Click here to download

Systemic viewpoint and children at risk: reflections about a training experience
Journal Title: RIVISTA DI PSICOTERAPIA RELAZIONALE  
Author/s: Roberta Mazzaglia 
Year:  2017 Issue: 46 Language: Italian 
Pages:  10 Pg. 47-56 FullText PDF:  171 KB
DOI:  10.3280/PR2017-046004
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The author exposes a job that starts from the experiences of epistemology systemic application in macro-contexts, and especially in a vocational training school where adolescents fulfill the compulsory education requirement. It is first described the context of reference, characterized by a widespread unease at the social, familiar and personal level. On the other hand, however, the practical training experiences can through a careful psychological work and involvement of network operators to give children the opportunity to redeem themselves from their social and psychological condition and change their world view.
Keywords: Education, disadvantaged youth, experience.

  1. Balzano G. (2009). Oltre il disagio giovanile. Strategie di prevenzione e recupero. Milano: Franco Angeli.
  2. Bollea G. (1998). Le madri non sbagliano mai. Milano: Feltrinelli.
  3. Cambi F., Dell’Orfanello M.G., Landi S., a cura di (2008). Il Disagio giovanile nella scuola del terzo millennio. Roma: Armando.
  4. Cancrini L. (1994). W Palermo viva. Roma: NIS.
  5. Currò S. (2015). Aspetti psicologici-relazionali dei minori devianti. Relazione presentata al Convegno di studio ECAP Messina, L’integrazione fra istituzioni nell’approccio al minore deviante, Messina, 10 dicembre.
  6. Dazi S., Madeddu F. (2009). Devianza e antisocialità. Milano: Raffaello Cortina.
  7. Giannini A.M., Sgalla R., a cura di (2009). Giovani e legalità nella realtà a rischio: problemi e prospettive. Roma: Carocci.
  8. Giordano G. (2016). Quei ragazzi siciliani che vogliono imparare un mestiere, La Sicilia, p.17, Cultura, Catania, 14 dicembre.
  9. Istituto Centrale di Formazione a Messina, a cura di (2008). I ragazzi e le mafie. Indagine sul fenomeno e prospettive di intervento. Roma: Carocci Faber.
  10. Maggiolini A., a cura di (2014). Senza paura, senza pietà. Valutazione e trattamento degli adolescenti antisociali. Milano: Raffaello Cortina.
  11. Malagoli Togliatti M., Rocchetti Tofani C. (1987). Le famiglie multiproblematiche. Roma: NIS.
  12. Mastropasqua I., Totaro M.S., a cura di (2005). 2° Rapporto sulla devianza minorile in Italia. Roma: Gangemi.
  13. Minuchin S. (1967). Families of the slums. New York: Basic Books.
  14. Ricci G.F., Resico D., a cura di (2010). Pedagogia della devianza, fondamenti, ambiti, interventi. Milano: Franco Angeli.
  15. Selvini Palazzoli M. (1981). Sul fronte dell’organizzazione. Milano: Feltrinelli.

Roberta Mazzaglia, Systemic viewpoint and children at risk: reflections about a training experience in "RIVISTA DI PSICOTERAPIA RELAZIONALE " 46/2017, pp. 47-56, DOI:10.3280/PR2017-046004

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content