Clicca qui per scaricare

Vieni a mangiare da me? Un’analisi esplorativa del fenomeno del social eating
Titolo Rivista: SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE  
Autori/Curatori: Ariela Mortara, Stefania Fragapane 
Anno di pubblicazione:  2018 Fascicolo: 55 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  16 P. 71-86 Dimensione file:  232 KB
DOI:  10.3280/SC2018-055005
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 




Among the goods and services of the sharing economy, social eating describes the social activity allowing anyone with a passion for cooking to turn their home into a restaurant open not only to friends, but also to unknown people or tourists willing to try a new convivial experience. Curiosity, experience, and a sort of "fashion ef-fect" emerge as drivers for users of these services. The paper presents the results of an exploratory research on the main social eating platforms in order to understand meanings and motivations driving people in using these services.
Keywords: Social eating; sharing economy, web 2.0, young people, food, identity.

  1. Barthes R. (1957), Mythologies, Édition du Seuil, Paris.
  2. Bauman Z. (2001), Voglia di comunità, Laterza, Roma-Bari.
  3. Botsman R., Rogers, R. (2011), What’s Mine Is Yours. The Rise of Collaborative Consumption, Harper Collins, London.
  4. Bourdieu P. (1979), La distinction, Édition de Minuit, Paris, trad. it. : La distinzione: critica sociale del gusto, il Mulino, Bologna, 1983.
  5. Bowman R. J. (2016), The Dark Side of The Sharing Economy, 2 settembre, -- http://www.supplychainbrain.com/content/general-scm/business-strategy-alignment/single-article-page/article/the-dark-side-of-the-sharing-economy/ (8 maggio 2018).
  6. Capeci F. (2015), Sharing economy italiana: chi, cosa, quanto… quando e dove?, Sharitaly, Milano, 9 Novembre, -- http://www.tns-global.it/sites/default/files/F_Capeci_TNS_%20Sharing_Economy_Italiana_ebook.pdf (10 Gennaio 2018).
  7. Coldiretti (2017), Coldiretti/Censis, home restaurant per 3 mln di italiani, 20 ottobre, -- http://www.coldiretti.it/economia/coldiretticensis-home-restaurant-3-mln-italiani (10 Dicembre 2017).
  8. Confesercenti (2015), Home Restaurant: nel 2014 circa 37mila eventi social eating, oltre 7mila cook attivi in Italia. Incasso medio per serata 194 euro, fatturato annuo 7,2 milioni, 5 ottobre, -- http://www.confesercenti.it/blog/home-restaurant-nel-2014-circa-37mila-eventi-social-eating-oltre-7mila-cook-attivi-in-italia-194-euro-incasso-medio-per-serata-194-euro-fatturato-annuo-72-milioni/ (10 Dicembre 2017).
  9. Douglas M. (1984), Food in the Social Order: Studies of Food and Festivities in Three American Communities, Russel Sage Foundation, New York.
  10. Douglas M. (1972), Deciphering a meal, in «Dedalus»,vol. 101, n. 1, pp. 61-91.
  11. Feldmann C., Hamm U. (2015), Consumers’ perceptions and preferences for local food: A review, in «Food Quality and Preference», 40, pp. 152-164.
  12. Finley K. (2013), Trust in the Sharing Economy: An Exploratory Study, Centre for Cultural Policy Studies, University of Warwick, -- https://www.heartland.org/policy-documents/trust-sharing-economy-exploratory-study (10 Gennaio 2018).
  13. Fior P. (2017), Taxi contro Uber? Tra sfruttamento e falsi miti, un conflitto alimentato dai governi che non hanno regolamentato il settore, in «Il Fatto Quotidiano», 22 febbraio, -- https://www.ilfattoqutidiano.it/2017/02/22/taxi-contro-uber-tra-sfruttamento-e-falsi-miti-un-conflitto-alimentato-dai-governi-che-non-hanno-regolamentato-il-settore/3406538/ (10 maggio 2018).
  14. Fischler C. (2011), Commensality, society and culture, in «Social Science Information», v.50, n. 3-4, pp. 528-548.
  15. Glaser B., Strauss, A. (1967), Grounded theory: The discovery of grounded theory, in «Sociology The Journal Of The British Sociological Association», 12, pp.27-49.
