Click here to download

Small is beautiful? Governing migration in small municipalities in Lombardy
Journal Title: MONDI MIGRANTI 
Author/s: Roberta Marzorati, Michela Semprebon, Paola Bonizzoni 
Year:  2017 Issue: Language: Italian 
Pages:  18 Pg. 113-130 FullText PDF:  213 KB
DOI:  10.3280/MM2017-001007
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The article investigates, through three case studies, the relationships between the third sector and public authorities, reflecting on the possible implications of the small size of these municipalities for the government of immigration at the local level. The three cases inquired - Breno, a mountain village; Sermide, a rural municipality; Mortara, a town located at the edge of the great Milanese conurbation - reveal how some features commonly detected in small municipalities (such as the small number of actors, the relative ease of access to decision makers, the "mixture" between politics and administration) can determine very different outcomes in terms of immigration governance, depending on specific associational ecologies and local governments’ orientations.
Keywords: Local immigration governance, small municipalities, agricultural work, asylum seekers, local policies of exclusion.

  1. Ambrosini M. (2001). I volti della solidarietà. Immigrazione e terzo settore in Lombardia. Rapporto 2001. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  2. Ambrosini M. (2006a). Costruttori di integrazione. Gli operatori dei servizi per gli immigrati. Rapporto 2005. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  3. Ambrosini M. (2006b). Tasselli di integrazione. Iniziative della solidarietà organizzata e politiche locali per gli immigrati, Impresa sociale, 75, 2: 17-41.
  4. Ambrosini M. (2012). ‘We are against a multi-ethnic society’: policies of exclusion at the urban level in Italy. Ethnic and Racial Studies, 3, 1: 136-155.
  5. Ascoli U. e Ranci C. (2003). Il welfare mix in Europa. Roma: Carocci.
  6. Balbo M., a cura di (2015). Migrazioni e piccoli comuni. Milano: FrancoAngeli.
  7. Barberis E. (2007). Le politiche migratorie a Modena e a Vicenza. Mondi Migranti, 3: 61-82.
  8. Barberis E. e Angelucci A. (2015). Fieldwork inhabitants, Milan (Italy). Urbino: Desp – University of Urbino Carlo Bo; -- recuperato da: https://www.urbandivercities.eu/publications/city-reports/.
  9. Barberis E. e Pavolini E. (2015). Settling Outside Gateways. The State of the Art, and the Issues At Stake. Sociologica, 2: 1-33.
  10. Bellinvia T. (2013). La «guerra» ai venditori ambulanti senegalesi a Pisa. Etnografia e ricerca qualitativa, 6, 1: 123-144.
  11. Besozzi E., a cura di (2011). Annuario Cirmib. Immigrazione e contesti locali. Milano: Vita e Pensiero.
  12. Bonizzoni P. e Marzorati R. (2015). Immigrant local incorporation pathways in small-scale cities: the case of Pakistani immigrants in a province of Northern Italy. Sociologica, 1: 1-28.
  13. Busso S. e Gargiulo E. (2016). «Convergenze parallele»: il perimetro (ristretto) del dibattito italiano sul Terzo settore. Social Policies, 3, 1: 101-122.
  14. Busso S., Gargiulo E. e Manocchi M. (2013). Multiwelfare. Le trasformazioni dei welfare territoriali nella società dell’immigrazione. Fieri. --Recuperato da: http://fieri.it/wp-content/uploads/2013/09/rapportoMultiwelfare_settembre-2013.pdf.
  15. Campomori F. (2006). Politiche per gli immigrati ed organizzazioni del terzo settore. Impresa Sociale, 2: 95-116.
  16. Campomori F. (2007). Il ruolo di policy-making svolto dagli operatori dei servizi per gli immigrati. Mondi migranti. 3: 83-106.
  17. Campomori F. (2008). Immigrazione e cittadinanza locale: la governance dell’integrazione in Italia. Roma: Carocci.
  18. Caneva E. (2014). Intolerant Policies and Discourses in Northern Italian Cities. Journal of Immigrant e Refugee Studies, 12, 4: 383-400.
  19. Caponio T. (2006). Città italiane e immigrazione: discorso pubblico e politiche a Milano, Bologna e Napoli. Bologna: il Mulino.
  20. Caponio T. e Pavolini E. (2007). Politiche e pratiche di gestione dei fenomeni migratori. Mondi Migranti: 23-29.
  21. Caponio T. e Borkert M. (2010). The local dimension of migration policymaking. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  22. Colasanto M. e Ambrosini M. (1993). L’integrazione invisibile: l’immigrazione in Italia tra cittadinanza economica e marginalità sociale. Milano: Vita e Pensiero.
