non esistono né prerequisiti formali, né percorsi istituzionalizzati per l’accesso alle professioni. La professionalità artistica, infatti, è difficile da valutare e non esistono enti in grado di certificare tale competenze. L’obiettivo principale di questo articolo è quello di ricostruire i meccanismi di regolazione dei mercati del lavoro dei settori artistici, in particolare quelli di teatro, danza e cinema. Attraverso una ricerca empirica, abbiamo cercato di individuare quali siano le dinamiche di incontro tra domanda e offerta di lavoro, e come avvenga la definizione delle regole che portano alla strutturazione di questi particolari mercati del lavoro. Sono stati così identificati alcuni percorsi idealtipici di carriera dei lavoratori che vi operano e messi in evidenza le loro strategie per fronteggiare la discontinuità degli impieghi, in settori caratterizzati dalla quasi esclusiva modalità organizzativa per progetti. Datori di lavoro e lavoratori attivano specifiche strategie contro l’instabilità lavorativa, Dal lato domanda I datori utilizzano network professionali per il reclutamento del personale. Dal lato offerta, emergono due strategie: l’utilizzo del "portfoliocareer" e dei network professionali informali. Questi ultimi assumono specifiche configurazioni nei diversi settori, che saranno evidenziate.)" />
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"I don’t work as a dancer, I am a dancer". From success to abandonment: career paths in the arts sector
Journal Title: SOCIOLOGIA DEL LAVORO  
Author/s: Sonia Bertolini, Manuel Vallero 
Year:  2011 Issue: 123 Language: Italian 
Pages:  23 Pg. 207-229 FullText PDF:  133 KB
DOI:  10.3280/SL2011-123013
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The interest in the arts sector employment market stems essentially from a number of its characteristics. First of all it is a sector in which there are no formal prerequisites or institutionalised paths giving access to its professions. The main objective of this article is to reconstruct the regulation mechanisms of the employment market in the arts sector, particularly theatre, dance and the cinema. We carried out an empirical research study to try and identify the dynamics involved in bringing together employment supply and demand and how the rules are defined leading to the structuring of these particular employment markets. Thus, a number of ideal-typical career paths were identified for workers operating on these markets, with their strategies for dealing with discontinuity of employment, in sectors characterised by the almost exclusive project-based organisational method. Formal instability have to be dealt with, both by employers and employees. Thus, for the demand side, it is convenient to rely on established professional networks to recruit personnel. For the supply side, instead, two strategies emerge: the portfolio career pattern, and the extensive use of informal professional networks. These latter take on specific configurations within each sector.
Keywords: Artistic community, artistic labour market, career pattern, cinema, dance, theatre, portfolio career, informal professional network, project by project organization, précariety

Sonia Bertolini, Manuel Vallero, "I don’t work as a dancer, I am a dancer". From success to abandonment: career paths in the arts sector in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 123/2011, pp. 207-229, DOI:10.3280/SL2011-123013

   

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