  16. Godelnik R. (2017), Millennials and the sharing economy: Lessons from a “buy nothing new, share everything month” project, in «Environmental Innovation and Societal Transitions», 23, pp. 40-52.
  17. Grassi V., Viviani D. (2016), Il cibo immaginato tra produzione e consumo. Prospettive socio-antropologiche a confronto, FrancoAngeli, Milano.
  18. Guigoni A. (2012), Tradizione, innovazione e vintage nei foodscapes contemporanei. Il case study dei dolci sardi, in «Anuac», v. I, n. 2, pp. 40-56,
  19. Hamari J., Sjöklint M., Ukkonen A. (2016), The Sharing Economy: Why People Participate in Collaborative Consumption, in «Journal of the Association for Information Science and Technology», vol. 67, n. 9, 2047-2059.
  20. Kozinets R. (2002), The Field behind the Screen: Using Netnography for Marketing Research in Online Communities, in «Journal of Marketing Research», vol. 39, n. 1, pp. 61-72.
  21. Leveghi E. (2015), Pratiche relazionali del cibo. Mangiare nell’epoca dei social, postmedia books.
  22. Levi-Strauss C. (1964), Mitologica. Il crudo e il cotto, Il Saggiatore, Milano.
  23. McBride A.E. (2010), Food porn, in «Gastronomica», v. 10, n. 1, p. 38-46.,
  24. Möhlmann M. (2015), Collaborative consumption: Determinants of satisfaction and the likelihood of using a sharing economy option again, in «Journal of Consumer Behavior», v. 14, pp. 193-207,
  25. Montanari M. (2012), Il cibo come cultura, Laterza, Roma-Bari.
  26. Nelson M. R., Rademacher M. A. (2009), From trash to treasure: Freecycle.org as a case of generalized reciprocity, in «Advances in Consumer Research», v. 36, pp. 905-906.
  27. Olmeda C. (2016) (eds.), Collaboration or business. Collaborative consumption: From value for users to a society with values, https://www.altroconsumo.it/ (8 maggio 2018).
  28. Onozaka Y., Nurse G., McFadden D. T. (2010), Local food consumers: How motivations and perceptions translate to buying behavior, in «Choices», n. 25, v. 1, pp. 1-6.
  29. PWC (2016), Europe’s five key sharing economy sectors could deliver €570 billion by 2025, 27 June, -- https://press.pwc.com/News-releases/europe-s-five-key-sharing-economy-sectors-could-deliver--570-billion-by-2025/s/45858e92-e1a7-4466-a011-a7f6b9bb488f (10 gennaio 2018).
  30. Quatrano F. (2015), A food lesson: cultural food/A lezione di cibo: nutrimento culturale, in «Rivista. Formazione Lavoro Persona», a. V, n. 14, pp. 103-108, -- http://wwwdata.unibg.it/dati/bacheca/434/75206.pdf.
  31. Rus G. (2018), Aumento di capitale di un milione di euro per Le Cesarine, la startup dell’home food, 3 maggio, -- http://www.ilsole24ore.com/art/tecnologie/2018-05-03/aumento-capitale-un-milione-euro-le-cesarine-startup-home-food-142154.shtml?uuid=AEgNtMiE&refresh_ce=1.
  32. Sassatelli R. (2004), The political morality of food: discourses, contestation and alternative consumption, in Harvey M., McMeekin A., Warde A. (eds), Qualities of food, Manchester University Press, Manchester, pp. 176-191.
  33. Schor, J. (2014), Debating the Sharing Economy, in «Great Transition Initiative», -- http://www.greattransition.org/publication/debating-thesharing-economy (8 maggio 2018).
  34. Schor J., Fitzmaurice C. J. (2015), Collaborating and Connecting: The emergence of the sharing economy, in Reisch L., Thogersen J. (eds), Handbook on Research on Sustainable Consumption, Edward Elgar Cheltenham, UK, pp. 410-425.
  35. Secondulfo D. (2004), Dimmi come mangi e ti dirò chi sei. Cibi, luoghi e relazioni nel menù del sociologo, in Guigoni A. (a cura di), Foodscapes. Stili, mode e culture del cibo oggi, Polimetrica, Monza, pp. 49-68.
  36. Warde A., Martens L. (2000), Eating Out, Cambridge University Press, Cambridge.

Ariela Mortara, Stefania Fragapane, in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 55/2018, pp. 71-86, DOI:10.3280/SC2018-055005

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche