Click here to download

Crisis communication: A mixed-method study on consumers’ response to 2007 Mattell recall
Journal Title: RISORSA UOMO  
Author/s: Michela Cortini 
Year:  2012 Issue: Language: Italian 
Pages:  16 Pg. 103-118 FullText PDF:  802 KB
DOI:  10.3280/RU2012-001010
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Il presente paper intende offrire una lettura psicologica alla crisis communication attraverso la metodologia dell’analisi triangolare, lavorando sul caso Mattel. Nel primo studio, sono state realizzate 43 interviste con genitori nel periodo immediatamente successivo ai richiami effettuati dalla Mattel nel 2007. Le trascrizioni delle suddette in terviste sono state analizzate attraverso l’analisi del contenuto automatica. Nel secondo studio, sono stati testati, a distanza di 4 anni, il livello di sicurezza percepita attribuibile ai prodotti del marchio Mattel, la fiducia verso il marchio e il goodwill in potenziali consumatori. I dati del secondo studio sono stati raccolti attraverso un questionario costruito ad hoc somministrato a un campione di 89 persone. Il paper presenta i principali risultati della ricerca
Keywords: Crisis communication, case study, Mattell recall.

  1. Allen, W. M., & Caillouet, R. H. (1994). Ligitimation endeavors: Impression management strategies used by an organization in crisis. Communication Mono-graphs, 61, 44-62., 10.1080/0363775940937632DOI: 10.1080/0363775940937632
  2. Anderson, N. H. (1973). Cognitive Algebra. Paper n. 30. San Diego: Center for Human Information processing, University of California Press.
  3. Barbaranelli, C., & D’Olimpio, F. (2007) Analisi dei dati con SPSS, (Vol. 1). Milano: LED Edizioni Universitarie.
  4. Benoit, W. L. (1995). Accounts, excuses, and apologies: A theory of image restoration. Albany: State University of New York Press.
  5. Birch, J. (1994). New factors in crisis planning and response. Public Relations Quar-terly, 39(1), 31-34.
  6. Bucher, H. J. (2002). Crisis communication and the Internet: Risk and trust in a global media. First Monday, 7, 3.
  7. Coombs , W. T. (1998). An analytic framework for crisis situations: Better responses from a better understanding of the situation. Journal of Public Relations Research, 10, 177-191., 10.1207/s1532754xjprr1003_0DOI: 10.1207/s1532754xjprr1003_0
  8. Coombs, W. T. (1999). Ongoing crisis communication: Planning, managing, and responding. Thousand Oaks, CA: Sage.
  9. Coombs, W. T. (2004). Impact of past crises on current crisis communications: Insights from situational crisis communication theory. Journal of Business Communication, 41, 265-289., 10.1177/002194360426560DOI: 10.1177/002194360426560
  10. Coombs, W. T., & Holladay , S . J. (1996). Communication and attributions in a crisis: An experimental study of crisis communication. Journal of Public Relations Research, 8, 279-295.
  11. Coombs, W. T., & Holladay, S . J. (2002). Helping crisis managers protect reputational assets: Initial tests of the situational crisis communication theory. Management Communication Quarterly, 16, 165-186., 10.1177/08933180223723DOI: 10.1177/08933180223723
  12. Cortini, M. (Ed.). (2005). Nuove prospettive in Psicologia del Marketing e della Pubblicità. Milano: Guerini.
  13. De Blasio, A., & Veale, R. (2009). Why say sorry? Influencing consumer perceptions post organizational crises. Australasian Marketing Journal, 17, 75-83.
  14. Furio, S., & Cortini, M. (2005). L’utilizzo dell’house organ nella gestione delle crisi organizzative. In M. Cortini (Ed.), Nuove Prospettive in Psicologia del Marketing e della Pubblicità (pp. 46-62). Milano: Guerini.
  15. Gilbert, J., & Wisner, J. (2010). Mattel, lead paint and magnets: Ethics and Supply Chain Management. Ethics & Behaviour, 20(1), 33-46., 10.1080/1050842090348249DOI: 10.1080/1050842090348249
  16. Lee, B. K. (2005). Hong Kong consumers’ evaluation in an airline crash: A path model analysis. Journal of Public Relations Research, 17, 363-391., 10.1207/s1532754xjprr1704_3DOI: 10.1207/s1532754xjprr1704_3
  17. Pearson, C. M., & Clair, J. A. (1998). Reframing crisis management. Academy of Management Review, 23(1), 59-76.
  18. Siomkos, G., & Shrivastava, P. (1993). Responding to product liability crises. Long Range Planning, 26(5), 72-79., 10.1016/0024-6301(93)90079-DOI: 10.1016/0024-6301(93)90079-
  19. Taylor, M., & Kent, M. L. (2007). Taxonomy of mediated crisis responses. Public Relations Review, 33(2), 140-146., 10.1016/j.pubrev.2006.11.01DOI: 10.1016/j.pubrev.2006.11.01
  20. Weick, K. E., & Sutcliffe, K. M. (2007). Governare l’Inatteso. Organizzazioni capaci di affrontare le crisi con successo. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Michela Cortini, Crisis communication: A mixed-method study on consumers’ response to 2007 Mattell recall in "RISORSA UOMO " 1/2012, pp. 103-118, DOI:10.3280/RU2012-001010

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content