Introduzione. Osservare i pubblici. Sociologia, comunicazione e consumo alla prova dell’audience development
Journal Title: SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE  
Author/s: Laura Gemini, Roberta Paltrinieri 
Year:  2018 Issue: 56 Language: Italian 
Pages:  9 Pg. 9-17 FullText PDF:  200 KB
DOI:  10.3280/SC2018-056002
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



  1. Dossi S. (2016), The Creative Europe programme. European Implementation Assessment, EPRS – European Parliamentary Research Service.
  2. Abercombrie N. Longhurst B. (1998), Audiences. A Sociological Theory of Performance and Imagination, Sage, London.
  3. Bartoletti R. (2007), Memoria e comunicazione. Una teoria comunicativa complessa per le cose del moderno, FrancoAngeli, Milano.
  4. Bartoletti R., Paltrinieri R. (2012), Consumo e prosumerismo in rete: processi di creazione di valore, in «Sociologia della Comunicazione», n. 43, pp. 7-14.
  5. Belfiore, E., Bennett, O. (2007), Rethinking the social impacts of the arts, in «International journal of cultural policy», 13(2), pp. 135-151.
  6. Bennet S. (1990), Theatre Audiences Theatre Audiences. A theory of production and reception Routledge, London and New York.
  7. Boccia Artieri G. (1998), Lo sguardo virtuale. Itinerari socio-comunicativi nella deriva tecnologica, FrancoAngeli, Milano.
  8. Boccia Artieri G. (2012), Stati di connessione. Pubblici, cittadini e consumatori nella (Social) Network Society, FrancoAngeli, Milano.
  9. Boccia Artieri G., Gemini L., Pasquali F., Carlo S., Farci M., Pedroni M. (2017), Fenomenologia del Social Network. Presenza, relazioni e consumi mediali degli italiani online, Guerini, Milano.
  10. Bollo A. (2014), 50 sfumature di pubblico e la sfida dell’audience development, in F. De Biase (a cura di), I pubblici della cultura. Audience development, audience engagement, FrancoAngeli, Milano.
  11. Bollo, Da Milano, Gariboldi, Torch (2017), Selected Literature Review. Study on Audience Development – How to place audiences at the centre of cultural organizations, European Commission - Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture Creative Europe programme, Brussels.
  12. Bourdieu P. (1979), La distinction, Éditions de Minuit, Paris; trad. it. (1984), La distinzione. Critica sociale del gusto, il Mulino, Bologna.
  13. Brown, A. S., Novak, J. L. (2007), Assessing the intrinsic impacts of a live performance, WolfBrown, San Francisco.
  14. Castells M. (1996), The Rise of the Network Society, Blackwell, Oxford; trad. it. (2002), La nascita della società in rete, Egea, Milano.
  15. Degli Esposti P. (2015), Essere prosumer nella società digitale. Produzione e consumo tra atomi e bit, FrancoAngeli, Milano.
  16. Freshwater H. (2009), Theatre & Audience, Palgrave Macmillan, Basingstoke, UK.
  17. Gemini L. (2003), L’incertezza creativa. I percorsi sociali e comunicativi delle performance artistiche, FrancoAngeli, Milano.
  18. Gemini L. (2012) Il dispositivo teatrale e lo sguardo utopico, in L. Mazzoli, Zanchini G. (a cura di), Utopie. Percorsi per immaginare il futuro, Codice, Torino, pp. 15-38.
  19. Gili G., Colombo F. (2012), Comunicazione, cultura, società. L'approccio sociologico alla relazione comunicativa, La Scuola, Brescia.
  20. Heim C. (2016), Audience as performer: The changing role of theatre audiences in the twenty-first century. Routledge, London-New York.
  21. Kawashima N. (2000), Beyond the Division of Attenders vs Non-attenders: a study into audience development in policy and practice, Centre for Cultural Policy Studies: University of Warwick.
  22. Kawashima N. (2006), Audience development and social inclusion in Britain: Tensions, contradictions and paradoxes in policy and their implications for cultural management, in «International journal of cultural policy», 12(1), pp. 55-72.
  23. Maitland H. (2000), A guide to audience development, Arts Council of England, London.
  24. Matarasso F. (1997), Use or Ornament? The social impact of participation in the arts, Comedia, Stroud.
  25. McConachie B. (2008), Engaging Audiences: a Cognitive Approach to Spectating in the Theatre, Palgrave Macmillan, New York. Mazzoli L. (2001), L’impronta del sociale. La comunicazione fra teorie e tecnologie, FrancoAngeli, Milano.
  26. Paltrinieri R. (1998), Il consumo come linguaggio, FrancoAngeli, Milano.
  27. Paltrinieri R. (2004), Consumi e globalizzazione, Carocci, Roma.
  28. Parmiggiani P. (1999), Consumo e identità nella società contemporanea, FrancoAngeli, Milano.
  29. Ritzer G., Jurgenson N. (2012), Produzione, consumo, prosumerismo: la natura del capitalismo nell’era del "prosumer" digitale, in «Sociologia della Comunicazione », n. 43, pp. 17-40.
  30. Rossi Ghiglione A. (2017), The social and community theater between culture and health, in «Economia della Cultura», 27(2), pp. 275-280.
  31. Sandell R. (1998), Museums as Agents of Social Inclusion, in «Museum Management and Curatorship», 17(4), pp. 401-418.
  32. Simon N. (2010), The Participatory Museum, Museum 2.0, Santa Cruz, California. von Foerster H. (1984), Observing Systems, Intersystems Publications, Seaside; trad. it. (1987), Sistemi che osservano, Astrolabio, Roma.
  33. Wolf M. (1992), Gli effetti sociali dei media, Bompiani, Milano.

Laura Gemini, Roberta Paltrinieri, in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 56/2018, pp. 9-17, DOI:10.3280/SC2018-056002

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content