Click here to download

Muslim Spatialities in Changing Italian Cities: Relevance, Characteristics, and Evolution
Journal Title: ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI 
Author/s: Francesco Chiodelli 
Year:  2015 Issue: 113 Language: Italian 
Pages:  24 Pg. 60-83 FullText PDF:  226 KB
DOI:  10.3280/ASUR2015-113004
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The paper deals with the characteristics of Muslim spatiality in Italian cities. Firstly, the residential patterns of Muslims in Italy are investigated (evidences about the case of Milan are presented). Then, the four main "landmarks" of the urban presence of Muslims in Italy are analysed: places of worship, halal butcheries, graveyards, and forms of public life. Conclusions are devoted to considerations about evolutionary perspectives of Muslim spatiality in Italian cities in the next decades.
Keywords: Islam; religion; urban space; immigration; mosques

  1. Baumann G. (1996). Contesting Culture. Discourses of identity in multi-ethnic London. Cambridge: Cambridge University Press.
  2. Allievi S. (1999a). Medine d’Europa. L’Islam nelle città. Religioni & Società, 35: 114-131.
  3. Allievi S. (1999b). Pluralismo religioso e società multietniche. Filosofia e teologia, 3: 433-455.
  4. Allievi S. (2000a). Immagini di un islam plurale. Dinamiche sociali e processi di istituzionalizzazione tra i musulmani italiani. Humanitas, 6: 858-873.
  5. Allievi S. (2000b). La città plurale. Nuove presenze culturali e mutamento urbano. In: Sigillino I., a cura di, L’islam nelle città. Dalle identità separate alla comunità plurale. Milano: FrancoAngeli, 13-50.
  6. Allievi S. (2002). Musulmani d’occidente. Tendenze dell’islam europeo. Roma: Carocci.
  7. Allievi S. (2009). Conflicts over Mosques in Europe: Policy issues and trends. London: Alliance Publishing Trust.
  8. Allievi S. (2010a). Immigration and Cultural Pluralism in Italy: Multiculturalism as a Missing Model. Italian Culture, 28(2): 85-103.
  9. Allievi S. (2010b). La guerra delle moschee. L’Europa e la sfida del pluralismo religioso. Venezia: Marsilio.
  10. Allievi S. e Dassetto F. (1993). Il ritorno dell’islam: i musulmani in Italia. Roma: Edizione Lavoro.
  11. Barberis E. (2004). Problemi di regolazione della macellazione islamica in Italia: note da una ricerca empirica. Sociologia del diritto, 3: 77-98., 10.1400/68226DOI: 10.1400/68226
  12. Benkheira M.H. (1995). La Nourriture carnée comme frontière rituelle. Les boucheries musulmanes en France. Archives des sciences sociales des religions, 92: 67-88.
  13. Bergeaud-Blacker F. (2005). De la viande halal à l’halal food. Comment le halal s’est développé en France? Revue européenne des migrations internationales, 21(3): 1-18.
  14. Bettetini A. (2010). La condizione giuridica dei luoghi di culto tra autoreferenzialità e principio di effettività. Quaderni di diritto e politica ecclesiastica, 1/2010: 3-26., 10.1440/31743DOI: 10.1440/31743
  15. Birt J. (2009). Islamophobia in the construction of British Muslim identity politics. In: Hopkins P. and Gale R., eds., Muslims in Britain. Race, Place, and Identities. Edinburgh: Edinburgh University Press, 210-227.
  16. Blangiardo G., a cura di (2013). L’immigrazione straniera in Lombardia. La dodicesima indagine regionale. Milano: Fondazione Ismu.
  17. Bombardieri M. (2011). Moschee d’Italia. Emi: Bologna.
  18. Brambilla C. e Rizzi M. (2011). Migrazioni e religioni. Un’esperienza locale di dialogo tra cristiani e musulmani. Milano: FrancoAngeli.
  19. Caritas e Migrantes (2012). Dossier Statistico Immigrazione 2012. XXII rapporto sull'immigrazione. Roma: Caritas.
  20. Caritas e Migrantes. (2014). XXIII rapporto immigrazione 2013. Tra crisi e diritti umani. Todi: Tau Editrice. Chiodelli F. (2014). Verso un’agenda per città multiculturali: la regolazione spaziale della diversità religiosa in Italia. In: Calafati A.G., a cura di, Città tra sviluppo e declino. Un’agenda urbana per l’Italia. Roma: Donzelli, 339-354.
  21. Chiodelli F. e Moroni, S. (2013). Città, spazi pubblici e pluralismo: una discussione critica delle ordinanze municipali. Quaderni di Scienza Politica, 1: 125-144.
  22. Comune di Milano (2005). “Nuova area a Milano per le sepolture dei cittadini di religione islamica”. Comunicato stampa del Comune di Milano.
  23. Coppola A. e Santucci G. (2014a). Due nuove moschee per l’Expo, Corriere della Sera, 31 marzo 2014.
  24. Coppola A. e Santucci G. (2014b). L’impegno di Pisapia: “Moschea provvisoria in tempo per Expo”, Corriere della Sera, 13 aprile 2014.
  25. D’Angelo G. (2008). Pronunce recenti in materia di edifici ed edilizia di culto: uno sguardo d’insieme. Quaderni di diritto e politica ecclesiastica, 3/2008: 737-770., 10.1440/28678DOI: 10.1440/28678
  26. Dassetto F. (1996). La construction de l’Islam européen. Approche socioanthropologique. Paris: L’Harmattan.
  27. Dassetto F. (2008). L’islam europeo e i suoi volti. In: Ferrari A., a cura di, Islam in Europa/Islam in Italia tra diritto e società. Bologna: il Mulino, 13-22.
  28. Dassetto F., Ferrari S. and Maréchal B. (2007). Islam in the European Union: What’s at stake in the future? Brussels: Policy Department Structural and Cohesion Policies, European Parliament.
  29. Fiorita N. (2008). Libertà religiosa e società multiculturali: il caso del velo islamico. Stato, Chiese e pluralismo confessionale: 1-19. Testo disponibile al sito: www.statoechiese.it.
  30. Fontana T. (2010). Muore bimba musulmana. La Lega le nega la tomba, L’Unità,
  31. 10 aprile 2010.
  32. Gale R. (2013). Religious residential segregation and internal migration: the British Muslim case. Environment and Planning A, 45(4): 872-891., 10.1068/a4515DOI: 10.1068/a4515
  33. Gale R. and Hopkins P. (2009). Introduction: Muslims in Britain – Race, Place and the Spatiality of Identities. In: Hopkins P. e Gale R., a cura di, Muslims In Britain. Race, Place and Identities. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1-19.
  34. Germain A. and Gagnon J.E. (2003). Minority Places of Worship and Zoning Dilemmas in Montréal. Planning Theory and Practice, 4(3): 295-318., 10.1080/1464935032000118652DOI: 10.1080/1464935032000118652
  35. Guolo R. (2011). L’Islam in Italia. Il Mulino, 1/2011: 56-63., 10.1402/3380DOI: 10.1402/3380
  36. Introvigne M. e Zoccatelli P. (2013). Enciclopedia delle religioni in Italia. Torino: Elledieci. ISTAT (2011). Il futuro demografico del paese. Statistiche Report. Roma: Istituto
  37. Nazionale di Statistica. Testo disponibile al sito: www.istat.it/it/archivio/48875. ISTAT (2012). Natalità e fecondità della popolazione residente. Statistiche, Report. Roma: Istituto Nazionale di Statistica.
  38. ISTAT (2013a). Cittadini non comunitari regolarmente soggiornanti. Statistiche, Report. Roma: Istituto Nazionale di Statistica.
  39. ISTAT (2013b). La popolazione straniera residenti in Italia. Statistiche, Report. Roma: Istituto Nazionale di Statistica..
  40. Kong L. (2010). Global Shifts, theoretical shifts: Changing geographies of religion. Progress in Human Geography, 34(6): 755-776., 10.1177/030913251036260DOI: 10.1177/030913251036260
  41. Liso O. e Vanni F. (2013). Moschea, il Comune ferma i lavori: “Il cantiere non ha tutti i permessi”, La Repubblica, 23 marzo, 2013.
  42. Lorenzetti A. (2010). Il divieto di indossare “burqa” e “burqini”. Che “genere” di ordinanze? Le Regioni, 38: 349-365., 10.1443/32813DOI: 10.1443/32813
  43. Lucà Trombetta P. (2006). Le religioni degli immigrati nella società pluralista. In: Nesti A., a cura di, Multiculturalismo e il pluralismo religioso fra illusione e realtà: un altro mondo è possibile?. Firenze: Firenze University Press.
  44. Magrassi M. (2010). Le c.d. ordinanze “anti-kebab”. Le Regioni, 38: 325-332.
  45. Maset G. (2013). Conegliano chiude le porte all'Islam: “Qui nessun cimitero islamico”, Gazzettino di Treviso, 31 dicembre 2013.
  46. Menicucci E. (2010). Alla Coop commesse con il velo per la carne musulmana, Corriere della Sera, 7 febbraio 2010.
  47. Menonna A. e Blangiardo M. (2013). L’immigrazione straniera in Provincia di Milano. Anno 2012. Milano: Fondazione Ismu.
  48. Metcalf B.D. (1996). Introduction. Sacred Words, Sanctioned Practice, New Communities. In: Metcalf B.D., ed., Making Muslim Space in North America and Europe. Berkeley-Los Angeles-London: University of California Press, pp. 1-27.
  49. Moual K. (2010). Il cibo halal conquista i supermercati, Il Sole 24 Ore, 25 agosto 2010. Testo disponibile al sito: www.ilsole24ore.com/art/economia/2010-08-25/cibo-halal-conquista-080016.shtml.
  50. Mullins M. (1987). The Life-Cycle of Ethnic Churches in Sociological Perspective. Japanese Journal of Religious Studies, 14(4): 321-334.
  51. Naso P. e Salvarani B., a cura di (2012). Un cantiere senza progetto. L’Italia delle religioni. Rapporto 2012. Bologna: EMI.
  52. Nielsen J. (2000). Muslims in Britain: ethnic minorities, communities or Ummah? In: Coward H., Hinnells J. and Williams R., eds., The South Asian religious diaspora in Britain, Canada and the United States. Albany, NY: State University of New York Press, 109-125.
  53. Pace E. (2013). Le religioni nell’Italia che cambia. Mappe e bussole. Roma: Carocci 3􀀁
  54. Pace E. (2014). Lento pede. Immigrazione, cambiamento sociale e libertà religiosa. In: Caritas e Migrantes, a cura di, XXIII Rapporto immigrazione 2013. Tra crisi e diritti umani. Todi: Tau Edizioni, 203-217.
  55. Peach C. (2002). Social geography: New religions and ethnoburbs – Contrasts with cultural geography. Progress in Human Geography, 26(2): 252-260., 10.1191/0309132502ph368prDOI: 10.1191/0309132502ph368pr
  56. Peach C. (2006). Islam, ethnicity and South Asian religions in the London 2001 census. Transactions of the Institute of British Geographers, 31(3): 353-370., 10.1111/j.1475-5661.2006.00214.xDOI: 10.1111/j.1475-5661.2006.00214.x
  57. Pew Research Center (2012). The Global Religious Landscape. Washington: Pew Research Center’s Forum on Religion & Public Life.
  58. Rambo L.R. (1999). Theories of Conversion: Understanding and Interpreting Religious Change. Social Compass, 46(3): 259-271.
  59. Rhazzali K. e Equizi M. (2013). I musulmani e i loro luoghi di culto. In: Pace E., a cura di, Le religioni nell’Italia che cambia. Mappe e bussole. Roma: Carocci, 47-72.
  60. Saint-Blancat C. (2002). Islam in Diaspora: Between Reterritorialization and Extraterritoriality. International Journal of Urban and Regional research, 26(1): 138-151.
  61. Saint-Blancat C. and Cancellieri A. (2014). From invisibility to visibility? The appropriation of public space through a religious ritual: the Filipino procession of Santacruzan in Padua, Italy. Social & Cultural Geography, 15(6): 645-663., 10.1080/14649365.2013.879494DOI: 10.1080/14649365.2013.879494
  62. Saint-Blancat C. and Schmidt di Friedberg O. (2005). Why are Mosques a Problem? Local Politics and Fear of Islam in Northern Italy. Journal of Ethnic and Migration Studies, 31(6): 1083-1104., 10.1080/13691830500282881DOI: 10.1080/13691830500282881
  63. Staeheli L.A., Mitchell D. and Nagel C.R. (2009). Making publics: immigrants, regimes of publicity and entry to ‘the public’. Environment and Planning D: Society and Space, 27(4): 633-648., 10.1068/d6208DOI: 10.1068/d6208
  64. Tozzi V. (2010). Gli edifici di culto tra fedele e istituzione religiosa. Quaderni di diritto e politica ecclesiastica, 1: 27-47., 10.1440/31744DOI: 10.1440/31744
  65. Warner R.S. (2000). Religion and New (Post-1965) Immigrants: Some Principles Drawn from Field Research. American Studies, 41(2/3): 267-286.
  66. Zapperi C. (2013). Cimitero islamico aperto “di fatto”. Lega scavalcata, Corriere della Sera, 5 marzo 2013

Francesco Chiodelli, Muslim Spatialities in Changing Italian Cities: Relevance, Characteristics, and Evolution in "ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI" 113/2015, pp. 60-83, DOI:10.3280/ASUR2015-113004

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content