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La comunicazione del made in Italy: le origini
Titolo Rivista: SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE  
Autori/Curatori: Bernardo Valli 
Anno di pubblicazione:  2015 Fascicolo: 50 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  10 P. 202-211 Dimensione file:  218 KB
DOI:  10.3280/SC2015-050019
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The contribution investigates the origins of Made in Italy communication and promotion. It stresses the importance of the relationship between the complex Italian fashion system and Italian cultural industry: fashion exhibitions, the role of specialized press and magazines, the movie industry and the star system of the Fifties. This history was shaped by important protagonists such as the "legendary" figure of Gianbattista Giorgini, inventor and realizator of the first Italian runway show in 1951 which is considered amongs the specialists the founding event of Italian Fashion. In these origins we meet the most important names of fashion and of the best Italian craftsmenship tradition as well as buyers, entrepreneurs and Italian and foreign journalists. All of these people and professionals together contributed to the definition and the success of Made in Italy.


Keywords: Made in Italy, Fashion, craftsmenship, event, cultural industry, communication

  1. Gnoli S. (2012), Moda. Dalla nascita della haute couture ad oggi, Carocci, Roma.
  2. Mannucci E. (1998), Il marchese rampante. Emilio Pucci: avventure, illusioni, successi di un inventore della moda italiana, Baldini & Castoldi, Milano.
  3. Orsi Landini R. (1992), La sala Bianca, in AA.VV., La Sala Bianca, nascita della moda italiana, Electa, Milano.
  4. Vergani G. (2001), Febbraio 1951, nasce la moda italiana. Non c’era riuscito neppure Mussolini, in AA.VV., Made in Italy 1951-2001, Skira, Milano.
  5. White N. (2013), Ricostruire la moda italiana, il ruolo chiave degli Stati Uniti d’America nello sviluppo del sistema industriale del Made in Italy, Deleyva, Milano.

Bernardo Valli, in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 50/2015, pp. 202-211, DOI:10.3280/SC2015-050019

   

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