Click here to download

Psychodynamic counselling with young adults: A clinical intervention suitable for developmental impasses
Journal Title: PSICOTERAPIA PSICOANALITICA 
Author/s: Cristiano Scandurra 
Year:  2016 Issue: Language: Italian 
Pages:  17 Pg. 109-125 FullText PDF:  197 KB
DOI:  10.3280/PSP2016-001008
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The paper is aimed at illustrating theory and technique of psychodynamic counselling with young adults in an institutional setting. The main purpose is helping them to overcome the developmental crises. Specifically, the author refers to the Tavistock Clinic councelling model. Through some cases, the author discusses how projective identification, transference, countertransference, and institutional setting may represent useful clinic tools. He describes a possible way of treating symptoms and using dreams.
Keywords: Psychodynamic counselling, young adults, institutional setting, developmental crisis

  1. Adamo S.M.G. (1990). Un breve viaggio nella propria mente. Consultazioni psicoanalitiche con adolescenti. Napoli: Liguori, 1990.
  2. Adamo S.M.G., Giusti P., Infante S., Valerio P. (1988). Colloqui terapeutici con studenti universitari: Esperienze di follow-up. In: Majer V., Maceran R. (a cura di). Il laboratorio e la città. Lo psicologo professionista ricercatore. Milano: Guerini ed Associati, 1989.
  3. Adamo S.M.G., Giusti P., Portanova F., Petrì F., Valerio P. (2005). La cassetta degli attrezzi: I concetti che troviamo più utili nel lavoro di counselling psicodinamico con studenti universitari. In: Ruvolo G. (a cura di). Domanda e offerta di consultazione psicologica nei contesti universitari. Esperienze e modelli applicativi. Milano: Franco Angeli, 2005.
  4. Aulagnier P. (1975). La violenza dell’interpretazione. Dal pittogramma all’enunciato. Roma: Borla, 1994.
  5. Bion W.R. (1962). Il pensare: una teoria. In: Bott Spillius E. (a cura di). Melanie Klein e il suo impatto sulla psicoanalisi oggi. Roma: Astrolabio-Ubaldini, 1995.
  6. Bion W.R. (1970). Attenzione e interpretazione. Roma: Armando, 2010.
  7. Blos P. (1967). The second individuation process of adolescence. Psychoanalytic Study of the Child, 22: 162-86.
  8. Copley B. (1976). Brief work with adolescents and young adults in a counselling service. Journal of Child Psychotherapy, 4, 2: 93-106., DOI: 10.1080/0075417760825496
  9. Ferraro F. (2000). Scenari del limite: considerazioni sulla tecnica. In: Ferraro F., Petrelli D. (a cura di). Tra desiderio e progetto. Counseling all’università in una prospettiva psicoanalitica. Milano: FrancoAngeli.
  10. Ferraro F., Petrelli D. (a cura di) (2000). Tra desiderio e progetto. Counseling all’università in una prospettiva psicoanalitica. Milano: FrancoAngeli, 2000.
  11. Hetherington A. (1999). Brief psychodynamic counselling with young adults. Counselling Psychology Quarterly, 12, 4: 319-325., DOI: 10.1080/0951507990825410
  12. Laurora E. (2005). Gruppalità e istituzione curante. In: Vigorelli M. (a cura di). Il lavoro della cura nelle istituzioni. Progetti, gruppi e contesti nell’intervento psicologico. Milano: FrancoAngeli, 2005.
  13. Richards B.M. (1999). Brief dynamic counselling: Making the right choice. Psychodynamic Counselling, 5, 3: 285-300., DOI: 10.1080/1353333990840414
  14. Salzberger Wittenberg I. (1977). Servizi di consulenza per i giovani. In: Boston M., Daws D. (a cura di). Il lavoro psicoterapeutico con bambini ed adolescenti. Napoli: Liguori, 1981.
  15. Valerio P., Adamo S.M.G. (1995). Psychodynamic counselling in a university setting. A space for thinking together over emotional problems. Psychodynamic Counselling, 1, 4: 576-590., DOI: 10.1080/1353333950840415

Cristiano Scandurra, Psychodynamic counselling with young adults: A clinical intervention suitable for developmental impasses in "PSICOTERAPIA PSICOANALITICA" 1/2016, pp. 109-125, DOI:10.3280/PSP2016-001008

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content