Clicca qui per scaricare

Il filosofo e il cineasta. Una discussione sull'immagine cinematografica
Titolo Rivista: PARADIGMI 
Autori/Curatori: Mauro Carbone 
Anno di pubblicazione:  2009 Fascicolo: Lingua: Italiano 
Numero pagine:  7 P. 45-51 Dimensione file:  63 KB
DOI:  10.3280/PARA2009-003004
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


The Philosopher and the Moviemaker. A Discussion of the Cinematic - Image The present article focuses on two topics underlying the lecture given by Maurice Merleau-Ponty in 1945 at the Institut des Hautes Études Cinématographiques, in Paris. One is the reflection on the peculiarities of filmic expression and cinematic image; the other, the convergence between the inspiration of cinema and that of philosophy, which Merleau-Ponty sees as a significant feature of his time: a convergence which the cinema of the nouvelle vague was also to acknowledge and which Christian Metz was to confirm retrospectively. Moreover, in developing both topics, the author finds a way to interpret Merleau-Ponty’s lecture as an undeclared polemical response to Henri Bergson’s famous negative judgement on cinema.

Key words: Cinematic Image, Gestalt Psychology, Melody, Montage, Perception, Rhythm.

Parole chiave: Dinamica di legittimazione, Immagine, Identità, Narrazione, Soggetto, Tempo.




  1. Impossibile comunicare con Crossref: The remote server returned an error: (404) Not Found.

Mauro Carbone, in "PARADIGMI" 3/2009, pp. 45-51, DOI:10.3280/PARA2009-003004

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche