Click here to download

Home-school proximity among immigrant-origin youths in Bologna
Journal Title: SOCIOLOGIA URBANA E RURALE 
Author/s: Federica Santangelo, Giancarlo Gasperoni, Debora Mantovani 
Year:  2018 Issue: 117 Language: Italian 
Pages:  19 Pg. 98-116 FullText PDF:  600 KB
DOI:  10.3280/SUR2018-117006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



Keywords: Bologna, home-school proximity, lower secondary education, immigrant-origin students, families’ cultural background, school segregation

  1. Ambrosini M. (2005). Sociologia delle migrazioni. Bologna: il Mulino.
  2. Barberis E., Violante A. (2017). School Segregation in Four Italian Metropolitan Areas: Rescaling, Governance and Fragmentation of Immigration Policy. Belgeo, 2-3: 1-16.
  3. Bergamaschi M. (2012). Distribuzione territoriale e modelli insediativi della popolazione straniera a Bologna. Sociologia urbana e rurale, 99: 117-133., 10.3280/SUR2012-099010DOI: 10.3280/SUR2012-099010
  4. Bergamaschi M., Castrignanò M. (2017). Un modello di sperimentazione di mix sociale nell’edilizia residenziale pubblica. Sociologia urbana e rurale, 112: 29-40., 10.3280/SUR2017-112004.DOI: 10.3280/SUR2017-112004.
  5. Bison I., Cvajner M. (2017). Reti sociali e performance scolastica. L’effetto del gruppo dei pari sull’apprendimento scolastico nelle classi con studenti stranieri. Mondi Migranti, 2: 83-104., 10.3280/MM2017-002005DOI: 10.3280/MM2017-002005
  6. Bolt G., Phillips D., Van Kempen R. (2010). Housing Policy, (De)segregation and Social Mixing: An International Perspective. Housing Studies, 2: 129-135., 10.1080/02673030903564838DOI: 10.1080/02673030903564838
  7. Cancellieri A., Marzadro M., Ostanel E. (2015). Hotel house, cita e “via anelli”. Risorse, percorsi e rischi di tre condomini multietnici. Sociologia urbana e rurale, 107: 35-52., 10.3280/SUR2015-107004DOI: 10.3280/SUR2015-107004
  8. Castrignanò M. (2017). Il ruolo pubblico della sociologia del territorio. Sociologia urbana e rurale, 114: 7-11., 10.3280/SUR2017-114001DOI: 10.3280/SUR2017-114001
  9. Clapp J.M., Ross S.L. (2004). Schools and Housing Markets: An Examination of School Segregation and Performance in Connecticut. The Economic Journal, 114: 425-440.
  10. Cognetti F. (2014). Il ruolo dello spazio nelle dinamiche di segregazione scolastica. Quale giustizia spaziale? Mondi Migranti, 1: 101-120., 10.3280/MM2014-001007DOI: 10.3280/MM2014-001007
  11. Dalla Zuanna G., Impicciatore R., Michielin F. (2005). Le seconde generazioni in Italia: una nuova vecchia storia. In Livi Bacci M. (a cura di). L’incidenza economica dell’immigrazione. Torino: Giappichelli.
  12. De Luigi N., Santangelo F. (2014). Esperienza scolastica, senso di appartenenza e aspettative future tra gli studenti di scuola media. In Cuconato M. (a cura di). Il tempo delle medie. Esperienze scolastiche e transizioni generazionali. Roma: Carocci.
  13. Fekjaer S.N., Birkelund G.E. (2007). Does the Ethnic Composition of Upper Secondary Schools Influence Educational Achievement and Attainment? A Multilevel Analysis of the Norwegian Case. European Sociological Review, 3: 309-323.
  14. Frankenberg E. (2005). The Impact of School Segregation on Residential Housing Patterns: Mobile, Alabama, e Charlotte, North Carolina. In Boger J.C., Orfield G. (a cura di). School Resegregation: Must the South Turn Black? Chapel Hill: University of North Carolina Press.
  15. Gramberg P. (1998). School Segregation: The Case of Amsterdam. Urban Studies, 3: 547-564., 10.1080/0042098984907DOI: 10.1080/0042098984907
  16. Mingione T., Borlini B., Vitale T. (2009). Immigrés à Milan: faible ségrégation mais fortes tensions. Revue Urbanisme, 362: 83-96.
  17. Oberti M. (2007). Social and School Differentiation in Urban Space: Inequalities and Local Configurations. Environment and Planning, 1: 208-227.
  18. Pacchi C., Ranci C. (a cura di) (2017). White Flight a Milano. La segregazione sociale ed etnica nelle scuole dell’obbligo. Milano: FrancoAngeli.
  19. Pisati M. (2007). Immigrazione straniera e segregazione residenziale: il caso di Roma. In Ministero dell’Interno. 1° Rapporto sugli immigrati in Italia. Roma: Ministero dell’Interno.
  20. Queirolo Palmas L. (2006). Prove di seconde generazioni. Giovani di origine immigrata tra scuole e spazi urbani. Milano: FrancoAngeli.
  21. Rangvid B.S. (2007). Living and Learning Separately? Ethnic Segregation of School Children in Copenaghen. Urban Studies, 7: 1329-1354., 10.1080/00420980701302338DOI: 10.1080/00420980701302338
  22. Raveaud M., van Zanten A. (2007). Choosing the Local School: Middle Class Parents’ Values and Social and Ethnic Mix in London and Paris. Journal of Education Policy, 1: 107-124., 10.1080/02680930601065817DOI: 10.1080/02680930601065817
  23. Rivkin S.G. (1997). Residential Segregation and School Integration. Sociology of Education, 4: 279-292.
  24. Romito M. (2016). Una scuola di classe. Orientamento e disuguaglianza nelle transizioni scolastiche. Milano: Guerini e Associati.
  25. Willis P. (1977). Learning to Labor: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. New York: Columbia University Press.
  26. Zajczyk F. (2005). Segregazione spaziale e condizione abitativa a Milano. In Saraceno C., Negri N. (a cura di). Povertà e vulnerabilità sociale in aree sviluppate. Roma: Carocci.

Federica Santangelo, Giancarlo Gasperoni, Debora Mantovani, Home-school proximity among immigrant-origin youths in Bologna in "SOCIOLOGIA URBANA E RURALE" 117/2018, pp. 98-116, DOI:10.3280/SUR2018-117006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content