From LexMeter to Adapter. Towards a match up between the Virtual and the Real Reader

Titolo Rivista CADMO
Autori/Curatori Francesco Agrusti
Anno di pubblicazione 2010 Fascicolo 2010/1 Lingua Inglese
Numero pagine 12 P. 97-108 Dimensione file 421 KB
DOI 10.3280/CAD2010-001010
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

This paper aims at illustrating a research about the development of software prototypes for automated production of cloze tests (LexMeter) and for the automated modulation of course texts that could match up the real reader verbal competences (Adapter). The verbal competences are defined starting directly from texts’ lexicon and language. We assumed that the virtual reader knows and fully comprehends the meaning of the words included in texts. In this contribution it is discussed what is "behind" the planning of this software, illustrating both its technological and linguistic features. After the definition of the language model, based on lexical and descriptive-statistical aspects, it is described how the automated estimator and the text adapter were designed.

Keywords:Adaptive learning, cloze test, distance education, assessment, reading comprehension, verbal competences.

Francesco Agrusti, From LexMeter to Adapter. Towards a match up between the Virtual and the Real Reader in "CADMO" 1/2010, pp 97-108, DOI: 10.3280/CAD2010-001010