Clicca qui per scaricare

Cinema e memoria sonora. Canzoni e Sessantotto nel cinema contemporaneo
Titolo Rivista: STORIA E PROBLEMI CONTEMPORANEI 
Autori/Curatori: Emanuele Sparacino 
Anno di pubblicazione:  2014 Fascicolo: 66 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  20 P. 69-88 Dimensione file:  122 KB
DOI:  10.3280/SPC2014-066004
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


The aim of the article is to investigate the interpretation given by four contemporary movies about the decade from 1968 to 1978 through the analysis of their soundtracks. The movies are The dreamers (2003, by Bertolucci), La meglio gioventù (2003, by Giordana), Après Mai (2012, by Assayas) and Il grande sogno (2009, by Placido). The analysis concerns specific scenes and their background music. It shows what has remained in the collective imagination of the so-called "Sessantotto". Therefore, the movies propose only the more "romantic" aspects of "Sessantotto", a season where it was still possible to imagine one owns future and society’s, barely hinting at terrorism and disenchantment that shortly would have followed.


Emanuele Sparacino, in "STORIA E PROBLEMI CONTEMPORANEI" 66/2014, pp. 69-88, DOI:10.3280/SPC2014-066004

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche