Click here to download

Il nuovo apprendistato: a lezione dalla crisi per un patto di reciprocità sociale tra giovani e imprese. il valore dell’apprendere in situazione di lavoro. indicazioni, proposte e strumenti per l’intesa tra apprendista e tutor
Journal Title: QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO 
Author/s: Renato Domenico Di Nubila 
Year:  2013 Issue: 99 Language: Italian 
Pages:  22 Pg. 27-48 FullText PDF:  695 KB
DOI:  10.3280/QUA2013-099003
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The crisis presents a double face: social and economical devastation, but also new "emancipated" potentialities. The unscrupulous economy of competition is now changing in a new model of economy of collaboration. Apprenticeships are now developing in this direction as a "brave operation" for a pact of social reciprocity between business and apprentice. This is intended in the sense of the new changes imposed by a globalized society: a global-citizen who is living in a time of delusion, weakness, and loneliness, from a global and not reassuring Gesellschaft only superficially unifying, in search of a "community" as a Gemeinschaft, globally more human and guaranteeing reciprocal recognition. In the same way we are assisting to the transition from Training to Learning with the aim of "building together" a common experience. The value of learning "in situation" suggests new forms, new sequences of time, and new methodologies that are different from traditional classroom lessons, encouraging new experiences, reflexivity, and active subjectivity. Experience enriched through reflexive practice (Erfahrung) and reflexivity that expresses itself in different ways: in action (reflecting in the time of the event), on action (after the event), for action (for a fixed aim and a precise goal), with action (thanks to the awareness for future actions). This way we can learn at work - and through work - practice, having the possibility to pass from the studied job to the performed job. This is the result of an agreement, of an intelligent partnership between enterprise and apprentice thanks to the guide of a tutor acting as facilitator, coach, assessor, able to use some good tools, and coherent behavior for human development and growth of two allies: the apprentice and the business

  1. Amenta G. (2008). L’osservazione dei processi di apprendimento. Elementi di scienze dell’educazione. Brescia: Editrice La Scuola.
  2. Amplatz C. (1998). Osservazione della comunicazione didattica. Ferrara: Tecomproject
  3. Angel P. e Amar P. (2005, 2008). Il coaching. Bologna: il Mulino
  4. Bauman Z. (2002). Liquid Modernity (trad. it.: Modernità liquida. Roma-Bari: Laterza).
  5. Beck U. (trad.it.: Il lavoro nell’epoca della fine del lavoro. Torino: Einaudi, 2000).
  6. Beck U. (1997) Was ist Globalisierung? Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. (trad.it.: Cos’è la globalizzazione. Roma: Carocci, 1999).
  7. Bertagna G. (2010). Le competenze tra mondo del lavoro e mondo della formazione. In: Xodo C., Benetton M., a cura di, Che cos’è la competenza? Costrutti epistemologici, pedagogici e deontologici. Lecce: Pensa Multimedia
  8. Billet S. (2001). Learning in the Workplace. Crows Nest: Allen & Unwin., 10.1108/EUM0000000005548DOI: 10.1108/EUM0000000005548
  9. Buber M. (trad. it: Gianfranco Bonola. Il cammino dell'uomo. Comunità di Bose: Qiqajon, 1990).
  10. Buber M. (trad.it.: Fabio Sante Pignagnoli. Il problema dell’uomo. Bologna: Pàtron, 1972; Leumann: LDC, 1983 - ed. con introduzione di Armido Rizzi).
  11. Caillé A. (1998). Il terzo paradigma. Antropologia filosofica del dono. Torino: Bollati Boringhieri
  12. CERI-OCSE (2006). Personalizzare l’insegnamento. Bologna: il Mulino
  13. Colasanto M. (2007). Formazione e Apprendimento lungo tutta la vita. Professionalità, 98(4).
  14. D.D’Andrea, E.Pulcini, a cura di (2001 e 2003). Filosofie della globalizzazione. Pisa: ETS
  15. Derrida J. (1994). Politiques de l’amitié. Parigi: Galilée (trad. it.: Politiche dell’amicizia. Milano: Cortina, 1995).
  16. Di Nubila D. R. (2005). Saper fare formazione. Lecce: Pensa Multimedia
  17. Di Nubila D. R., Fedeli M. (2010). L’esperienza quando diventa fattore di formazione e di sviluppo. Lecce: Pensa Multimedia
  18. Di Nubila D.R. (2010). Imprese e mondo del lavoro di fronte alla problema della formazione e dello sviluppo delle competenze. In: Felisatti E., Mazzucco C., a cura di, Le competenze verso il mondo del lavoro. Formazione e valutazione. Lecce: Pensa Multimedia
  19. Di Nubila D.R. (2008). Dal Gruppo al Gruppo di lavoro. Lecce: Pensa Multimedia.
  20. Gelpi E. (2000). Lavoro: utopia al quotidiano. Bologna: CLUEB.
  21. Godbout J.T. (1992). L’esprit du don. Paris: La Découverte (trad. it.: Lo spirito del dono. Torino: Bollati Boringhieri, 1993).
  22. Kolb A.D. (1984). Experiential Learning, experience as the souce of learning and development. Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall
  23. Kreitner R. e Kinicki A. (2004). Comportamento organizzativo. Milano: Apogeo
  24. Kuhn Th.(1979). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: Chicago University Press. (tr. it.: della II ed. La struttura delle rivoluzioni scientifiche. Torino: Einaudi).
  25. Jedlowski P. (2008). Il sapere dell’esperienza. Roma: Carocci
  26. Lave J. e Wenger E. (1991). Situated Learning. Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press., 10.1017/CBO9780511815355DOI: 10.1017/CBO9780511815355
  27. Lipari D. (2007). Metodi della formazione oltre l’aula: apprendere nelle comunità di pratica. In: Montedoro C., Pepe D., a cura di, La riflessività nella formazione: modelli e metodi. ISFOL. Soveria Mannelli: Rubettino
  28. Livraghi R. (2003). Economia della conoscenza e capitale. In: Frey L., Livraghi R., Pappadà G., a cura di, Lavoro a elevato livello qualitativo e sistemi economico/sociali fondati sulla conoscenza. Milano: FrancoAngeli
  29. Pastore S. (2012). Lavoro e Apprendimento. Milano: Guerini Scientifica
  30. Rullani E. (2007). Premessa. In: Montedoro C., Pepe D., a cura di, La riflessività nella formazione: modelli e metodi. ISFOL. Soveria Mannelli: Rubettino
  31. Rullani E. (2004). La fabbrica dell’immateriale. Roma: Carocci
  32. Sennett R. (2012). Insieme. Rituali, piaceri, politiche della collaborazione. Milano: Feltrinelli
  33. Sennett R. (trad. it.: L’uomo flessibile. Le conseguenze del capitalismo sulla vita personale. Milano: Feltrinelli, 1998, 2003).
  34. Ziglio C., Boccalon R. (1996). Lei vede, ma non osserva. Torino: UTET

Renato Domenico Di Nubila, in "QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO" 99/2013, pp. 27-48, DOI:10.3280/QUA2013-099003

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content