Clicca qui per scaricare

Comunicare la scienza tra media e ricerca
Titolo Rivista: SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE  
Autori/Curatori: Sveva Avveduto 
Anno di pubblicazione:  2015 Fascicolo: 50 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  8 P. 141-148 Dimensione file:  205 KB
DOI:  10.3280/SC2015-050014
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


The paper takes into account the recent developments in the complex relations between science and media in light of the changes introduced by the massive use of the web. The boundaries between disciplines and fields of research blur, as well as the roles of the media practitioners and researchers change and intertwine as connected to the communication of science.


Keywords: Science, communication, media, research, networking, journalists

  1. Avveduto S., Cerbara L., Valente A. (2012), Internet nella cultura dell’innovazione, in Avveduto S. (a cura di), Scienza connessa, Rete Media e Social Network, Gangemi Editore, Roma.
  2. Avveduto S., Cerbara L., L’Astorina, Amorese V., Agorà Scienza, Valente A.
  3. (2012), Indagine sulla comunicazione della scienza nella ricerca Prime elaborazioni CNR, INAF, INFN e Università, IRPPS Working Papers n. 49.
  4. Bainbridge W.S., Roco M.C. (2005), Managing Nano-Bio-Info-Cogno Innovations: Converging Technologies in Society, Springer, Dordrecht.
  5. Bauer M.W., Allum N., Miller S. (2007), What can we learn from 25 years of PUS survey research? Liberating and expanding the agenda, «Public Understanding of Science», 16 (1).
  6. Besley J., Nisbet M. (2011), How scientists view the public, the media and the political process, «Public Understanding of Science», 22 (6). Bucchi M., Trench B. (2008), Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology, London-New York (second edition 2014).
  7. Dudo A. (2015), Scientists, the Media, and the Public Communication of Science, «Sociology Compass», n. 9, pp. 761-775.
  8. Englehardt K. (2015), Science and Social Media: Some Academics Still Don’t “Get It” http://www.scilogs.com/the-leap/some-academics-still-dont-get-social-media/.
  9. Fox J. (2015), Blogs are dying; long live (science) blogs, https://dynamicecology. wordpress.com/2015/03/10/blogs-are-dying-long-live-science-blogs/.
  10. Mazzoli L. (2009), Network effect, Quando la rete diventa pop, Codice Edizioni, Torino.
  11. Mazzoli L. (2012), Il patchwork mediale. Comunicazione e informazione fra media tradizionali e media digitali, FrancoAngeli, Milano.
  12. National Science Board (2012), Science and Engineering Indicators 2012, National Science Foundation, Arlington, VA.
  13. Nisbet M.C., Huge M. (2006), Attention cycles and frames in the plant biotechnology debate: Managing power and participation through the press/policy connection, «Harvard International Journal of Press-Politics», 11 (2).
  14. Pellegrini G. (2015), La comunicazione pubblica della scienza. Dal deficit model a nuove prospettive di ascolto e coinvolgimento del pubblico, Trieste, Etabeta, Università di Trieste.
  15. Pitrelli N. (2012), Il racconto pubblico della scienza, «il Mulino», n. 4.
  16. Popkin S.L. (1994), The Reasoning Voter: Communication and Persuasion in Presidential Campaigns, University of Chicago Press, Chicago, 2nd Ed.
  17. Royal Society (1985) The public understanding of science, Report of a Royal Society ad hoc Group endorsed by the Council of the Royal Society, London.
  18. Scheufele D.A. (2013), Communicating science in social settings, PNAS August 20, vol. 110 Supplement 3.
  19. Scott J., Marshall G.A (2009), Dictionary of Sociology, Oxford University Press, Oxford.
  20. Soroka S.N. (2002), Issue attributes and agenda-setting by media, the public, and
  21. policymakers, «Canada, International Journal of Public Opinion Research», 14 (3).
  22. Weingart P. (1998), Science and the media, «Research Policy», vol. 27, n. 8.
  23. Yi-Fan Su L., Akin H., Brossard D., Scheufele D.A., Xenos M.A. (2015), Science News Consumption Patterns and Their Implications for Public Understanding of Science, «Journalism & Mass Communication Quarterly», vol. 92, n. 3.

Sveva Avveduto, in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 50/2015, pp. 141-148, DOI:10.3280/SC2015-050014

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche