The paper explores how "integrated assessment" can represent a specific multimethodological framework that can include the cognitive skills and habits of the stakeholders and experts involved in mutual, joint, and dynamic learning processes, where interdisciplinarity and transdisciplinarity are an essential element. The paper selects three case studies, and analyses how assessment can be a tool for building dialogue and interaction among different types of expertise that can support these learning processes, knowledge management, and the construction of shared choices, thereby creating a network of relationship among technical, social and political assessments, and referring to complex values that are constitutive of conflicting and changing realities.
Il contributo esplora come le "valutazioni integrate" possono rappresentare un particolare campo multi-metodologico in grado di includere sia le capacità cognitive che i comportamenti degli stakeholder e degli esperti coinvolti in processi di apprendimento reciproci, congiunti e dinamici, in cui l’interdisciplinarità e la transdisciplinarietà sono essenziali. Attraverso una selezione di tre casi di studio, l’articolo analizza come la valutazione possa essere uno strumento per costruire il dialogo e l’interazione tra le diverse competenze in grado di supportare i processi di apprendimento, la gestione della conoscenza e la costruzione di scelte condivise, creando un sistema di relazioni tra valutazioni tecniche, sociali e politiche, e facendo riferimento a valori complessi che sono costitutivi di realtà in conflitto e mutevoli.
Keywords: Valore sociale complesso, sistemi di supporto alla decisione, valutazioni integrate
Jel Code: D81, Q51