Click here to download

Psychoanalytic psychotherapy and learning disabilities: new clinical prospects
Journal Title: RICERCA PSICOANALITICA 
Author/s: Piergiorgio Tagliani 
Year:  2018 Issue: Language: Italian 
Pages:  18 Pg. 35-52 FullText PDF:  802 KB
DOI:  10.3280/RPR2018-002003
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The authors consider the phenomenon of learning disabilities that is typical of the current times. They stress in particular the role of families in identifying the problem and the subtle balance the therapist has to strike between the request for help and the "protective" approach needed at school. They highlight the importance of keeping a psychoanalytical setting with the parents in the effort of approaching patients as individuals and not only their disorder. They suggest a psychotherapeutic approach that supports the patients’ fragile identity through the reenactment of their experience as misunderstood students.
Keywords: Learning disabilities, psychoanalytic psychotherapy, school transference, symptom, curiosity disorder, therapeutic alliance

  1. Alvarez A. (2016). Processi di apprendimento e disturbo dell’apprendimento. Il ruolo dell’emozione nel pensiero e l’effetto dell’incuria emotiva. Convegno Nazionale AIPPI Riflessioni psicoanalitiche su i processi di apprendimento. Roma, 1 ottobre 2016.
  2. Alvarez A. (2014). Un cuore che pensa. Tre livelli di psicoterapia psicoanalitica con i bambini. Roma: Astrolabio Ubaldini.
  3. Bates T.C., Linda P.A., Luciano M., Montgomery G.W., Martin N.G., Wright M.G. (2010). Dyslexia and DYX1C1: deficits in reading and spelling associated with a missense mutation. Molecular psychiatry, 15(12): 1190-1196.
  4. Buswell Griffiths C., Norwich B., Burden B. (2004). Parental agency, identity and knowledge: mothers of children with dyslexia. Oxford Review of Education, 30(3): 417-433.
  5. Dolfi M. (2010). Essenza di me. Testo disponibile al sito: -- https://ilmiolibro.kataweb.it/.
  6. Dossena F. (2017). La relazione primaria come prima esperienza di apprendimento. In: Tagliani P. (a cura di). Difficoltà di apprendimento come sintomo: legami, trauma e identità. Milano: Mimesis.
  7. Czamara D., Bruder J., Becker J., Bartling J., Hoffman P., Ludwig KU., Müller-Myhasok B., Schulte-Körne G. (2011). Association of a rare variant with mismatch negativity in a region between KIAA0319 and DCDC2 in dyslexia. Behaviour genetics, 41(1): 110-119.
  8. Foucault M. (1970). Lezioni sulla volontà di sapere. Milano: Feltrinelli, 2015.
  9. Gatto A. (2017). Disturbi o difficoltà: gli apprendimenti come sintomo. In: Tagliani P. (a cura di). Difficoltà di apprendimento come sintomo: legami, trauma e identità. Milano: Mimesis.
  10. Panti M. (2017). Alla conoscenza della conoscenza: la difficoltà nell’apprendere. In: Tagliani P. (a cura di). Difficoltà di apprendimento come sintomo: legami, trauma e identità. Milano: Mimesis.
  11. Senise T., Aliprandi M.T., Pelanda E. (1991). Psicoterapia breve di individuazione. La metodologia di Tommaso Senise nella consultazione con l’adolescente. Milano: Feltrinelli.
  12. Simonetta E. (2012). Trauma e disturbi di apprendimento. Milano: Armando Editore.
  13. Tagliani C. (2017). Trauma, relazioni e apprendimento. In: Tagliani P. (a cura di). Difficoltà di apprendimento come sintomo: legami, trauma e identità. Milano: Mimesis.
  14. Tagliani P. (a cura di) (2017). Difficoltà di apprendimento come sintomo: legami, trauma e identità. Milano: Mimesis.
  15. Tagliani P., Dossena F. (2015). L’incontro fra due professioni “impossibili” – La consulenza psicologica con i docenti. Quaderno dell’Istituto di Psicoterapia del Bambino e dell’Adolescente, 41: 135-152.
  16. Tagliani P., Dossena F. (2017). Difficoltà di apprendimento e attacco al legame: qualche riflessione psicoanalitica sul male del secolo. Quaderno dell’Istituto di Psicoterapia del Bambino e dell’Adolescente, 45: 25-46.
  17. Zancarli V. (2017). Disturbi di curiosità: psicoterapie con bambini/adolescenti con DSA. In: Tagliani P. (a cura di). Difficoltà di apprendimento come sintomo: legami, trauma e identità. Milano: Mimesis.

Piergiorgio Tagliani, Psychoanalytic psychotherapy and learning disabilities: new clinical prospects in "RICERCA PSICOANALITICA" 2/2018, pp. 35-52, DOI:10.3280/RPR2018-002003

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content