  23. Demarchi C. (2008). Certifica il tuo italiano. La lingua per conoscere e farsi conoscere. Una sperimentazione della Regione Lombardia. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  24. Demarchi C. e Pozzi S. (2013). La formazione linguistica e sociale dei migranti: l’esperienza della Lombardia. Libertà Civili, 2: 55-62.
  25. Galdi A., Pizzetti F., a cura di (2012). I sindaci e la sicurezza urbana. Indagine sulle ricadute delle ordinanze sindacali. Roma: Donzelli.
  26. Gargiulo E. (2012). L’«emergenza» dell’esclusione: il controllo locale dell’immigrazione nel contesto italiano. La rivista delle politiche sociali, 1: 89-116.
  27. Giovannetti, M. (2012). Le ordinanze dei sindaci in materia di sicurezza urbana e l’impatto sui territori. In: Galdi A., Pizzetti F., a cura di. cit.
  28. Hoekstra M. (2015). Diverse cities and good citizenship: How local governments in the Netherlands recast national integration discourse. Ethnic and Racial Studies, 38, 10: 1798-1814;, 10.1080/01419870.2015.1015585DOI: 10.1080/01419870.2015.1015585
  29. Ismu e Éupolislombardia, (2014). Certifica il tuo italiano. Dall’alfabetizzazione alla certificazione delle competenze linguistiche dei migranti secondo gli standard europei. Un’esperienza di rete in Lombardia. Milano: Fondazione Ismu.
  30. Kazepov Y. e Barberis E. (2013). Il welfare frammentato: le articolazioni regionali delle politiche sociali italiane. Roma: Carocci.
  31. Kriesi H. e Baglioni S. (2003). Putting local associations into their context. Preliminary results from a Swiss study of local associations. Swiss Political Science Review, 9, 3: 1–34.
  32. Osti G. e Ventura F. (2012). Vivere da stranieri in aree fragili: l’immigrazione internazionale nei comuni rurali italiani. Napoli: Liguori.
  33. Pant D.R., e Brusati M. (n.d.). Elementi per l’atlante di geografia umana. Scenari e strategie per il territorio della Lomellina. --Recuperato da http://www.liuc.it/servizi/consultorium/cm/upload/Elementi%20per%20l%27Atlante%20di%20Ecologia%20Umana%20-%20Lomellina.pdf.
  34. Pastore F. e Ponzo I. (2012). Concordia Discors: convivenza e conflitto nei quartieri di immigrazione. Roma: Carocci.
  35. Semprebon M. (2011). Phone centres and the struggle for public space in Italy: between revanchist policies and practices of resistance. Journal of Urbanism: International Research on Placemaking and Urban Sustainability, 4, 3: 223-237.
  36. Semprebon M., Marzorati R. e Bonizzoni P. (2015). Politiche locali e modelli di governance fra inclusione ed esclusione: Il governo locale delle migrazioni nei piccoli Comuni della Lombardia. In: Balbo M., a cura di. cit.
  37. Schiller M. (2015). Paradigmatic pragmatism and the politics of diversity. Ethnic and Racial Studies, 38 (7), 1120-1136;, 10.1080/01419870.2014.992925DOI: 10.1080/01419870.2014.992925
  38. Tosi A. (2010). Minimi di integrazione. Gli sportelli per gli immigrati in Lombardia. Rapporto 2009. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  39. Tosi A. (2004). Le politiche locali per l’accoglienza e l’integrazione nel quadro dei programmi regionali per l’immigrazione. Rapporto 2003. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  40. Tosi A., Cagnoli R. e Tosi S. (2012). I progetti territoriali per l’integrazione degli immigrati nel territorio regionale. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  41. Usai A. e Besozzi E. (2011). Diritti sociali negati. Un’indagine sulle ordinanze comunali’. In: Besozzi E., a cura di. Cit
  42. Vitale R. (2012). Confitti urbani nei percorsi di cittadinanza degli immigrati: una introduzione. Partecipazione e conflitto, 5, 3: 5-20.
  43. Zincone G. e Caponio T. (2006). Immigrant and immigration policy-making: The case of Italy. Amsterdam: Imiscoe Working Papers.
  44. Zucchetti E. (1999). Enti locali e politiche per l’immigrazione. Caratteristiche, assetti istituzionali e soluzioni organizzative nelle città della Lombardia. Quaderni Ismu, 3.
  45. Zucchini F. (1996). Le politiche pubbliche locali per l’immigrazione. In: Fondazione Ismu, Secondo rapporto sulle migrazioni. Milano: Fondazione Ismu, pp. 75-86.

Roberta Marzorati, Michela Semprebon, Paola Bonizzoni, Small is beautiful? Governing migration in small municipalities in Lombardy in "MONDI MIGRANTI" 1/2017, pp. 113-130, DOI:10.3280/MM2017-001007

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content