Click here to download

Formation in the Institution: from the observation to the relation
Journal Title: PSICOTERAPIA PSICOANALITICA 
Author/s: Mariateresa Stivanello 
Year:  2016 Issue: Language: Italian 
Pages:  11 Pg. 126-136 FullText PDF:  166 KB
DOI:  10.3280/PSP2016-001009
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The author identifies some formative elements of path in the Institution:observent, attesa relation che concorrono a formare l’assetto interno di ascolto psicoanalitico; confront with the different medical cases, the relation with the patient occurs less structured therapy space, risorsa della multiprofessionalità, the work group and Funzione Équipe, discussed on a theoric level. The author affirms, that young apprentices represent a vital resource for the Institution. They also provide, a new image of the patient and, sometimes, even more vital.
Keywords: Psicoanalyst therapis, apprenticeship, institution, work group, formation.

  1. Adamo S.M.G. (1990). Un breve viaggio nella propria mente. Consultazioni psicoanalitiche con adolescenti. Napoli: Liguori, 1990.
  2. Adamo S.M.G., Giusti P., Infante S., Valerio P. (1988). Colloqui terapeutici con studenti universitari: Esperienze di follow-up. In: Majer V., Maceran R. (a cura di). Il laboratorio e la città. Lo psicologo professionista ricercatore. Milano: Guerini ed Associati, 1989.
  3. Adamo S.M.G., Giusti P., Portanova F., Petrì F., Valerio P. (2005). La cassetta degli attrezzi: I concetti che troviamo più utili nel lavoro di counselling psicodinamico con studenti universitari. In: Ruvolo G. (a cura di). Domanda e offerta di consultazione psicologica nei contesti universitari. Esperienze e modelli applicativi. Milano: Franco Angeli, 2005.
  4. Aulagnier P. (1975). La violenza dell’interpretazione. Dal pittogramma all’enunciato. Roma: Borla, 1994.
  5. Bion W.R. (1962). Il pensare: una teoria. In: Bott Spillius E. (a cura di). Melanie Klein e il suo impatto sulla psicoanalisi oggi. Roma: Astrolabio-Ubaldini, 1995.
  6. Bion W.R. (1970). Attenzione e interpretazione. Roma: Armando, 2010.
  7. Blos P. (1967). The second individuation process of adolescence. Psychoanalytic Study of the Child, 22: 162-86.
  8. Copley B. (1976). Brief work with adolescents and young adults in a counselling service. Journal of Child Psychotherapy, 4, 2: 93-106., DOI: 10.1080/0075417760825496
  9. Ferraro F. (2000). Scenari del limite: considerazioni sulla tecnica. In: Ferraro F., Petrelli D. (a cura di). Tra desiderio e progetto. Counseling all’università in una prospettiva psicoanalitica. Milano: FrancoAngeli.
  10. Ferraro F., Petrelli D. (a cura di) (2000). Tra desiderio e progetto. Counseling all’università in una prospettiva psicoanalitica. Milano: FrancoAngeli, 2000.
  11. Hetherington A. (1999). Brief psychodynamic counselling with young adults. Counselling Psychology Quarterly, 12, 4: 319-325., DOI: 10.1080/0951507990825410
  12. Laurora E. (2005). Gruppalità e istituzione curante. In: Vigorelli M. (a cura di). Il lavoro della cura nelle istituzioni. Progetti, gruppi e contesti nell’intervento psicologico. Milano: FrancoAngeli, 2005.
  13. Richards B.M. (1999). Brief dynamic counselling: Making the right choice. Psychodynamic Counselling, 5, 3: 285-300., DOI: 10.1080/1353333990840414
  14. Salzberger Wittenberg I. (1977). Servizi di consulenza per i giovani. In: Boston M., Daws D. (a cura di). Il lavoro psicoterapeutico con bambini ed adolescenti. Napoli: Liguori, 1981.
  15. Valerio P., Adamo S.M.G. (1995). Psychodynamic counselling in a university setting. A space for thinking together over emotional problems. Psychodynamic Counselling, 1, 4: 576-590., DOI: 10.1080/1353333950840415

Mariateresa Stivanello, Formation in the Institution: from the observation to the relation in "PSICOTERAPIA PSICOANALITICA" 1/2016, pp. 126-136, DOI:10.3280/PSP2016-001009

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content