and cyberbullying)
Cristina Siddiolo, A scuola di eroi: educare alla resilienza (At the school of heroes: educating in resilience)
Cristina Scrima, Relazione tra procrastinazione accademica e due costrutti psicologici: locus of control ed empowerment (Academic procrastination, locus of control and empowerment: an exploratory study)


Issue 1/2018 
Buy the issue as e-book


Gioacchino Lavanco, Presentazione del numero. Comunità, addio?
Donata Francescato, Minou Mebane, Globalizzazione e innovazione tecnologiche: nuove sfide per gli psicologi di comunità del XXI secolo (Globalization and technological innovation: new challenges for community psychologists in XXI century)
Maria Sinatra, Comunità spirituale vs. comunità virtuale (Spiritual community vs. virtual community)
Gioacchino Lavanco, Cinzia Novara, Enza Sidoti, Sistema mafioso e anticomunità. Percorsi per leggere le comunità criminali (Mafia system and anticommunity. Runs to read the criminal communities)
Francesco Paolo Colucci, Mahmud Said, Jamal Dakduki, Una esperienza di ricerca-azione volta a ridurre la dispersione scolastica nelle scuole arabo-israeliane (An action research experience aimed at reducing the disruption in Arab-Israeli schools)
Fabio Rapisarda, Devianze on line: sexting e cyberbullismo. Psicopatologia del fenomeno ed alcune considerazioni psicodinamiche (Deviances on line: sexting and cyberbullying. Psychopathology of the phenomenon and some considerations psychodynamic)
Fabio Mauthe Degerfeld, Storytelling e didattica: una linea infinita di possibilità nel processo di insegnamento-apprendimento (Storytelling and teaching: infinite possibilities in the Learning set)
Caterina Arcidiacono, Schede bibliografiche


Table of contents

2021   2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005