Click here to download

L’apprendistato di alta formazione e ricerca: luci e ombre
Journal Title: QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO 
Author/s: Eleonora Renda, Anna Salerni 
Year:  2013 Issue: 99 Language: Italian 
Pages:  24 Pg. 49-72 FullText PDF:  684 KB
DOI:  10.3280/QUA2013-099004
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


This paper aims at highlighting the strengths and weaknesses of the Apprenticeship, in particular of the Higher Education and Research Apprenticeship for young university students: the goal is to promote the educational aspects that have always characterized this kind of contract since its origin. Over the last few years, we have seen many regulatory interventions on the Apprenticeship, aimed at promoting this kind of contract as the main input channel for the youth to enter the labour market. However, the Apprenticeship, particularly the Higher Education and Research one, seems to be barely used by the national productive system, that prefers, instead, to opt for other available forms of work cooperation. After a summary of the main regulatory interventions that have distinguished the Apprenticeship contract up to the Law 92/2012, this research intends to report its actual use as an input channel to enter the labour market, through data from Isfol and from the Mandatory Communications, with particular reference to the case of "La Sapienza", University of Rome’s graduates. Finally, the research proposes a reflection about the inherent educational potentialities of the Apprenticeship contract: if properly used by Universities and enterprises, in fact, the contract could represent a real opportunity for the apprentices in terms of on-the-job training. On the other end, it could be a chance of growth and innovation for enterprises, through the investment on the skills gained by young graduates during their university studies.

  1. Boeri T., Garibaldi P. (2011). Nuovo Apprendistato contro lo spreco di capitale umano. Testo disponibile al sito www.lavoce.info, 20.09.2011
  2. Cipollone P., Sestito P. (2010). Il Capitale Umano. Bologna: Il Mulino
  3. Dewey J. (1904). The Relation of Theory to Practice in Education. In: McMurry C.A., a cura di, The Third Yearbook of the National Society for the Scientific Study of Education. Chicago: The University of Chicago press, pp. 9-29
  4. Dewey J. (1916). Democracy and Education. New York: The Macmillan Company (trad. it.: Democrazia ed educazione. Firenze: La Nuova Italia, 1988).
  5. Dewey J. (1929). The Source of a Science of Education. New York: Livering Publishing Corporation (trad. it.: Le fonti di una scienza dell’educazione. Firenze: La Nuova Italia, 1951).
  6. Gardner H. (1991). The unschooled mind. How children think and how schools should teach. New York: Harper Collins (trad. it.: Educare al comprendere. Milano: Feltrinelli, 2005).
  7. Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali (2011). Monitoraggio sull’Apprendistato XII Rapporto, Annualità 2009 e 2010. ISFOL
  8. ISFOL Plus 2011 (2001). Participation Labour Unemployment Survey. ISFOL, Area Ricerche Sui Sistemi Del Lavoro
  9. ISFOL (2001). Modelli di Apprendistato in Europa: Francia, Germania, Paesi Bassi, Regno Unito. ISFOL, I Libri del Fondo Sociale Europeo
  10. ISFOL (2001). Rapporto di monitoraggio del mercato del Lavoro 2011. ISFOL
  11. Manacorda M.A. (1983). Storia dell’educazione dall’antichità a oggi. Torino: ERI
  12. Ministero del Lavoro, della Salute e delle Politiche Sociali - Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca (2009). ITALIA 2020. Piano di azione per l’occupabilità dei giovani attraverso l’integrazione tra apprendimento e lavoro.
  13. Livraghi R. (2012). Apprendistato. Una politica del lavoro che richiede “attivazione” ed un contratto psicologico. Formazione lavoro persona. II, 5, Luglio. Testo disponibile al sito http://www.unibg.it/dati/bacheca/1029/58255.pdf.
  14. OCSE (2011). Education at a glance 2011
  15. Polanyi M. (2009). The tacit dimension. Chicago: University of Chicago Press
  16. Ryan P. (2011). Apprendistato: tra teoria e pratica, scuola e luogo di lavoro. Diritto delle Relazioni Industriali, 4: 913-946.
  17. Salerni A., Sanzo A., Szpunar G. (2011). Il tirocinio come strumento di integrazione tra teoria e pratica. le competenze del docente universitario nel modello dei Corsi di Laurea pedagogici della “Sapienza” Università di Roma. In: Galliani L., a cura di, Il docente universitario. Una professione tra ricerca, didattica e governance degli Atenei. Atti della VIII Biennale Internazionale della Didattica Universitaria. Padova 2 e 3 dicembre 2010. Tomo II. Lecce: Pensa MultiMedia, pp. 457-468
  18. Schleicher A. (2011). Comparare per apprendere. Scuola Democratica. 2/2011, 12-13.
  19. Schön D.A. (1987). Educating the Riflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Professions. San Francisco: Jossey-Bas (trad.it.: Formare il professionista riflessivo. Per una nuova prospettiva della formazione e dell’apprendimento nelle professioni. Milano: FrancoAngeli, 2006).
  20. Santoni Rugiu A. (1988). Nostalgia del maestro artigiano. Firenze: Luciano Manzuoli Editore.
  21. Santoni Rugiu A. (1995). Il Braccio e la mente. Firenze: La Nuova Italia.
  22. Tiraboschi M. (2011). Problemi e prospettive dell’Apprendistato. Alla vigilia di una nuova riforma. Osservatorio ISFOL, 2: 15-31.
  23. Visco I. (2009). Investire in conoscenza. Per la crescita economica. Bologna: il Mulino.
  24. Wenger E. (1998). Communities of Practice. Cambridge: Learning, Meaning and Identity, Cambridge University Press (trad. it: Comunità di pratica. Milano: Raffaello Cortina Editore, 2006).

Eleonora Renda, Anna Salerni, in "QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO" 99/2013, pp. 49-72, DOI:10.3280/QUA2013-099004

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content